16. november 2022

COP27 til salg? Virksomheder dominerer klimatopmøde

Forud for årets klimatopmøde udkom den årlige Emissions Gap Report fra FN’s miljøprogram med budskabet om, at klimakrisen kræver “akut samfundsforandring.” Men aktivister, NGO’er og videnskabsfolk frygter, at virksomhedernes markante tilstedeværelse på COP27 vil stå i vejen for de nødvendige forandringer.

Illustration: Ditte Lander Ahlgren

Når politikere og embedsfolk i disse dage bevæger sig udenfor forhandlingslokalerne ved COP27 bliver de næppe mødt af demonstrerende aktivister. I stedet vil det være virksomhedernes jakkesætklædte repræsentanter, der står klar. 

For mens aktivisternes adgang til klimatopmødet i år er blevet stærkt begrænset, har virksomhederne mulighed for at købe sig adgang. For eksempel gennem de pavilloner, som er opstillet udenfor forhandlingslokalerne, hvor også 24 danske virksomheder har købt sig adgang. 

Og det er et problem, hvis virksomhedernes interesser kommer til at fylde for meget, siger aktivister, NGO’er og forskere, som frygter for, hvordan det kommer til at påvirke forhandlingerne. 

Begrænsninger for aktivister

Rent fysisk er klimatopmødet delt ind i to zoner, en grøn og en blå. Mens forhandlingerne foregår i den blå zone, er demonstrationer i år blevet henvist til den grønne, som er åben for den generelle offentlighed. 

For at få adgang til den blå zone, skal man have særlig tilladelse. Og det har været udfordrende for aktivister, særligt fra det globale syd, at skaffe. Samtidig er priserne for at overnatte på hotellerne i den egyptiske ferieby Sharm el-Sheikh, hvor topmødet foregår, så høje, at det er uoverkommeligt for mange. 

Adgangen for aktivister er så dårlig, at den verdenskendte klimaaktivist Greta Thunberg har valgt helt at blive væk fra det, hun kalder en “global greenwashing festival.” 

Imens er virksomheder og private interesser langt bedre repræsenteret på årets klimatopmøde. Og det skaber ifølge Mette Susgaard, som er taget til klimatopmøde på vegne af Den Grønne Ungdomsbevægelse, en uhensigtsmæssig ubalance. 

“Det handler om, at der er klimaaktivister, som bliver holdt udenfor, særligt fra det globale syd, mens virksomhederne stadig er her,” siger hun over en telefonforbindelse fra sit hotelværelse i Sharm el-Sheikh.

Mette Susgaard har selv været meget i tvivl, om hun skulle følge Greta Thunbergs eksempel og boykotte årets klimatopmøde. Men hun har valgt alligevel at tage afsted for at kæmpe for, at det ikke kun er de mest magtfuldes interesser, der bliver tilgodeset. 

“Presset fra aktivister og sociale bevægelser var afgørende for, at Parisaftalen blev så god, som den gjorde. Nu står vi i en situation, hvor klimavidenskaben siger tydeligere end nogensinde, at der er brug for gennemgribende handling. Så det er rigtig vigtigt, at aktivister og sociale bevægelser spiller en større rolle.” 

Når det primært er virksomheder, der diskuterer, så får vi ikke truffet de store og transformative beslutninger, mange forskere peger på, at vi har brug for.
Kirstine Lund Christiansen
Københavns Universitet

Virksomhederne fylder

Udenfor forhandlingslokalerne i den blå zone er 156 hvide pavilloner sat op. Her kan politikere og embedsfolk møde en bred palette af forskellige aktører, når de har en pause fra forhandlingerne.

Men det er særligt virksomhederne, som dominerer området. Det fortæller Kirstine Lund Christiansen, ph.d.-studerende i politisk økologi ved Københavns Universitet, da Danwatch efter flere fejlslagne forsøg fanger hende over en usikker telefonforbindelse direkte fra den blå zone. 

