Små orange sommerfugle sværmer rundt på en klar lyseblå himmel.
Fotografiet er det første, øjet møder, når man træder ind i den rå betonklædte sal. Det er et smukt billede med en drømmende effekt. Men billedet gemmer på en større historie.
Sommerfuglebilledet er nemlig blandt de 24 projekter, juryen har udvalgt som vindere af dette års World Press Photos – verdens største og mest prestigefyldte fotokonkurrence. Lige nu kan billederne opleves i Pressen på Rådhuspladsen i København.
Fotografiet af de sværmende sommerfugle er en del af billedserien ’Red monarkerne’, taget af den spanske fotograf Jaime Rojo. Serien belyser monarksommerfuglen, hvis bestand er faldet med hele 80 procent siden midten af 1990’erne. Faldet skyldes tab af ynglepladser, manglende fødekilder og ikke mindst klimaforandringerne.
Men serien er ikke kun historien om de alvorlige konsekvenser ved klimaforandringerne. Den skildrer også, hvordan folk på tværs af Canada, USA og Mexico er gået sammen for at rette op på den faldende bestand.
Den er ”et symbol på sammenhold i en polariseret tid”, står der på den tilhørende beskrivelse af fotografiet.
Kvinden med de røde blomster
Når man bevæger sig længere ind i salen og ser de forskellige fotografier, står det hurtigt klart, at hvert fotografi bærer en rystende, vigtig historie.
For eksempel congoleseren Arlette Bashizis fotografi af en kvinde, som holder en smuk buket røde blomster foran sig, så blomsterbladene skjuler hendes ansigt. Blomsterne står skarpt foran det hvide, mønstrede stof, som kvindens er svøbt i.
Fotografiet viser den 32-årige kvinde, mor og datter Sheila, som bor i byen Mekele i Tigray-regionen i det nordlige Etiopien. Men hvis man læser den tilhørende fotografibeskrivelse, viser billedet også en kvinde, som har været offer for seksuel vold.
I 2020 brød en borgerkrig ud i Tigray-regionen mellem regeringsmagter i regionen og de etiopiske centralmyndigheder. Det estimeres, at omkring 600.000 mistede livet, at millioner blev internt fordrevne og at mere end 100.000 kvinder blev ofre for seksuelle overgreb. Heriblandt Sheila.
Og selvom krigen er ovre, skal Sheila og de andre kvinder, som har været udsat for seksuel vold, fortsat leve med samfundets fordomme og stigmatiseringer.
Verdens bedste pressefoto
Bagerst i salen, på et lærred som går helt op til loftet, hænger dette års vinderbillede.
Fotografiet viser en kvinde i blåt, som omfavner en barnekrop svøbt i et kridt hvidt lagen. Hendes krop er nærmest bøjet sammen om den livløse krop.
Kvinden, som holder om barnekroppen, er 36-årige Inas Abu Maamar. Barnekroppen er hendes afdøde 5-årige niece Saly, som blev dræbt sammen med sin mor og søster, da et israelsk missil ramte deres hjem i byen Khan Younis i det sydlige Gaza.
Fotograf Mohammed Salem tog billedet ved Nasser Hospitalets lighus den 17. oktober 2023, hvor Inas Abu Maamar var en af de mange beboere, som kom for at lede efter forsvundne familiemedlemmer.
Dette billede blev kåret til årets pressefoto af juryen for blandt andet at vække en følelsesmæssig refleksion hos enhver beskuer. For at være sammensat med omhu og respekt at give et metaforisk og bogstaveligt glimt af et ufatteligt tab. Og for både at repræsentere tabet af et barn, den palæstinensiske befolknings kamp og de mere end 30.000 dødsfald i Palæstina.
Desuden anerkendte juryen, at Mohammed Salem blev tildelt en pris for det samme emne for næsten et årti siden, hvilket understreger den fortsatte kamp for anerkendelse af et så presserende problem.
Både til og fra fotografiet af Inas Abu Maamar og hendes niece, støder man på andre smukke fotografier fra det indeværende år. Legende fotografier, som sætter fokus på de indre liv hos mennesker med demens og de sociale problemer omkring tilstanden. Krigen i Ukraine set fra et projekt, som sammenkobler fotografiske billeder med poesi, lydklip og musik. Fotografier af migrantfællesskabers lidelser, som søger at fremme større forståelse, empati og solidaritet for dem. Og flere til.
Alle fotografierne kan opleves i Danmark frem til den 20. oktober 2024.