6. december 2023

Danske pensionskasser kaldes til kamp mod historisk gældskrise i Afrika

Flere lande i Afrika må skære i offentlige lønninger og basal velfærd for at kunne betale af på deres statsgæld. Danske pensionskasser låner over to milliarder kroner til de allermest forgældede lande og har et ansvar for at undgå statsbankerotter, siger eksperter.

I Ghana har landets dårlige økonomier ført til demonstrationer mod præsident Nana Akufo-Addo Nipah Dennis/AFP/Ritzau Scanpix

Skal vi bygge nye skoler, eller skal vi betale af på vores gæld? Skal vi investere i grøn energi, eller skal vi betale af på vores gæld? 

Det er den slags prioriteringer, stadig flere afrikanske lande er tvunget til at foretage i disse år. 

Siden 2010 er Afrikas samlede statsgæld steget med 183 procent, så den i dag er oppe på svimlende 1.8 billioner dollars. Eller skrevet med tal: 1.800000000000.  

Konsekvenserne er til at tage at føle på. 

I Zambia brugte staten i 2021 flere penge på at afbetale gæld end på uddannelse, sundhed, vand og sanitære forhold tilsammen. I Kenya måtte man i marts i år opgive at betale løn til sine offentlige ansatte for i stedet at kunne afvikle en stribe forfaldne lån. Og i Ghana har regeringen skåret i finansieringen til både uddannelse og sundhed i takt med, at de har øget gældsudgifterne. 

Hvis flere afrikanske lande ikke skal lide samme skæbne, er der akut brug for, at Afrikas långivere indvilliger i at genforhandle eller helt at eftergive gæld, vurderer eksperter, Danwatch og Altinget har talt med. 

Og det inkluderer også de mange danske pensionskasser, der tilsammen ejer statsobligationer for mere end to milliarder kroner i Afrikas mest forgældede lande. I Zambia, Kenya, Ghana, Cameroun, Etiopien og Mozambique.  

“Der er et enormt behov for at lette gældsbyrden i en række afrikanske lande. Og som den største långiver på kontinentet har de private kreditorer – heriblandt de danske pensionskasser – et stort ansvar for, at det sker”, siger postdoc Astrid Iversen, der forsker i statsgæld på det norske universitet Høgskolen i Innlandet.

Generalsekretær i Oxfam Danmark Lars Koch er enig i, at pensionskasserne har et medansvar for at holde de afrikanske landes gæld på et bæredygtigt niveau.

“Pensionskasserne er selvfølgelig ikke ansvarlige for, hvordan landene forvalter deres penge. Men både låntagere og långivere har et ansvar. ” siger han.

“Pensionskasserne får en relativt højt rente, fordi der er en risiko. Nogle gange koster den risiko. Og hvis der kommer en gældsbehandling, så har de private långivere et ansvar for at gå med ind i den process,” siger Lars Koch.

Flere og flere private lån

Det er nyt, at private långivere som de danske pensionskasser fylder så meget i de afrikanske økonomier. 

Gennem de seneste små tyve år har landene i Afrika optaget færre og færre lån i den såkaldte Parisklub, en sammenslutning af (overvejende) vestlige långivere til udviklingslande, samt store multilaterale institutioner som Verdensbanken og Den Internationale Valutafond. 

I stedet har de afrikanske lande lånt flere og flere penge hos både Kina og private investorer. 

I 2010 lå kun 30 procent af Afrikas gæld hos kommercielle långivere som pensionskasser og banker. I dag er det tal steget til 44 procent.  

Udviklingen griber helt tilbage til finanskrisen i 2007-08, forklarer SLUG – Netværk for Retfærdig Gældspolitik, som er et norsk initiativ, der arbejder for gældslettelser. 

“Mange vestlige banker satte renten ned i forbindelse med finanskrisen for at stimulere økonomien. Derfor blev flere og flere private investorer villige til at løbe den risiko, der er forbundet med at yde lån til udviklingslande, siger Julie Rødje, der er leder af SLUG – Netværk for Retfærdig Gældspolitik. 

