I et svar fra Telenor afvises anmodningen med henvisning til, at alle Telenor-kunder i Myanmar har accepteret brugervilkårene.
“Ifølge brugervilkårene vil Telenor i Myanmar behandle dine personlige data i henhold til Myanmars lov for telekommunikation og andre relevante love og regler i Myanmar”, skrevTelenors Customer Care Team i svaret.
“Loven i Myanmar kræver, at operatører opbevarer opkaldsdata i minimum fem år”, skriver de, samtidig med, atde håber Telenor Myanmar vil have brevskriverens fortsatte støtte på vejen videre.
Telenor afviser i brevet, at GDPR-lovgivningen gælder for Telenor Myanmar.
Samme sang lyder fra Telenors norske hovedkontor.
“Som situationen har udviklet sig, står vi i en konflikt mellem lokale love på den ene side, og vores værdier, international lov og menneskerettighedsprincipper på den anden side. I en så vanskelig sikkerhedssituation som vi nu oplever i Myanmar, er der ingen enkle løsninger”, skriver Gry Rohde Nordhus, kommunikasjonsdirektør i Telenor Group, i en mail.
“Ingen kundedata fra Telenor Myanmars kunder behandles i Norge eller EU, og GDPR gælder ikke for behandlingen af denne kundedata”, skriver kommunikationsdirektøren.
Netop det er klagerne uenige i - og det bliver nu op til Datatilsynet i Oslo at tage stilling til.
“Vi mener, og vi har juridisk opbakning for, at GDPR-loven også kommer i spil i dette tilfælde, fordi det er et europæisk selskab, der ejer data”, siger Joseph Wilde-Ramsing.