20. januar 2024

Efter afsløring: SAS vil undersøge leverancer af russisk brændstof

Flyselskabet har bedt sine leverandører redegøre for, om de har brudt kontrakten ved at handle med russisk brændstof. En ekspert vurderer, at SAS har “sovet lidt i timen”.

SAS' leverandør køber brændstof fra et selskab, der er i hænderne på Ruslands statsolieselskab, Rosneft. Nu vil SAS undersøge sagen nærmere, efter Danwatch og Ekstra Bladets artikler. Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Den russiske olieeksport kører på fulde omdrejninger, og Europa flyder stadig med Ruslands vigtige brændstoffer.

Blandt andet er 30 millioner russisk flybrændstof endt på Prøvestenen i København, hvor SAS har sit brændstoflager.

Brændstoffet kommer fra et russiskejet selskab i Indien og er ifølge eksperter ikke ulovligt, men i direkte konflikt med sanktionernes hensigt, som Danwatch og Ekstra Bladet har afsløret.

Derfor vil SAS nu igangsætte en undersøgelse for at få svar på, om nogle af deres leverandører har pumpet sanktioneret russisk flybrændstof i danskernes feriefly.

”SAS accepterer ikke handel med sanktionerede parter eller produkter, og vi kræver, at vores leverandører overholder de sanktioner, der er vedtaget”, siger pressechef Alexandra Lindgren i et skriftligt svar. Hun tilføjer:

”Som konsekvens af artikelserien har vi stillet spørgsmålet på vores leverandørniveau for at sikre, at der ikke er sket kontraktbrud”.

Hvis de vil leve op til at være helt rene i forhold til Rusland-konflikten, så hjælper det ikke at købe brændstof fra nogen, som bruger russiskejede raffinaderier
Jacob Dahl Rendtorff
Professor i virksomhedsetik ved Roskilde Universitet

Det russiske brændstof kommer til Europa fra energiselskabet Nayara Energy i den indiske by Vadinar, som er russiskejet og har tråde til Kreml gennem Rosneft. 

Ved at importere russisk brændstof og raffinere det i Indien bliver slutproduktet teknisk set indisk. Derfor kan det sælges til Europa udenom sanktionerne.

SAS vil ikke svare på, om det vil få konsekvenser for deres leverandører, hvis de har købt flybrændstof fra det russiske selskab i Vadinar. 

”Ingen kan være i tvivl om, at Rusland har igangsat et komplekst arbejde for at omgå sanktionerne mod deres økonomi. Her er SAS som selskab nødt til at have tillid til vores leverandører, for vi har ingen mulighed for at undersøge deres underleverandører”, siger Alexandra Lindgren.

Må have ’tillid til leverandører’

Da 30 millioner liter flybrændstof endte i København ved 18-tiden mandag 2. oktober, blev det pumpet ind i nogle enorme hvide oliesiloer, som blandt andre SAS lejer sig ind på.

Det var det danske rederi Hafnia, der leverede brændstoffet til en endnu ukendt køber.

SAS har ikke selv importeret brændstoffet fra raffinaderiet eller fået det leveret af Hafnia, oplyser flyselskabet. Men SAS’ leverandør, britiske BP, vil ikke afvise noget.

Tværtimod bekræfter BP, at de handler med raffinaderier som det russiskejede Nayara Energy i Vadinar.

BP ønsker dog ikke at kommentere konkrete forhold, lød det i et svar til Danwatch i december.

SAS vælger nu alligevel at have tiltro til, at deres leverandører ikke bryder reglerne.

Ifølge professor i virksomhedsetik ved Roskilde Universitet, Jacob Dahl Rendtorff, så er det mangel på rettidig omhu, at SAS ikke har været bevidst om deres leverandørers forretning.

“Hvis de vil leve op til at være helt rene i forhold til Rusland-konflikten, så hjælper det ikke at købe brændstof fra nogen, som bruger russiskejede raffinaderier”, siger han. 

Han peger på, at hvis sanktionerne skal fungere, så er det også et spørgsmål om, at virksomheder tager et etisk ansvar for ikke at tillade Rusland at udnytte de smuthuller, der måtte være.

“Hvis SAS vil stå ved deres etiske ansvar og være et flyselskab, der respekterer sanktionerne, så må de kigge kritisk på deres leverandører. Man skal have ansvar gennem hele leverandørkæden, og ikke kun det første led”, siger han. 

Rendtorff mener, at det også kan være et spørgsmål om, at en leverandøraftale med eksempelvis BP kan være meget svær at komme ud af, og at SAS derfor ikke har igangsat en undersøgelse før.

“Men det er da flot, at de går i gang med det nu. De skulle nok bare have gjort det tidligere”, siger han. 

At undersøgelsen først kommer efter Danwatch og Ekstra Bladets afsløringer tyder dog på, at “SAS har sovet lidt i timen”, tilføjer han. 

Har tidligere droppet virksomheder

Hvad det helt konkret kan få af konsekvenser for deres brændstofleverandører, hvis de har brudt kontrakten eller handlet med brændstof udenom sanktionerne, nævner SAS intet om.

Men tidligere har det delvist statsejede flyselskab været meget kontante i deres håndtering af lignende sager.

For eksempel fjernede SAS helt produkter fra PepsiCo og Mondelez, da selskaberne fortsat handlede med Rusland – også selvom det ikke var imod sanktionerne, ligesom i tilfældet med Nayara Energy.

Danwatch og Ekstra Bladet har spurgt SAS, om de vil boykotte deres leverandører, hvis de fortsætter handlen med det russiskejede raffinaderi. Det har flyselskabet ikke svaret på. 

“Det er nok nemmere at sige nej til Pepsi-cola, end det er at bytte sin brændstofleverandør ud med noget andet”, vurderer Jacob Dahl Rendtorff.

Eksperter har tidligere vurderet, at raffinaderiet direkte modarbejder sanktionernes hensigt, og at handlen med det er et hul i sanktionerne, der bør lukkes.

Blandt andet den amerikanske forsker Craig Kennedy, der er ekspert i russisk olie og sanktioner ved Havard Universitys Davis Center.

“Det er en udfordring for myndighederne. Det er et smuthul, der skal løses. Og mens det europæiske salg i dag er småt i den overordnede russiske eksport, så er det en lækage, som kan blive til en oversvømmelse, og så bliver det et reelt problem”, har han tidligere sagt.

Fra politisk side vil smuthullet nu blive taget op i Det Udenrigspolitiske Nævn, ligesom udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) har stillet sig kritisk for, at danske selskaber udnytter smuthullerne i sanktionerne. 

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right