Det skal være lettere at klage, hvis danske virksomheder overtræder menneskerettigheder og miljøansvar ude i verden. Det fastslår erhvervsminister Simon Kollerup (S), efter Danwatch har afdækket, at det danske klagenævn for virksomhedsansvar, MKI, kun har realitetsbehandlet een enkelt sag siden 2016.
“Det er vigtigt, at MKI gør en forskel, og at institutionen er kendt og benyttes”, skriver erhvervsministeren nu i en række svar til Folketinget.
Her lover han at gøre sit til at styrke det danske klagenævn, der har mandat til at behandle klager over danske institutioner og virksomheders adfærd i udlandet.
“Jeg vil gå i dialog med MKI om, hvordan vi kan udvikle nævnet”, siger Simon Kollerup.
Spørgsmålene til den nye erhvervsminister er stillet af SF’s erhvervsordfører Lisbeth Bech Poulsen, efter at Danwatch i august måned kunne fortælle, at Den danske Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) afviser stort set alle klager, som nævnet modtager.
Ud af de ialt 18 klager, som nævnet har registeret siden 2016, er 15 blevet afvist. I 2 tilfælde har parterne selv fundet en løsning. Og i den sidste sag udtalte nævnet kritik.
Den eneste sag, som nævnet har realitetsbehandlet i perioden, var en sag om Forsvarets brug af nordkoreanske tvangsarbejdere under byggeriet af inspektionsskibet ‘Lauge Koch’ på skibsværftet Christ i Polen.
Denne sag tog MKI op på eget initiativ og udtalte senere kritik af forsvarets manglende kontrol med byggeriet.
Erhvervsminister Simon Kollerup er ikke tilfreds med nævnets indsats, fremgår det af svarene til Lisbeth Poulsen.
Han understreger, at formålet med MKI netop er at sikre, at alle, herunder civilsamfundet og private personer, kan klage over danske institutioner og virksomheder, der ikke opfører sig ordentligt ude i verden.
“Jeg er bekendt med, at der har været tilbagemeldinger om, at dokumentationskravet til MKI kan virke omfattende for den klagende part,” skriver ministeren.
Det har desværre ikke været muligt at få en kommentar fra Lisbeth Bech Poulsen til ministerens planer om at styrke MKI. Men hun har tidligere sagt til Danwatch, at hun mener Danmark bør have en egentlig lov om virksomhedsansvar.
“Det er helt sikkert noget, der bør lovgives om, Det duer ikke, at det i dag er nærmest er frivilligt for virksomhederne om de vil overholde OECD’s og FN’s retningslinjer om virksomhedsansvar“, sagde Lisbeth Bech Poulsen for nylig.
Ifølge en række danske og internationale NGO’er, som Danwatch har talt med, er det netop et af hovedproblemerne med MKI og de andre nationale klagenævn, som er oprettet i forbindelse med de enkelte landes medlemskab af OECD.
Det er nemlig et helt generelt mønster, at nævnene ingen juridisk magt har. De kan ikke tvinge virksomhederne til at rette op på forholdene, udbetale kompensation eller f.eks. genansætte ansatte, der er blevet uretfærdigt behandlet.
Nævnene har kun mandat til at mægle mellem parterne eller evt. udtale kritik, hvis mæglingen mislykkes. Og det gør, at mange potentielle klagere ikke mener, det er indsatsen værd at klage.
Ingen af de mange overtrædelser af arbejdstagerrettigheder, menneskerettigheder og miljøhensyn, som Danwatch gennem årene har afdækket, har indtil videre været behandlet i den danske Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Læs mere her:
Klager over virksomheder afvises på stribe
Partier vil diskutere lov om virksomhedsansvar
Danmark halter bagefter med CSR-lovgivning