“På den ene side skaffede det tiltrængt finansiering til kontinentet. Men det betød også, at mange afrikanske lande optog uholdbar stor gæld – og på nogle meget ugunstige vilkår”, fortsætter hun.

Nyt lånelandskab i Afrika

Fra offentlige til private lån

Kilde: UNCTAD

Højere renter

De private lån er typisk væsentligt dyrere end de offentlige. I udviklingsbanker som Verdensbanken kan de afrikanske lande få såkaldte koncessionelle lån, det vil sige lån til en favorabel rente under markedsrenten. 

Den mulighed har landene ikke hos de private investorer, der udelukkende opererer på kommercielle vilkår. 

“Vores medlemmer investerer ud fra et princip om at skabe bedst muligt afkast for den enkelte opsparer. Hvis de gjorde andet, ville de ganske enkelt ikke leve op til reguleringen”, siger Tom Vile Jensen, underdirektør i pensionskassernes brancheforening Forsikring & Pension.

Ifølge forskningsinstituttet Kiel Institute for the World Economy betaler de afrikanske lande i gennemsnit 6,2 procent i rente på deres lån hos private långivere. Til sammenligning betaler de bare 1 procent hos institutioner som Verdensbanken, mens de bilaterale lån i Vesten - hos Tyskland og Frankrig, eksempelvis - koster igennem 1,7 procent i rente. 

De kinesiske lån ligger cirka et sted i midten med en gennemsnitlig rente på 3,2 procent. 

Fanget i en ond spiral 

Mma Amara Ekeruche, seniorforsker hos den nigerianske tænketank Centre for the Study of the Economies of Africa, nævner corona-pandemien som en anden afgørende begivenhed for gældskrisen i Afrika.

“Mange afrikanske økonomier er dybt afhængige af eksport af råstoffer. Den faldende efterspørgsel på eksempelvis olie under pandemien gjorde derfor rigtig ondt. Landene mistede en masse indtægter og kunne ikke finansiere deres bekæmpelse af corona”, siger hun. “Derfor var de tvunget til at optage en masse ekstra lån”. 

Konsekvensen har været, at de mest gældstyngede lande i Afrika nu er fanget i en ond spiral. 

Når de ikke kan tilbagebetale deres gæld, får de deres kreditvurderinger nedjusteret, og så bliver det endnu sværere for dem at optage nye lån. Eller i hvert fald: Renten stiger, og de nye lån bliver endnu sværere at afdrage. 

Jo færre penge du har, jo dyrere bliver det at låne penge.

Øget fokus på private långivere

Fordi de private långivere står for hovedparten af Afrikas gæld, er det nødvendigt, at aktører som pensionsselskaberne melder sig ind i debatten om gældskrisen i Afrika, siger Mma Amara Ekeruche.

“Der er et øget fokus på, at også de private kreditorer - ikke kun de offentlige - har et ansvar for at løse gældsproblemerne på kontinentet. De private kreditorer har været for fraværende i gældsforhandlingerne, mener mange, også Den Afrikanske Union”, siger hun.

I april i år opfordrede samlingen af afrikanske finansministre til en “reform af den globale gældsarkitektur”. De vil blandt andet styrke mulighederne for at opnå gældslettelser- og omlægninger med de private lånegivere. 

Siden er en omfattende gældsomlægning faldet til jorden i Zambia, netop fordi landets statslige og private långivere ikke kunne enes om samme nye lånebetingelser. 

Hvad siger pensionskasserne med flest penge i Afrikas mest forgældede lande?

"Valget om inklusion af obligationer fra afrikanske stater i vores investeringsunivers er ikke dilemmafrit, og det ønsker vi at være transparente om. Vi ser som udgangspunkt positivt på investering i statsobligationer fra lav- og middelindkomstlande. Fælles for landene er, at de har et stort vækstpotentiale, og at adgangen til international kapital er essentiel for at kunne tilvejebringe økonomisk fremgang for landene og deres indbyggere og en positiv udvikling generelt set. Samtidigt udgør Afrikas voksende gældskrise et alvorligt problem, som kan undergrave de afrikanske landes udvikling, føre til øget arbejdsløshed og større sociale problemer samt være til hinder for en tilstrækkelig adressering af – og tilpasning til – klimaforandringerne. Det er en problemstilling, som vi er opmærksomme på og følger.

