20. januar 2020

Tøjbranchen er ikke meget for at fortælle hvem, der syr dit tøj

Tøjbranchen er generelt meget tilbageholdende med at oplyse, hvor deres varer bliver fremstillet, og hvor råvarerne kommer fra. Men enkelte går i front. Det viser en rundspørge, som Danwatch har lavet til en række danske og internationale tøjproducenter, der tilsammen dækker mere end 100 tøjmærker.

Tøjbranchen er kendt for at flytter deres produktion hen, hvor arbejdskraften er billigst. Men de seneste år er forbrugerne i stigende grad begyndt at interessere sig for, om tøjet er produceret på en ansvarlig måde

Kun ganske få af de store tøjmærker fortæller uden forbehold deres kunder, hvor din t-shirt, dine jeans eller din nye jakke bliver syet. Og endnu færre fortæller, hvor ulden, silken eller bomulden bliver plukket, spundet og farvet. 

Det viser en rundspørge, som Danwatch har lavet til en række danske og internationale tøjproducenter, der tilsammen sælger mere end 100 af de mest kendte tøjmærker, som forhandles i Danmark. 

CSR-eksperter forstår godt, at branchen ønsker at holde kortene tæt til kroppen, men mener at kundernes ønsker om ansvarlighed og gennemsigtigheder en meget stærk trend, som tøjbranchen bliver nødt til at tage alvorligt fremover. 

Adidas i front

Kun én af de   tøjproducenter, der har svaret på Danwatchs rundspørge, offentliggør navnene på deres leverandører i alle led. Det er sportsfirmaet Adidas, der også står bag mærket Reebok og mener, at åbne leverandørlister er en god ting.

“Vi er en af de meget få virksomheder i branchen, der offentliggør hele vores globale leverandørliste i detaljer” siger CSR-chef Aditi Wanchoo fra Adidas til Danwatch. 

“Det gør vi, fordi vi er tilhængere af åbenhed og fordi, vi har tilsluttet os det Åbenhedsløfte, som ni internationale fagforbund og menneskeretsorganisationer er blevet enige om.” 

Blandt de informationer, som Adidas offentliggør, er navne og lande-adresser på alle deres leverandører, underleverandører og licenshavere. Derudover har Adidas offentliggjort en oversigt på NGO-sitet Business and Human Rights Resource Centre, som viser, hvor deres læder, naturgummi og bomuld kommer fra.

Næstøverst på Danwatchs åbenhedsbarometer står den amerikanske tøjproducent VF Cooperation, der bl.a. producerer mærkerne Vans, Timberland, The North Face og Eastpack. VF Cooperation offentliggør navnene på de fabrikker, der færdiggør produkterne samt navnene på deres underleverandører, men ikke f.eks. råstofleverandører.

Og på tredjepladsen kommer det danske firma Son of a Tailor, det svenske skofirma Vagabond samt H&M Group, der bl.a. også står bag mærkerne COS, Monki, Arket og Weekday samt Bestseller, der står bag bl.a. Vero Moda, Only, Vila, Selected og Jack&Jones. De offentliggør alle navnene på de fabrikker, der færdigproducerer deres varer – men ikke hverken underleverandører eller råstofproducenter. 

Når H&M overhovedet offentliggør leverandørnavne, skyldes det ifølge Nina Shariati, åbenhedsansvarlig  i H&M Group, at “gennemsigtighed skaber ansvarlighed og tillid.”

“Vi ønsker at holde både os selv og leverandørerne ansvarlige for ordentlige forhold i vores forsyningskæde,” siger hun. 

“Vi vil gerne vise at vi tager ansvar, og at vi ikke har noget at skjule.” danske står bag bl.a Vero Moda, 

Sådan har vi gjort

  • Danwatch har sendt et spørgeskema ud til en række af de største danske og internationale tøjfirmaer, for at høre, hvad deres praksis er med hensyn til åbne leverandørlister.
  • Tilsammen omfatter de 19 firmaer mindst 107 kendte tøjbrands, som forhandles i Danmark.
  • Firmaerne er blevet bedt om begrunde deres praksis samt spurgt, hvorvidt de har  positive eller negative erfaringer med åbne leverandørlister. 
  • Derudover er firmaerne blevet spurgt, om de har overvejet at lægge deres leverandørlister i open source databasen Open Apparel Registry (OAR). 
  • Fem af de adspurgte firmaer har trods flere henvendelser ikke svaret på spørgeskemaet. Blandt dem er sportsfirmaet Nike, der er kendt for at være helt i front, når det kommer til åbenhed. Se f.eks. Nike’s kortlægning af leverandører her


Copyright 2019: Danwatch. Undersøgelsen må citeres med tydelig kildehenvisning.  