“Det er klart de store virksomheder og i det hele taget virksomheder, der fylder meget. De har helt andre muligheder for at få adgang og sætte dagsorden hernede. Dels kan de blive sponsorer, de kan købe plads i pavillonerne, og så har de mandskab til at deltage i alle de ting, der foregår,” siger hun og tilføjer: 

“Jeg er sikker på, at det er nemmere for store virksomheder at få adgangskort – jeg kan i hvert fald se, at det er relativt få klimaaktivister, der har fået adgang.” 

Kirstine Lund Christiansen er taget til Sharm el-Sheikh for at følge med i alt det, der foregår uden for forhandlingslokalerne, særligt hvad virksomhederne foretager sig. Hun forsker nemlig i virksomhedernes rolle i den grønne omstilling.

Og selvom virksomhederne ifølge Kirstine Lund Christiansen spiller en vigtig rolle for den grønne omstilling, er hun bekymret for, at de får lov til at dominere dagsordenen på klimatopmødet så meget, at der ikke er plads til mere kritiske stemmer fra aktivister og lignende. Og hun frygter, at det vil få negativ indflydelse på forhandlingerne. 

“Selvfølgelig skal virksomhederne kunne være en del af samtalen, men de er samtidig begrænset af, at de skal generere profit. Og når det primært er virksomheder, der diskuterer, så får vi ikke truffet de store og transformative beslutninger, mange forskere peger på, at vi har brug for.”

Alle med ombord

Også i den Danske Pavillon, som er centrum for de officielle danske aktiviteter på COP27, er det virksomhederne der dominerer. For 24 ud af de 30 aktører, som har fået plads i pavillonen, er virksomheder. Men det er ifølge Charlotte Gjedde fra State of Green, som har været med til at organisere den Danske Pavillon, ikke et problem. For hun mener, at de danske virksomheder spiller en vigtig rolle på klimatopmødet. 

“Man er nødt til at have alle interessenter med for at mobilisere dem til at skabe forandring. Vi viser, at det er muligt, at få den private sektor med ombord. Og det kan være med til at rykke nogle andre.” 

Når Danwatch spørger ind til, om man burde have gjort mere for at inkludere andre aktører end virksomheder, svarer Charlotte Gjedde, at hun mener de har gjort hvad de kunne for at nå bredere ud. For eksempel ved at invitere forskellige aktører til at deltage i de arrangementer, som finder sted i pavillonen. Men da pavillonen jo ligger i blå zone, hjælper det ikke meget for dem, som ikke i forvejen har adgangstilladelse til området. 

En ting er, at virksomhederne fylder markant mest i den Danske Pavillon. En anden er, hvilke virksomheder der har fået plads. For det er blandt andet nogle af Danmarks største udledere, der er repræsenteret. Ifølge Charlotte Gjedde er det helt på sin plads. 

“De aktører, som har store udledninger, skal jo også omstille sig, hvis vi skal nå vores mål både internationalt og her i Danmark. Så jeg synes, det er ærgerligt, hvis de ikke kan være del af samtalen,” siger hun. 

Men det undrer Mette Susgaard fra Den Grønne Ungdomsbevægelse, at de store udledere er med. 

“Jeg synes, at vi som land skal overveje, hvorfor det er store virksomheder som Mærsk og Arla, der endnu ikke har vist store reduktioner i deres høje drivhusgasudledninger, som skal repræsentere Danmark,” siger hun og tilføjer: 

“Det kunne være en federe pavillon, hvis det var nogle af de mere visionære aktører, der var til stede, frem for de store udledere. Det er interessant, hvem man tror skal løse klimakrisen.”

Den Danske Pavillon på COP27

Her kan du se hvilke aktører der har fået plads i den Danske Pavillon på COP27. Nogle af navnene har linkhenvisninger, og hvis du klikker på dem, kan du se hvad Danwatch tidligere har skrevet om dem.

Accenture, Andel, Arla, cBrain, CIP, COWI, Danfoss, Energistyrelsen, Dansk Erhverv, Folkekirkens Nødhjælp, Energinet, FLSmidth, Grundfos, Hempel, IDA, Mærsk, MAN Energy Solutions, Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping, Nature Energy, NKT, NREP, PKA, ROCKWOOL, Siemens Gamesa, TOPSOE, VELUX, Vestas, World Climate Foundation, Ørsted.

Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right