Når vi køber statsobligationer i de lande, der er inkluderede i vores investerbare univers,  sker det efter en proces, der minder om indeksinvestering på aktiemarkedet. Det betyder i praksis, at vi opbygger en portefølje af Emerging Markets-obligationer, hvor de enkelte lande udgør en andel svarende til deres vægt i markedet. Vi foretager ikke selv detaljerede analyser af betalingsevnen i de enkelte lande, men fokuserer på at opnå tilstrækkelig risikospredning i et effektivt marked.

Som pensionsselskab er vi først og fremmest forpligtet til at sikre vores kunders pensionsopsparing gennem risikostyring og diversificering. Derfor vil gældseftergivelse eller omstrukturering af lån først kunne ske, når det også er den bedste løsning set fra et finansielt perspektiv. Det faktum, at private långivere i dag sidder på ca. 40 % af det afrikanske kontinents gæld, kalder derfor på globalt koordinerede, politiske indsatser for gældslettelse eller -omstrukturering på tværs af private, bi- og multilaterale långivere. For så vidt angår vores ESG-screening af statsobligationer gælder det, at vi med udgangspunkt i AP Pensions politik for ansvarlighed og bæredygtighed på investeringsområdet screener landene ud fra en række kvantitative og kvalitative kriterier, som dækker E, S og G. Kriterierne er baseret på en række indikatorer fra internationalt anerkendte kilder, som bidrager til at afdække de enkelte landes udvikling, og landene skal leve op til alle kriterier for, at AP Pension vil investere i deres statsobligationer."

"I AkademikerPension går afkast og ansvarlighed hånd i hånd. Vi arbejder for at sikre vores medlemmer en tryg alderdom og samtidig spille en positiv rolle i samfundsudviklingen. Vi forvalter mere end 135 mia. kr., som er fordelt på ca. 10.000 enkeltinvesteringer for at sikre en bred og veldiversificeret portefølje, og en del af disse er i stats- og virksomhedsobligationer fra udviklingslande.

Det er dilemmafyldt at investere, og vi forsøger at adressere dette via en grundig og struktureret tilgang til ansvarlighed. Vi har blandt andet formuleret en ansvarlighedspolitik samt standpunktspapirer til en række centrale spørgsmål, og derudover drøfter vi løbende ansvarlighedsdilemmaer i AkademikerPensions komite for ansvarlige investeringer. I det daglige arbejde benytter vi os blandt andet af dialog og indgår fx i forskellige investorsammenslutninger, hvor vi søger at påvirke de virksomheder, som vi investerer i. I andre tilfælde, hvor dialog ikke virker, vælger vi at ekskludere de pågældende virksomheder eller stater fra vores investeringsunivers. Vi har pt. ekskluderet 38 lande og mere end 900 virksomheder; blandt andet på grund af menneskerettigheds- og klimamæssige årsager.

AkademikerPensions investeringer i udviklingslande sker hovedsageligt gennem eksterne kapitalforvaltere. Investeringsprocessen bygger på en grundig analyse af de enkelte lande og indbefatter blandt andet en vurdering af landenes finanspolitiske holdbarhed. Det er ikke blot i låntagernes interesse, at gælden er holdbar, men som långiver har AkademikerPension naturligvis også en interesse i, at de respektive landes gældssituation er økonomisk bæredygtig; ellers lider vores medlemmer et økonomisk tab. Verden er imidlertid uforudsigelig, og den økonomiske situation kan hurtigt ændre sig. Det så vi eksempelvis under COVID-19-pandemien, hvor mange udviklingsøkonomier blev hårdt ramt, hvilket havde store konsekvenser for deres finanspolitiske holdbarhed. Det var også tilfældet for flere afrikanske lande.