Frygter konkurrenter

Når Vagabond har valgt kun at offentliggøre deres første leverandør-led, skyldes det bl.a. frygt for konkurrenterne, forklarer bæredygtighedschef Ulrika Simonsson fra Vagabond Shoemakers.

“Vi deler en stor del af vores ekspertise og know-how om bl.a. materialeudvikling med vores underleverandører i andet led. Derfor vælger vi ikke at offentliggøre deres identitet,” siger hun. 

Flere af de andre tøjfirmaer, som har svaret på Danwatch’s rundspørge, nævner også frygten for konkurrenterne som årsager til, at de ikke offentliggør navne og adresser på deres leverandører.

Det gælder f.eks. skofirmaet Ecco, der ligger i bunden af åbenhedsbarometeret, fordi de afviser at fortælle kunderne, hvor deres sko og læder bliver fremstillet. 

“Vi oplever, at andre virksomheder forsøger at kopiere vores produkter, og ved åbent at oplyse, hvem vi samarbejder med, gør vi livet lettere for enkeltpersoner og virksomheder med kedelige hensigter” siger Søren Kragh Pedersen, CSR-chef hos Ecco Shoes. 

Derudover mener Ecco også, at det er en stor administrativ byrde at skulle holde leverandørlisterne opdateret.

Brancheforening imod

Også brancheforeningen Dansk Mode & Tekstil, der repræsenterer 375 tøjfirmaer og langt flere brands, er skeptisk overfor ideen om åbne leverandørlister.  

“Leverandørlister er først og fremmest et redskab, som skal bruges indadtil i virksomheden” siger brancheorganisations CSR-chef Marie Busck til Danwatch. 

“Det er vigtigt at kende sine leverandører, så man kan sikre sig, at forholdene er i orden i hele varekæden, men det er ikke vigtigt for forbrugerne at kende navnet på den enkelte fabrik,” siger hun. 

“Det er ikke den rigtige måde at fortælle forbrugerne om produktionsforholdene på. Dér er certificering en bedre løsning”. 

I forbindelse med denne rundspørge har Dansk Mode & Tekstil sendt en mail ud til sine alle sine medlemmer, hvori organisationen redegør for sin holdning til leverandørlister og understreger, at firmaerne ikke er forpligtet til at besvare spørgeskemaet fra Danwatch.

Kommunikationschef Simon Hansen bekræfter, at Dansk Mode & Tekstil har sendt en sådan mail ud til organisationens medlemmer, men ønsker hverken at kommentere indholdet eller dele mailen med Danwatch.

Danmark halter bagefter

Kravet om åbne leverandørlister kommer bl.a. fra en lang række internationale fagforbund og  menneskeretsorganisationer.

De mener, at åbenhed om, hvor bl.a. tøjbranchens varer bliver produceret er en forudsætning for at forhindre børnearbejde, menneskeretskrænkelser og sikre ordentlige arbejdsforhold i en branche, der er kendt for at fokusere mere på at få varerne produceret så billigt som muligt.

En af de internationale organisationer, der kæmper for øget åbenhed, er Workers Rights Consortium (WRC). Og her mener man,  at tøjbranchen trænger til et åbenhedsløft.

“Danmark halter klart bagefter, når det kommer til gennemsigtighed”, siger Bent Gehrt, chef for Workers Rights Consortium i Sydøstasien, hvor mange danske tøjfirmaer får deres varer produceret. 

“Men åbne leverandørlister er helt nødvendige, hvis forbrugerne skal have mulighed for at tjekke om arbejdsforholdene er i orden”, siger han og understreger, at det ellers kræver et større detektivarbejde at finde ud af, hvor ens nye T-shirt er syet.

Ifølge WRC  har åbenheden for alvor taget fart de sidste sidste fem år. 

