27. juli 2021

Telenors salg af mobildata i Myanmar indbragt for klagenævn

Den norske telegigant beskyldes for at svigte menneskerettighederne i forbindelse med salget af virksomhedens aktiviteter i Myanmar. Ifølge FN har køberen tætte forbindelser til Myanmars militærjunta

Telenor anklages for at bryde OECDs regler i forbindelse med salget af virksomhedens aktiviteter i Myanmar. 18,2 millioner mobilkunder risikerer overvågning, mener lokale ngo'er Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Flere hundrede civilsamfundsorganisationer klager nu officielt over den norske telegigant Telenors salg af 18,2 millioner mobilkunders private oplysninger i Myanmar til det kontroversielle libanesiske firma M1 Group, der har tætte forbindelser til landets brutale militærstyre.

Klagesagen er rejst af det hollandske researchcenter SOMO på vegne af ikke mindre end 474 lokale ngo’er i Myanmar og indbringes tirsdag for det officielle norske Klagenævn for virksomhedsansvar

Ifølge klagen, som Danwatch er i besiddelse af, beskylder de mange civilsamfundsorganisationer først og fremmest Telenor for manglende beskyttelse af mobilkunderne i forbindelse med salget af virksomhedens aktiviteter i Myanmar.

Kontroversiel køber

Telenor har tidligere på sommeren solgt alle sine aktiviteter i Myanmar til holdingselskabet M1 Group, der optræder på FN’s liste over virksomheder med økonomiske bånd til Myanmar magtfulde militær.

Og nu frygter ngo’erne, at de 18,2 millioner mobilkunder, som samtidig overdrages til M1 Group, vil blive genstand for systematisk overvågning fra militærets side.

Salget af Telenors Myanmar-aktiviteter til M1 Group sker, efter at Telenor gennem længere tid er blevet kraftigt kritiseret for at blive i Myanmar efter militærkuppet i februar 2021.

Som Danwatch og Frontier Myanmar for nylig kunne afsløre, har Telenor været tvunget til at samarbejde med det nye militærregime og har blandt andet løbende udleveret adresser og opkaldshistorik på mobilkunder til militæret.  

Brud på OECD’s regler

De 474 ngo’er anklager Telenor for at have forbrudt sig mod OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder. Det er et sæt retningslinjer, som forpligter alle multinationale virksomheder, som har base i et OECD- land, til at overholde blandt andet menneskerettighederne.

Ifølge klageskriftet har Telenor blandt andet  forsømt at foretage en grundig risikovurdering i forbindelse med salget til M1 Group, der udover sine forbindelser til militærstyret også ejer en del af det sydafrikanske teleselskab MTN, der er anklaget for at betale bestikkelse til Taliban i Afghanistan samt for at tillade overvågning af mobilbrugere i Iran.

Derudover har Telenor ifølge klageskriftet forsømt at forhindre eller afbøde eventuelle negative menneskerettighedskonsekvenser af salget.

Og så kritiserer ngo’erne også Telenor for ikke at konsultere relevante civilsamfundsorganisationer i Myanmar og for  manglende gennemsigtighed i forbindelse med beslutningen om at sælge ud og forlade landet.

Sagen mod Telenor er indbragt for det norske klagenævn for virksomhedsansvar, som er en del af den Økonomiske Samarbejdsorganisation OECD’s internationale klagesystem. Nævnet er ikke en domstol og kan udelukkende tilrettevise Telenor, hvis konklusionen bliver, at firmaet har  brudt OECD’s Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.

Formålet med nævnet er udelukkende at skabe opmærksomhed om retningslinjerne samt at give råd og vejledning i forbindelse med konkrete tilfælde, hvor virksomheder anklages for at have overtrådt retningslinjerne.

Den bedst mulige løsning

Telenor har tidligere sagt til Danwatch, at salget af virksomheden til M1 Group er den bedst muligt løsning på situationen efter militærkuppet, hvor demokrati-aktivister ifølge menneskerettighedsorganisationer som Human Rights Watch bliver systematisk fængslet og forfulgt.

Ifølge Telenors koncernchef Sigve Brekke har virksomheden gjort, hvad den kunne for at overholde blandt andet FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv i forbindelse med salget i Myanmar.

“Telenor søger altid at efterleve FN’s vejledende principper om, hvordan en virksomhed bør optræde for at respektere menneskerettighederne. Også i salgsprocessen har vurderinger af menneskerettighederne, sammen med sikkerheden for vores ansatte, stået centralt. Vi har nøje vurderet alle mulige alternativer, i en stadig mere krævende situation, og mener, at dette er den bedste løsning i den situation, vi står i”, skriver koncernchef Sigve Brekke i et mailsvar til Danwatch. 

Hvad der konkret sker med de 18,2 millioner mobilkunders data, har Telenor ikke ønsket at svare på.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down