AkademikerPension yder ikke direkte (bilaterale) lån til udviklingslande, men investerer i deres obligationer. Obligationer er standardiserede gældsbeviser, der bliver solgt på auktion af de enkelte lande (typisk deres finansministerier) og efterfølgende handles blandt investorer på de finansielle markeder. AkademikerPension er således én blandt tusindvis af investorer, der ”kollektivt” har ydet lån til de pågældende lande. Af samme grund kan AkademikerPension heller ikke gennemføre en bilateral restrukturering (og fx eftergive obligationsgælden), da det vil kræve samtykke fra de resterende obligationsejere.

Restruktureringer sker derfor i praksis kun ret sent i et nødlidende låneforløb, helt der fremme hvor landene kommer i betalingsproblemer og ikke kan servicere deres gæld. Typisk indeholder disse restruktureringer elementer af både gældseftergivelse, gældsforlængelse, nye rentevilkår og ofte også involvering fra supranationale aktører. I disse forløb vil de største obligationsejere typisk forhandle restruktureringsvilkårene med låntagerlandet på baggrund af alle obligationsejere. Forhandlergruppen vil typisk søge en løsning, hvor gælden restruktureres på en måde, der gør låntagerlandet i stand til at servicere den resterende del af gælden, da det er i både i låntagers og långivers fælles interesse at finde en holdbar løsning.

Det bemærkes at AkademikerPension generelt er for lille en investor til at være en del af forhandlergruppen, og derfor er vores muligheder for at påvirke restruktureringsvilkårene begrænset, men det er ikke vores generelle opfattelse at disse forhandlergrupper stiller for hårde krav. Man skal i denne forbindelse huske på at det også er i låntagers interesse, at investorer også på den lange bane har interesse i fortsat at yde finansiel støtte til det pågældende land.

Afrika er et stort kontinent med mere end 50 forskellige lande, der hver især har forskellige forudsætninger for at adressere den grønne omstilling. Nogle vil være i stand til at rejse den nødvendige kapital via kapitalmarkederne og private investeringer, imens andre kan få behov for omstruktureringer. Det er imidlertid svært at sige noget generelt om Afrikas situation.

AkademikerPension bakker op om internationale, politisk forhandlede løsninger, der understøtter bæredygtig udvikling, herunder realiseringen af FN’s verdensmål samt Paris-aftalen. Vi byder debatten velkommen, om hvilken rolle de økonomisk mere udviklede landes regeringer og institutioner spiller i at forbedre mulighederne for bæredygtig udvikling i Syd, herunder ikke mindst i Afrika."

PenSam har ikke haft mulighed for at svare på konkrete spørgsmål om gældssituationen i Afrika, men oplyser følgende:

"PenSam har en global portefølje af statsobligationer fra Emerging Markets, som tager udgangspunkt i markedsindekset JP Morgan EMBI Global Diversified (EMBI). EMBI indeholder lande med et BNP pr. indbygger under et vist niveau (de fattigste lande i verden). Udover at en sådan portefølje over tid forventes at give et tilfredsstillende afkast, bidrager PenSam således også til investeringer i lande, der har behov for dette.

Det er dog klart, at man gennem investeringer i Emerging Markets ofte vil få problemstillinger ift. ESG. Der investeres derfor ikke i alle landene i EMBI, da der fravælges lande med de største ESG-udfordringer. Der ses her bredt på ESG i forhold til f.eks. korruption, politiske rettigheder, forurening, alternativ energi, ligestilling m.fl. Der er etableret et samarbejde med Sustainalytics, der foretager en ESG score for 179 lande, på baggrund af ca. 30 forskellige ESG-faktorer. Der kan opnås en score på mellem 0 og 100.

PenSam har besluttet, at der som udgangspunkt ikke vil blive investeret i statsobligationer fra lande med en score på under 30, hvilket svarer til rating E (Ratingen er fra A – E). Der kan forekomme undtagelser, hvis særlige forhold gør sig gældende. Hvis der er f.eks., er tegn på eller forventninger om forværringer mht. ESG i et land, kan landet blive sat på eksklusionslisten selvom scoren er over 30.

