Mærsk har transporteret udstyr til en minevirksomhed ejet af russiske lejesoldater i Wagner-gruppen, som eksperter vurderer er med til at finansiere Ruslands krig i Ukraine.
Det kan Danwatch i dag afsløre på baggrund af data indsamlet af C4ADS, en non-profit organisation med base i Washington DC.
I december 2022 og juni 2023 efter krigens start i Ukraine modtog Al Solag Mining i Sudan forsendelser af kemikaliet natriumcyanid, der anvendes til udvinding af guld, samt motorer, pumper og generatorer fra tre kinesiske virksomheder.
Materialerne blev af tre omgange sejlet til den sudanesiske havneby Port Sudan om bord på Mærsk-skibet MAERSK PATRAS.
Al Solag Mining er kendt som et skuffeselskab for en anden Wagner-virksomhed, Meroe Gold, der allerede i 2020 blev sanktioneret af USA.
Sanktionerne mod Meroe Gold gælder i dag også Al Solag Mining, men det var ikke tilfældet i hverken december 2022 eller juni 2023.
På daværende tidspunkt fremgik det dog flere steder offentligt, at de to virksomheder var én og samme, ligesom det fremgår af Danwatchs dokumentation, at Al Solag Minings booking af de seks forsendelser var sket med en russisk mailadresse.
Mærsk bekræfter over for Danwatch, at forsendelserne fra de tre kinesiske virksomheder til Al Solag Mining blev sejlet til Port Sudan om bord på containerskibet MAERSK PATRAS.
“Når vi modtager en booking, gennemfører vi en screening af kunden for at tjekke, om den skulle optræde på en liste over sanktionerede parter eller være blokeret af en anden årsag. Ingen af virksomhederne, som optræder i forbindelse med disse bookinger, har været sanktionerede ved booking-tidspunktet, eller mens lasten blev transporteret om bord vores skibe”, skriver Mærsk i et svar til Danwatch.
Danwatch har også konfronteret Mærsk med, at Al Solag offentligt er blevet omtalt som et front company for Meroe Gold, at forsendelsens consignee havde en russisk mailadresse (MGVISA@YANDEX.RU), ligesom et produkt som natriumcyanid er udbredt i guldmine-drift.
Burde Mærsk ikke have opfanget, at forsendelserne var tiltænkt Wagner og have stoppet dem?
“Vi arbejder hele tiden for at være opdaterede om nyeste sanktioner og forhindre forsendelser relateret til sanktionerede interesser, men i tilfælde som afrikanske Wagner-selskaber er vi oppe imod organiserede forbrydersyndikater, som arbejder systematisk for at undgå at blive opdaget”, lyder det blandt andet i et svar fra Mærsk.
Stødpude mod Vestens sanktioner
Wagner-gruppen blev grundlagt i 2014 af den russiske præsident Vladimir Putins nære allierede, Jevgenij Prigosjin, og har siden udført militære operationer for Moskva i blandt andet Syrien, Ukraine, Mali og Den Centralafrikanske Republik. I den forbindelse er gruppen gentagne gange blevet beskyldt for drab, voldtægt og tortur af civile.
I Afrika er Wagner-gruppens militære arbejde ledsaget af både minedrift og skovbrug. Især i Den Centralafrikanske Republik og Sudan, hvor russerne har sikret sig adgang til værdifulde naturressourcer i bytte for sikkerhedsassistance til magthavere.
Karen Philippa Larsen forsker i Wagner-gruppen på Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS). Hun forklarer, at den private hærs udvinding af guld og diamanter spiller en vigtig rolle for både russisk økonomi og Wagner-soldaternes militære aktiviteter andre steder i Afrika.
“Wagner-gruppens operationer i Afrika – og deres naturressourceudvindinger har leveret en vis indtjening til Rusland. Det er svært at sige hvor meget, og der er mange forskellige tal i spil. Men nogle mener, at Wagner-gruppens udvinding af guld i Sudan har givet Rusland en reserve, der har fungeret som en stødpude for Rusland mod Vestens sanktioner og har været med til at holde Ruslands økonomi nogenlunde gående i de første år af krigen i Ukraine”, siger hun til Danwatch.
Intet af dette ville kunne lykkes, hvis Wagners minevirksomheder ikke havde adgang til den nødvendige infrastruktur, herunder containershipping, understreger hun.
Derfor er det opsigtsvækkende, at Mærsk har fragtet varer til Al Solag Mining, mener hun.
“Hele forudsætningen for, at Wagner-gruppen kan være på det afrikanske kontinent, og at de har værdi for Rusland, hviler på, at de kan købe udstyr og materiel og sælge guld eller diamanter. Det kræver selvfølgelig, at de har adgang til den rette infrastruktur. Det kunne eksempelvis være transport ind og ud af Afrika og en mulighed for at afsætte råstofferne på det internationale marked”, siger Karen Philippa Larsen til Danwatch.
Mærsk stoppede ny Wagner-forsendelse
Forsendelserne til Al Solag Mining er ikke eneste gang, at containere til Wagner-gruppens minedrift i Afrika har fundet vej til et Mærsk-skib.
I januar 2024 skulle seks forsendelser natriumcyanid fra Kina til havnen i Douala, Cameroun, og videre ind i Den Centralafrikanske Republik, hvor den Wagner-ejede minevirksomhed Mining Industries SARLU stod klar som modtager.
Containerne blev lastet om bord på skibet MOSCOW MAERSK i januar 2024, men måneden efter, mens skibet var på vej til Cameroun, fik Mærsk nys om, at de sejlede med varer til en Wagner-virksomhed.
“Containerne blev afskibet i en europæisk havn, hvor de fortsat befinder sig”, oplyser Mærsk til Danwatch.
Rederiet har ikke ville uddybe om, det var dem selv, der fik mistanke om, at de sejlede med materialer til Wagner-gruppen, eller om de blev advaret fra anden side.
Ifølge tjenesten Visiwise, der gør det muligt at spore containere, blev containerne afskibet i den sydspanske havn Algeciras. Mining Industries SARLU blev i maj 2024 sanktioneret af USA for “at have importeret kemikalier beregnet til minedrift, inklusiv natriumcyanid, formentlig til at styre Wagner-gruppens illegale mineaktiviteter”.