52 mia. kr om året på auditør-arbejde
Ifølge Garrett Brown bruger tøjfirmaerne op imod otte mia. dollars (52 mia. kr., red.) om året på kontrol hos underleverandørerne og på CSR-strategier, herunder forskellige institutioner, der lever af at rådgive om CSR, og som påstår, at de kan forhindre, at arbejdere bliver udnyttet. Estimatet på otte milliarder dollars er forskere på Harvard University nået frem til.
“De gør alt det for at tækkes beslutningstagere, ansatte, forbrugere og nyhedsmedierne, men virkeligheden er, at intet reelt har ændret sig på fabriksgulvet. Det findes der en hel strøm af rapporter fra forskellige kilder, der konkluderer”, siger Garrett Brown.
Sarah Castaldi er postdoc på Copenhagen Business School, CBS, og har skrevet ph.d. på Groningen Universitet i Holland om, hvordan tøjfirmaer implementerer CSR. Hun er enig med Garrett Brown i, at de store tøjvirksomheder primært fokuserer på økonomiske interesser og har CSR-strategier for at tilfredsstille beslutningstagere og andre interessenter, men det betyder ikke, at de nødvendigvis handler uansvarligt.
“At have en CSR-strategi er nødvendigt i dag. Folk vil ikke handle med dig, hvis du ikke har en CSR-strategi. Det giver adgang til at byde på en ordre, men det er ikke det parameter, der afgør, om firmaet vinder ordren, og det er hele pointen”.
Fordi behovet for CSR er så udbredt blandt beslutningstagere, indgår det i dag, ifølge Sarah Castaldi, som et fast element for tøjbranchen, og derfor er der kommet en helt anden opmærksomhed på området.
“Hvis vi taler om målbare emner som sundheds- og sikkerhedsforhold, arbejdstimer og minimumsløn er der kommet større opmærksomhed, og tingene har forandret sig. Når det kommer til mere uhåndgribelige emner som diskrimination og ulighed mellem kønnene, halter de stadig efter”.