Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Skyggeflåden
- Rusland har skabt en flåde af tankskibe bygget til at omgå sanktionerne mod deres oliehandel. Skibe fra den såkaldte skyggeflåde sejler gennem Danmark på daglig basis.
- Skyggeflåden består hovedsageligt af gamle, nedslidte tankskibe, som russerne har købt af de store rederier i Europa og resten af verden gennem skuffeselskaber i lande som Indien og Emiraterne de seneste par år.
- Det udgør en alvorlig trussel mod Vestens sanktioner, som har til hensigt at inddæmme Ruslands økonomiske muligheder for at fortsætte invasionen af Ukraine.
- Skibe fra skyggeflåden har derudover været involveret i en række ulykker på verdensplan, og i Danmark har det været tæt på at gå galt flere gange, hvor skibene har fået motorstop eller er kollideret med andre skibe.
- Gennem lækkede dokumenter har det været muligt at påvise, at tankskibene sejler på ugyldige forsikringspapirer, som sætter lande som Danmark i alvorlige problemer, hvis en ulykke sker. For der er ingen, vi kan stille til ansvar.
- Når skibene sejler i Danmark, afviser de i stigende grad at lade lodser navigere dem gennem vores farvande, hvilket ifølge lodserne øger risikoen for en katastrofe mod dansk havmiljø og infrastruktur markant.
Erhvervsstyrelsen er ved at undersøge, om det danske rederi Hafnia har brudt EU’s sanktioner mod Ruslands olieeksport.
Det sker som konsekvens af afsløringer fra Danwatch og Ekstra Bladet om, hvordan Hafnia i oktober har sejlet knap 30 millioner liter flybrændstof fra Nayara Energy i Indien til København.
Nayara Energy er et russiskejet raffinaderi, som er 49,13 procent ejet af Ruslands statsolieselskab Rosneft. Derudover er yderligere 25 procent af raffinaderiet ejet af en russisk oligark.
Raffinaderiet i Indien omdanner russisk olie til brændstof for så at sælge det til Europa. På den måde er brændstoffet på papiret indisk og ikke underlagt sanktioner.
Styrelsen bekræfter for Danwatch og Ekstra Bladet, at undersøgelsen er i gang.
”Som led i Erhvervsstyrelsens generelle kontrolarbejde undersøger Erhvervsstyrelsen bl.a. Hafnia Tankers foranstaltninger ift at sikre overholdelse af EU’s sanktioner mod Rusland”, skriver styrelsen i et skriftligt svar.
Ifølge Erhvervsstyrelsen er Hafnia blevet orienteret om undersøgelsen.
Hafnia afviser overfor Danwatch og Ekstra Bladet at have handlet i strid med sanktionerne.
“Hafnia handler i fuld overensstemmelse med alle relevante love og regler. Vi opretholder robuste kontroller og protokoller for at forhindre overtrædelser af sanktioner, herunder sanktionsklausuler i alle chartre, der kræver overholdelse af EU’s, USA’s og FN’s love, og vi arbejder i overensstemmelse med en streng sanktionspolitik”, skriver rederiet.
Desuden afviser Hafnia at være blevet underrettet af danske myndigheder om, at en undersøgelse er i gang.
Flere sejladser fra russer-raffinaderi
Hafnias sejlads med russiskproduceret flybrændstof til København var langt fra et enkeltstående tilfælde.
Som en del af undersøgelsen kunne Danwatch og Ekstra Bladet afsløre, at Hafnia mindst fem gange har sejlet med fyldt last fra raffinaderiet i Indien, der har tråde til Kreml.
Det drejer sig om skibene Hafnia Africa, Hafnia Australia, Hafnia Excellence, Hafnia Seine og Hafnia Shenzhen, der samlet har sejlet med over 2,5 millioner tønder flybrændstof fra raffinaderiet.
Både danske og internationale eksperter har vurderet over for Danwatch og Ekstra Bladet, at Nayara Energy bliver brugt til at udnytte et smuthul i sanktionerne mod Rusland.
Blandt andet sagde den amerikanske forsker Craig Kennedy, der er ekspert i russisk olie og sanktioner ved Havard Universitys Davis Center, at det kunne blive et reelt problem for Vesten, hvis vi ikke får lukket ned for handlen.
”Mens Vadinars (Nayara Energy, red.) europæiske salg i dag er småt i den overordnede russiske eksport, så er det en lækage, som kan blive til en oversvømmelse”, lød det.
I 2023 købte Indien russisk råolie for mere end 250 milliarder kroner ifølge en rapport fra tænketanken CREA. Det er 13 gange mere, end hvad inderne importerede af russisk olie før krigen i Ukraine.