I 2005 begyndte Nike, Reebok og Adidas at offentliggøre leverandørlister for hele deres tøjproduktion. Og senere fulgte en håndfuld andre firmaer trop, heriblandt Levi´s, Puma og H&M. 

Det store gennembrud kom imidlertid først i 2017, da en koalition af globale forforeninger, NGO’er som Clean Clothes Campaign og WRC samt menneskeretsorganisationer som Human Rights Watch  begyndte at presse på for at få åbne leverandørlister.

Workers Right Consortium anslår, at antallet af tøjfirmaer, der har åbne leverandørlister, er vokset fra 12 til cirka 70 de seneste år. Heriblandt danske Bestseller, der bl.a står bag tøjmærkerne Vero Moda, Only og Jack & Jones. 

Kravet om mere åbenhed  indgår i øvrigt i flere af nye love om virksomhedsansvar, som er på vej i vores nabolande, blandt andet i Norge.

Læs mere: Norges nye lov om virksomhedsansvar

Frygter opmærksomhed

Ingen af af de tøjfirmaer, der har svaret positivt på Danwatch-rundspørgen, har oplevet negative konsekvenser af deres åbenhed. Tværtimod understreger de, at øget åbenhed giver øget kundetillid. 

På Copenhagen Business Schools center for Bæredygtigt Erhverv og Udviklingsstudier forstår professor Peter Lund-Thomsen imidlertid godt den udbredte skepsis i  tøjbranchen.

“Det kan være en kæmpe logistisk udfordring for det enkelte brand at kortlægge sine leverandørkæder. Når man kommer ud i andet leverandør-led kan der ofte være et meget stort antal underleverandører at holde styr på. Og de har ikke nødvendigvis samme interesse i at lade sig kortlægge” siger han.

Peter Lund-Thomsen understreger, at mange tøjfirmaer heller ikke kan se nytten i at offentliggøre, hvor varerne bliver produceret – heller ikke, selvom det kan gavne image og kundetillid.

“De fleste virksomheder gider kun bruge tid og kræfter på åbenhed, hvis det kan hjælpe dem på bundlinjen” siger han.

“Generelt er virksomhederne ikke specielt optaget af at have god samvittighed. De er mere bekymret over risikoen for at ende på forsiden af Danwatch” siger han.

Netop risikoen for at blive kigget i kortene af forbrugerne, NGO’er og medier er en afgørende forhindring for åbenhed, mener Peter Lund-Thomsen. 

Og det er professor Jacob Dahl Rendtorff fra Roskilde Universitets afdeling for Samfundsvidenskab og Erhverv enig i.

“Det er klart, at man ikke går ind for åbenhed, hvis man har børnearbejde i sin varekæde. Og det er faktisk forholdsvis nemt for en kritisk forbruger at finde en konkret virksomhed i Bangladesh eller Kina på nettet og se, hvad der har været skrevet om den,” siger han.

Meget at vinde

Omvendt mener Jacob Dahl Rendtorff også, at der er meget at vinde for enkelte virksomhed ved at være åben om, hvor varerne kommer fra. 

“Den politiske forbruger er kommet for at blive, ikke mindst i Skandinavien. Og presset for gennemsigtighed er klart voksende” siger han. 

“Det er meget følsomt for virksomhederne og de skal helt klart passe på i forhold til forbrugerne. Hvis man ikke vil åbne op, ser det jo ud, som om man har noget at skjule.”

Hos  det danske tøjfirma Son of a Tailor lægger man stor vægt at kunderne ved, hvor deres T-shirts er produceret.  “Made by Mrs. Fatima”, står der for eksempel på din nye t-shirt, der produceres på en fabrik i Portugal. 

“Jeg forstår faktisk ikke, hvorfor så mange i tøjbranchen er imod åbenhed” siger  Jess Christian Fleischer, direktør i Son of a Tailor. 

“Det er en utidssvarende holdning. I dag interesserer de fleste forbrugere sig for, om deres tøj er produceret på en bæredygtig måde. Og åbenhed hænger uløseligt sammen med bæredygtighed”, siger han. 

“For os er åbenheden et stort salgsargument i sig selv.”

Derfor offentliggør Son of A Tailor også navnet på den portugisiske syfabrik, hvor Fatima arbejder.

Den hedder Poltex, og bomulden din t-shirt er  syet af, kommer fra det sydlige Californien. 

Flere artikler fra serien: 

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right