En giftig luksus?
Claus Jørgensen fra Forbrugerrådet Tænk kalder det “reklametricks”, der bliver brugt til at få ting til at fremstå bedre, end de er, og han har flere eksempler på, at tricksene rent faktisk gør det værre.
Et af de produkttyper, hvor der er rigtig mange eksempler på det her paradoks, er vores tøj, og det er “virkelig noget, der bliver brugt kemikalier i”, siger Claus Jørgensen.
Vi vil gerne have de hvideste sneaks eller t-shirten, der er så hvid, at den næsten er selvlysende. Vi har sågar udviklet vaskepulver specifikt til hvidt tøj, så det holder sig så hvidt som overhovedet muligt.
Men der bruges også kemikalier til at gøre tøjet blødt, eller sørge for at det ikke rynker.
“Ofte vil din skjorte være mere blød, når du prøver den i butikken. Det er på grund af kemikalier, og derfor anbefaler vi, at du vasker dit tøj, inden du bruger det”, forklarer Claus Jørgensen.
Han har også et helt nyt eksempel på et andet område, nemlig tyggegummi.
For nyligt lavede Forbrugerrådet Tænk nemlig en test af tyggegummi og ud af 201 produkter var der problematiske tilsætningsstoffer i 70 procent. Et af stofferne, som Forbrugerrådet fandt i rigtig meget af tyggegummiet, er et farvepigment, der hedder titaniumdioxid, som får tyggegummiet “til at fremstå kridhvidt”.
“Farven har egentlig ikke noget at gøre med tyggegummiets kvalitet, men noget man bruger for at signalere hygiejne og renhed”, siger Claus Jørgensen.
Titaniumdioxid kan ifølge en ny risikovurdering fra de europæiske fødevaremyndigheder EFSA beskadige menneskers DNA, hvilket også giver en mistanke om, at det kan være kræftfremkaldende. Derfor har EU Kommissionen nu varslet et forbud mod titaniumdioxid.
En tilbagevenden til det mere naturlige
På samme måde som med titaniumdioxid er myndigheder rundt om i verden blevet mere opmærksomme på, at de stoffer, der får ting til at se godt ud, ikke altid er gode for os eller miljøet.
Samtidig foregår der en bevægelse tilbage mod det naturlige og det bæredygtige. I slutningen af september kunne den globale hygiejnevirksomhed Essity, der blandt andet laver toiletpapirmærket Lotus, præsentere et gennembrud. Essity havde fundet en måde at bruge strå fra hvede til at lave toiletpapir. Imens vokser en lang række af nye producenter frem, som laver toiletpapir af bambus og ikke bruger blegemiddel eller bruger mindre eller bedre blegemiddel. Det betyder blandt andet, at man kan få ruller, der er brune.
Det er en udvikling som Claus Jørgensen også oplever på andre områder, når Forbrugerrådet Tænk har testet produkter, og virksomheder efterfølgende henvender sig for at finde ud af, hvordan de kan komme af med den skadelige kemi.
“Der er en tendens til, at de vil levere bedre produkter”, siger han.
“Men der er lang vej endnu”.
Og en af bumpene er en århundreder lang kulturel forståelse af, hvordan noget ser ud, når det er rent.