23. sep '24Handel

Ødelagt fragtskib med sprængfarlig last sejler væk fra Danmark

Et skib med russisk last, der har skabt stor bekymring, sejler ikke længere med retning mod Storebælt. I stedet har det nu kurs mod Malta. 

Storebæltsbroen Forbinder Sjælland Og Fyn Via Byerne Korsør Og Nyborg
Det ødelagte fragtskib skulle have sejlet under broen, ligesom på billedet her. Det er dog ikke Ruby på billedet. Thomas Rousing/Ritzau Scanpix

Fragtskibet Ruby, der sejler med smadret skrue og ror og er lastet med 20.000 tons sprængfarligt ammoniumnitrat, sejler ikke længere mod Danmark. 

I stedet har det nu kurs mod Malta, der også er skibets flagstat og derfor er ansvarlig for at sikre sig, at skibet sejler forsvarligt.

Det bekræfter Søfartsstyrelsen overfor Danwatch og Information:

“Rederiet bag MV Ruby har oplyst Søfartsstyrelsen om, at skibets planer er blevet ændret. Skibet er blevet instrueret i at sejle til Malta med henblik på at losse lasten, inden skibet fortsætter til et nærtliggende værft mhp. reparation. Skibet vil således ikke gennemsejle de danske stræder.”

Skibet har pådraget sig alvorlige skader, men satte alligevel kurs mod Storebælt lørdag. Det har medført meget omtale og bekymring, fordi Ruby er lastet med det samme materiale, der forårsagede Beirut-eksplosionen, bare syv gange mere end i Beirut. 

Ruby har været ude af stand til at sejle selv og blev trukket af en slæbebåd. Derfor havde skibet i første omgang bestilt lods til slæbebåden, Amber II. Lodsen blev dog afbestilt igen søndag morgen.

Nu sejler skibet af egen kraft, dog med en væsentligt lavere hastighed, end det kan under normale forhold. 

Blev afvist af Litauen

Ruby sejlede med retning mod Litauen for at blive repareret på et værft, men Litauen havde givet afslag på at lade Ruby anlægge havn, medmindre den tømte sin last først. 

Rederiet bad derfor Ruby ligge stille, før det sejlede mod Østersøen, mens de forsøgte at finde en et sted, det kunne losse de 20.000 tons ammoniumnitrat. 

Og nu ser altså ud til, at løsningen er at sejle hele vejen til Malta. 

Fragtskibet blev skadet under en grundstødning nær Kolahalvøen i Rusland, hvor både ror og skrue tog skade, ligesom der gik sprækker i skroget.

Forsvaret og Søfartsstyrelsen i Danmark har ligesom både svenske og norske myndigheder været opmærksomme på det ødelagte fragtskib, som først blev afvist fra norske havne grundet for stor fare. 

Under sejlturen fra Norge mod Litauen gennem Storebælt har en række eksperter efterspurgt mere forsigtighed fra myndighederne. 

En af dem var Jens Wenzel Kristoffersen, forsvarsanalytiker ved Nordic Defense Analysis og tidligere søofficer, der kritisrede beslutningen om overhovedet at lade Ruby fortsætte sin sejlads. 

“Man kan stille spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er forsvarligt, at skibet får lov til at sejle. Det er der flere årsager til: Det har revner i skroget. Det har rorproblemer. Det kan ikke sejle selv længere, men skal slæbes”, lød det lørdag 21. september, da Danwatch og Information først bragte historien om, at skibet var på slingrekurs mod Storebælt.

Afvist i Norge

Efter grundstødningen forsøgte Ruby at søge nødhavn i Tromsø i Norge, men blev afvist på grund af den farlige last. 

Inden da nåede norske myndigheder dog at inspicere skibet, hvor de fandt de alvorlige fejl i skrue, ror og skrog. Derudover fandt man udløbne certifikater til at sejle blandt nogle besætningsmedlemmer.

Ruby forsøgte derefter at komme ind i Østersøen, men Jens Wenzel Kristoffersen mente fra begyndelsen, at det bedste havde været, at skibet bare sejlede tilbage til Rusland. 

“Det giver ingen mening, at man ikke har returneret skibet til Rusland,” lød det fra Jens Wenzel Kristoffersen.

Selvom Danmark ikke længere er i farefor en potentiel eksplosion, så udgør Ruby stadig en risiko, der hvor den sejler. Og udover sprængfare, så er der også risikoen for en miljøkatastrofe, hvis kemikalierne skulle slippe ud i havet. 

“Under de rette omstændigheder kan det her blive en enorm miljøkatastrofe,” advarede Jens Wenzel Kristoffersen. Han tilføjede:

“Skibet er ikke sødygtigt, og ammoniumnitrat er et yderst farligt stof. Hvis det skulle sive ud i havet, ville det have alvorlige konsekvenser for både havmiljøet og den omkringliggende kyst”.