25. jun '24Fiskeri

Syv partier kræver forklaring: Minister skal stå skoleret 

Fiskeriminister Jacob Jensens forklaring i sagen om de ulovlige fiskekvoter er besynderlig og utroværdig, lyder det fra flere parter. ulovlige forvaltning af fiskekvoter, er ifølge en række partier besynderlig og utroværdig. Ministerens ansvar skal undersøges, lyder det. 

Baerendebillede 1 1
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix (redigeret af Danwatch)

Denne artikel er en del af undersøgelsen De ulovlige fiskekvoter

  • Landets storfiskere har haft ulovlige fiskekvoter til mange millioner kroner de sidste 10 år. Årsagen er en regnefejl i Fiskeristyrelsen.
  • Fiskeriministeriet opdagede regnefejlen over halvandet år før, at fiskeriminister Jacob Jensen greb ind og orienterede Folketinget.
  • To eksperter vurderer, at fiskeriminister Jacob Jensen (V) balancerer på kanten af ministeransvarlighedsloven, og at departementet i Fiskeriministeriet kan have overtrådt centrale forpligtelser for embedsmænd.

Efter Danwatchs og TV 2’s afsløring af de ulovlige fiskekvoter, har syv partier – fra Enhedslisten til Dansk Folkeparti – indkaldt fiskeriminister Jacob Jensen (V) i samråd. Der skal placeres et ansvar, og det springende punkt er, hvornår ministeren blev orienteret om sagen. 

Jacob Jensen forklarer, at han først fik at vide, at fiskekvoterne blev forvaltet ulovligt i maj 2023 – måneden før, at han orienterede Folketinget og greb ind. Han har derfor levet op til sit ministeransvar, mener han. 

Han fik dog en mundtlig orientering allerede “i starten af 2023”, men der fik han ikke indtrykket af, at sagen var så alvorlig, som den er, lyder ministerens forklaring i et skriftligt svar: 

“Jeg hørte om sagen første gang i forbindelse med den generelle mundtlige introduktion l de mange sager i ministeriet i starten af 2023, umiddelbart efter jeg tiltrådte som minister”. 

Ifølge eksperter burde ministeren dog have forstået, hvor alvorlig sagen var på det tidspunkt. Og han balancerer derfor på kanten af ministeransvarlighedsloven, da ministre er forpligtet til at reagere med det samme, når de bliver opmærksomme på ulovligheder. 

Hvis Jacob Jensen rent faktisk fik at vide, at det var en ulovlig praksis i januar 2023, er det en klokkeklar overtrædelse af ministeransvarlighedsloven, da han så ventede 5 måneder med at reagere. Det mener professor i forvaltningsret Sten Bønsing.   

Det skal Jacob Jensen svare på

“Ministeren bedes redegøre for det samlede forløb i den nye sag om ulovlig administration af fiskekvoter, som TV2 og Danwatch har afsløret. Der henvises til nyheden ”Kvotekonger har fået lov til at have ulovlige fiskekvoter for millioner: – Stort problem at ministeriet ikke reagerer”, tv2.dk, den 16. juni 2024. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvordan ulovlighederne kunne finde sted i årevis, når Fiskeristyrelsen var bevidst om den ulovlige administration, hvornår og hvordan ministeren selv blev orienteret om den fejlbehæftede administration, og hvorfor ministeren først greb ind og orienterede Folketinget så sent i processen.”

Kilde: Indkaldelsen til samråd

Dybt alvorlig sag

Uanset hvad, skal der placeres et ansvar i sagen, mener en række partier, der nu har kaldt ministeren i samråd. 

Martin Lidegaard fra Radikale Venstre ser frem til at høre nærmere om, hvad Jacob Jensen præcist fik at vide hvornår.  

“Vi har brug for at få den politiske vurdering af det her. Herunder hans svar på det, som eksperter har udtalt, nemlig at han burde have forstået vinket med en vognstang langt tidligere og grebet ind, da han blev orienteret om sagen første gang”, siger Martin Lidegaard, formand for Radikale Venstre. 

Samme toner lyder fra Pelle Dragsted fra Enhedslisten. 

“Der skal placeres et ansvar. Vi skal have undersøgt, hvem der har ansvaret for, at det er sket. Jeg synes, det er en dybt alvorlig sag for ministeren”, siger Pelle Dragsted, formand for Enhedslisten. 

Besynderlig forklaring

Jacob Jensen har forklaret, at han blev orienteret om sagen første gang umiddelbart efter, at han blev fiskeriminister i december 2022, og at orienteringen ikke gav anledning til at gribe ind:

“Som ny minister får man en introduktion til rigtig mange sager, som er fortløbende. Og det her er en af dem, som jeg får en orientering om, i overskriftsform, på et mundtligt møde. Men når det er sagt, så er jeg selvfølgelig ærgerlig over, at det først er i maj måned, altså flere måneder senere, at jeg får den konklusion, at der har været en ulovlig praksis”, har ministeren udtalt til TV 2 og Danwatch.  

Danwatch og TV 2 har afsløret, at Fiskeriministeriet allerede konkluderede, at der blev “truffet afgørelse på et ulovligt grundlag”, før Jacob Jensen blev fiskeriminister og fik den mundtlige orientering. 

Jacob Jensens forklaring er “besynderlig” ifølge Martin Lidegaard, der selv har været minister af flere omgange. 

“Hvorfor skulle departementet orientere ministeren, hvis ikke det var fordi, at han skulle vide, at der var et problem?”, siger Lidegaard og fortsætter: 

“Blev han orienteret om, at departementet kiggede på sagen, fordi alting gik godt? Eller blev han orienteret om, at de kiggede på sagen, fordi der blev begået fejl? Der er jo en stærk prioritering i, hvilke sager man præsenterer for nye ministre, og man tog selvfølgelig sagen op, fordi man vidste, at der var noget galt”.

Pelle Dragsted er heller ikke imponeret af Jacob Jensens forklaring.

“Det er under al kritik, at ministeren ikke reagerede straks, han blev orienteret om problemet. Alle alarmklokker burde jo bimle og bamle hos en fiskeriminister, når han hører om uregelmæssigheder i administrationen af fiskekvoter.”

Lokummet kan brænde

Udover at Jacob Jensen mener, at han blev orienteret for sent om den ulovlige forvaltning, mener han også, at det var Fiskeristyrelsen – og ikke hans ministerium – der var for langsom til at få den stoppet.  

Men som Danwatch og TV 2 har afsløret, skrev tidligere direktør i Fiskeristyrelsen, Nanna Møller, til Fiskeriministeriet, at det var dem, der havde bedt styrelsen om at afvente med at påbegynde den lovlige praksis. 

I samme ombæring bad hun sine medarbejdere om at journalisere hendes mail: “Og denne må I også meget gerne lægge på sagen”.  

Netop den mail tænder alle Martin Lidegaards “advarselslamper”, siger han. 

“Når højtstående embedsmænd understreger over for egne medarbejdere, at sådan en mail skal lægges på sagen, så lugter det af, at man vil være hundrede procent sikker på, at alle kan se, at man har advaret ministeriet og departementet om, at det er ulovligt”. 

“Hvorfor skulle man ellers gøre det? Når man føler anledning til at understrege, at især denne her mail skal journaliseres, så er det fordi man godt er klar over, at lokummet kan brænde. Også på en selv”, siger Martin Lidegaard. 

Samrådet finder forventeligt sted i slutningen af august.