Den europæiske flyproducent Airbus har tætte forbindelser til det statsejede kinesiske fly- og forsvarskonglomerat AVIC, der gennem datterselskaber leverer militærfly og våben til Myanmars militærregime.
Det viser dokumentation i en ny rapport fra ngo’erne Justice for Myanmar og Info Birmanie, som Danwatch har gennemgået.
Ifølge rapporten har Airbus stærke økonomiske bånd samt et tæt strategisk samarbejde med AviChina, som er en del af AVIC.
Alligevel har de tre danske pensionsselskaber PensionDanmark, Industriens Pension og P+ investeringer for over 200 millioner kroner i Airbus. Industriens Pension, der har over 400.000 medlemmer, har alene investeret 116 millioner kroner.
FN har flere gange advaret mod, at Myanmars militær udfører luftangreb mod civile, mens G7-landene har opfordret alle lande til at “forhindre eller stoppe” leverancer af våben og flybrændstof til landet.
Danwatch har spurgt Industriens Pension, hvad de mener om, at Airbus gennem AVIC bidrager til internationale forbrydelser i Myanmar, og om de nye anklager får dem til at genoverveje deres investering.
I en mail skriver pressechef i Industriens Pension, Laurits Harmer Lassen, at de har sendt henvendelsen videre til Airbus:
“Vi har aktuelt ikke informationer om, at Airbus skulle være forbundet til menneskerettighedskrænkelser i Myanmar, men vi vil se nærmere på sagen og har i første omgang stillet en række spørgsmål om problematikken til vores eksterne samarbejdspartner om aktivt ejerskab”, lyder det.
Flere pensionskasser har allerede ekskluderet AVIC, mens størstedelen af de danske pensionsselskaber har ekskluderet Airbus, dog med henvisning til, at flyproducenten er involveret i produktionen af atomvåben.
Siden Myanmars militærjunta kuppede sig til magten i 2021, har det sydøstasiatiske land befundet sig i en væbnet konflikt mellem militæret og demokratibevægelsen. Tusindvis af civile er blevet enten dræbt, tortureret og fængslet, mens 2,5 millioner mennesker er internt fordrevne.
“Særlig fokus på landet”
P+, som har investeret 44 millioner kroner i Airbus, skriver, at de har haft et “særligt fokus” på Myanmar siden militærkuppet.
“Det har bl.a. medført, at P+ har fravalgt en række selskaber med problematiske relationer til militærregimet, ligesom en række selskaber er blevet sat på vores observationsliste”, skriver kommunikationschef i P+, Pia Lykke, i en mail.
Hun henviser i den forbindelse til, at P+ har fravalgt AVIC, fordi “selskabet er blevet beskyldt for at sælge fly og andet militært udstyr til militærregimet”.
Danwatch har spurgt, hvornår der er tale om “problematiske relationer”, ikke mindst set i lyset af, at Airbus samarbejder med et ekskluderet selskab. Vi har også spurgt om, de genovervejer deres investering.
I et svar skriver kommunikationschefen, at P+ ikke per automatik fravælger minoritetsejere eller selskaber, som har en forretningsmæssig forbindelse til et ekskluderet selskab.
“Her forsøger vi i stedet at gå i dialog med det selskab, vi har investeret i. Målet med dialogen er, at få det selskab, vi har investeret i, til enten at presse på for en positiv udvikling hos samarbejdspartneren med de problematiske forhold, eller også at få dem til at afslutte den forretningsmæssige relation”, skriver Pia Lykke.
P+ vil, ligesom Industriens Pension, desuden undersøge, om Airbus har et samarbejde med AVIC.
Også PensionDanmark, der har investeret 57 millioner i Airbus, vil gå videre med sagen, lyder det fra chef for ESG og bæredygtighed i PensionDanmark, Jan Kæraa Rasmussen:
” Påstandene er nye for os, og vi forventer, at selskabet laver en redegørelse. PensionDanmark ønsker ikke at støtte militærjuntaen i Myanmar, og vi vil adressere forholdene i vores aktive ejerskab.”
I en mail til Danwatch skriver Airbus, at de er opmærksomme på og overholder alle relevante sanktioner, der gælder for Myanmar.
AVIC har ikke besvaret Danwatchs henvendelser om sagen.