Har Mærsk overtrådt OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder?
Det skal Mæglings- og Klageinstitutionen for Ansvarlig Virksomhedsadfærd (NCP Danmark) under Erhvervsministeriet nu tage stilling til.
I en pressemeddelelse oplyser NCP Danmark, at de har indledt en undersøgelse af Mærsks behandling af 337 tidligere ansatte i den camerounske virksomhed Douala International Terminal, et joint-venture delvist ejet af APM Terminals, Mærsks havneforretning.
“Klagen er rettet mod A.P. Møller – Mærsk og vedrører en mulig overtrædelse af OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder i forbindelse med drift og nedlukning af havneterminalen DIT. Klagen vedrører bl.a. arbejdstagerrettigheder”, lyder det i NCP Danmarks meddelelse.
Mærsk har over for NCP Danmark afvist anklagerne, ligesom virksomheden også har takket nej til et tilbud om mægling med de 337 tidligere ansatte i Douala International Terminal.
Mærsk er ikke vendt retur på Danwatchs henvendelse inden redaktionens deadline.
Hvad er OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder?
- OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder er anbefalinger fra regeringer til virksomheder, som 51 lande har tiltrådt.
- Formålet med Retningslinjerne er dels at få virksomheder til at bidrage til økonomisk, social og miljømæssig fremgang. Dels at minimere de krænkelser og den negative påvirkning af omverdenen, som virksomhedernes aktiviteter kan give anledning til.
- Retningslinjerne omhandler bl.a. virksomheders arbejde med menneskerettigheder, arbejdstagerrettighederne, miljøstandarder og antikorruption.
Kilde: NCP Danmark
Længe undervejs
Klagen fra de 337 tidligere ansatte i Douala International Terminal blev indleveret den 19. oktober 2021.
Siden har NCP Danmark foretaget en forundersøgelse af sagen, og på den baggrund har de vurderet, at det “ikke kan udelukkes”, at Mærsk har overtrådt OECD’s retningslinjer.
NCP Danmark har ikke ønsket at uddybe sagens indhold over for Danwatch.
Af pressemeddelelsen fremgår det dog, at Mærsk nu mistænkes for at have handlet i strid med retningslinjernes “kapitel II om Generelle Politikker” samt “kapitel V om Ansættelse og forholdet mellem arbejdsgivere og arbejdstagere”.
Voldgiftssag
Havnen i Camerouns største by, Douala, har længe været genstand for kontroverser.
Indtil 2019 var Douala International Terminal operatør af havnens containerterminal, men da aftalen skulle fornyes, gik myndighederne uden om Mærsk-selskabet. I stedet blev kontrakten tildelt Terminal Invest, der er ejet af MSC, en af Mærsks største konkurrenter.
I 2020 afgjorde en international voldgift, at Douala International Terminal var blevet forbigået på ulovlig vis.
Men i januar i år blev den dom omstødt af en appeldomstol i Paris. Retten vurderede, at der havde været “personlige forbindelser” mellem en af voldgiftsmændene og Douala International Terminals advokat.
I dag er containerterminalen på havnen i Douala drevet af den camerounske stat.