Det modsatte kan også være tilfældet. Udover lande med en score under 30, investeres der ikke i lande på EU’s sortliste over skattely. Ud fra holdninger hos interesseorganisationer og forhold inden for specifikke ESG-områder i enkelte lande, kan der naturligvis altid diskuteres, om eksklusionslisten bør indeholde flere lande. PenSam vurderer dog, at den beskrevne fremgangsmåde sikrer en struktureret/ensartet tilgang til investering i statsobligationer fra Emerging Markets.

Fremgangsmåde medfører, at PenSam i øjeblikket har en samlet eksklusionsliste på 41 lande, hvorfra der ikke investeres i statsobligationer."

"Som investor er vi meget opmærksomme på landenes gældsituation og de økonomiske udsigter. Vi ønsker altid at undgå investeringer i statsobligationer fra lande, der har en uholdbar gældssituation på den lange bane. Det er med andre ord fast forankret i vores strategi, at vi ikke investerer i lande med betydelig risiko for statsbankerot."

"Helt overordnet er investering i statsobligationer den mest effektive og stabile måde for investorer at bidrage til finansieringen af udvikling i tredjeverdenslande, så derfor mener vi, at det er både nødvendigt og rigtigt at stå til rådighed som kreditor for udviklingslande.

Men når vi så investerer i obligationer udstedt af suveræne stater, vil det altid være under den forudsætning, at landet kan betale sin gæld. 

Hvis det mod forventning alligevel ikke er tilfældet og gælden skal restruktureres, så vil vi følge den plan, som udarbejdes af IMF, og vi deltager gerne i en dialog for at finde en holdbar løsning for både landet og kreditorerne."

Behov for en ny mekanisme

Nedbruddet i de zambiske forhandlinger er symptomatisk. 

Hvis man optager lån hos landene i enten Parisklubben eller G20-gruppen - en sammenslutning af verdens største tyve økonomier - er der en fast procedure for, hvad der sker, når låntager ikke længere kan svare sin gæld. 

Men der er ikke nogen mekanisme, der håndterer forhandlinger mellem gældsplagede lande og deres private långivere.

“Der findes ingen procedurer for, hvad der sker, når et land ikke kan betale sin gæld, og det er derfor op til de enkelte lande at forhandle med deres private kreditorer. Det er en næsten uoverkommelig tung øvelse for dem, både juridisk og tidsmæssigt. Især fordi de afrikanske statsobligationer sjældent er udskrevet i egne valutaer og ikke er dækket af landenes egne lovgivning, men i stedet er handlet og reguleret i enten London eller New York”, siger Astrid Iversen, postdoc på Høgskolen i Innlandet. 

Dette er en udfordring i en situation, hvor de private investorer dominerer gældsmarkedet i Afrika. 

“Der er et enormt behov for at skabe et stærkere juridisk rammeværk, både nationalt og internationalt, som kan hjælpe de afrikanske lande med at genforhandle deres gæld med private kreditorer”, siger Astrid Iversen. 

Heller ikke i pensionskassernes interesse

Tom Vile Jensen, underdirektør i Forsikring & Pension, er enig i hendes vurdering.  

“Det bør ikke være op til et enkeltstående pensionsselskab at tage initiativ til gældsforhandlinger med en stat. Vi har brug for en fast standard eller procedure for, hvad der sker, når et land ikke kan tilbagebetale sin private gæld. Det kunne for eksempel være i regi af Den Afrikanske Union og i samarbejde med de internationale finansielle organisationer”, siger han. 

Han understreger, at det heller ikke er i pensionskassernes interesse, at de lande, som de låner penge til, går bankerot. 

“Netop fordi vores medlemmer skal forrente deres kunders penge bedst muligt, er det på ingen måde i deres interesse, at lande bliver presset ud i betalingsstandsning. Pensionskasserne, ligesom andre private kreditorer, låner altid penge ud i klar forventning om at tjene dem ind igen”, siger han.

Flere artikler fra undersøgelsen:
Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right