Copenhagen Photo Festival finder sted d. 7.-17. juni 2018. Ud over udstillinger vil der være workshops, seminarer og fototure rundt i byen. Festivalen foregår i samarbejde med gallerier, museer og kulturinstitutioner og indeholder gratis udstillinger i det offentlige rum såvel som på byens metrostationer.
Fotograf Signe Vilstrup viser stærke portrætter af kenyanske kvinder, der lever i slumområdet Kibera ─ i udkanten af Kenyas hovedstad Nairobi. Slum-området er den største af sin slags i Afrika, og indbyggerne, som tæller mellem en halv og en hel million, har store udfordringer med arbejdsløshed, høj forekomst af HIV, mangel på vand, få skoler og overgreb på kvinder. I udstillingen “Transformation” er disse velkendte problemer for en kort stund taget ud af fortællingen, og billederne fokuserer i stedet på “styrke, skønhed og livskraft på trods af barske vilkår. Fælles for kvinderne er, at de har gennemgået en transformation, de fortæller om”, skriver festivalen. Signe Vilstrup har besøgt Kenya med organisationen Plan BØRNEfonden.
Akram Zaataris kritikerroste udstilling “Letter to a Refusing Pilot” fra 2013 er endelig kommet til byen. Installations-værket handler om en israelsk kamppilot, der nægtede at følge ordren om at bombe en skole i Libanon, da Israel i 1982 havde besat landet. I stedet fløj piloten ud over havet, hvor han dumpede bomberne. Akram Zaatari er libaneser, og er vokset op med den fortælling, som i mange år florerede som rygter. Zaatari opdagede senere, at historien var sand, og at navnet på piloten var Hagai Tamir. Udstillingen udforsker de officielle gengivelser af begivenhederne og de mere personlige oplevelser af dem. Værket “vibrerer mellem dokumentar og fiktion”, skriver festivalen. Udstillingen blev vist første gang på Venedig Biennale i 2014. Zaatari er grundlægger af Arab Image Foundation og har kurateret fotografier derfra på anerkendte museer som MoMa i New York, Pompidou Center i Paris og Tate Modern i London.
Midt i krigen mellem Irak, Islamisk Stat og Syrien har Københavns Universitet fra 2012-2017 ledet en stor international, arkæologisk ekspedition på en stor bjergslette i Sulemaniya provinsen, ca 150 km vest for Mosul. Fotograf og arkæolog Henrik Brahe var tilstede for at udgrave to messopotamiske byhøje, men fandt også nutidens tabte genstande værdige for sit blik. I sin tid i området har han fotograferet de genstande, som de mange flygtninge, der rejser gennem dette område på ruten væk fra krigen, efterlader sig.
“Min tilgang har været ikke at fokusere på det fysiske menneske, men de til tider tragiske efterladenskaber som disse mange individer repræsenterer. Ofte vidner genstandene, her skoen, om de dramatiske omstændigheder, der har fundet sted meget present i nærområdet. Bål, brand, død og ødelæggelse, mennesker i nød som er tvunget til at flygte videre i livet til usikre og ukendte lande”, skriver han i festival-programmet.
Gennem mere end tre år har fotograf Martin Thaulow gjort det til sit primære mål at vise flygtninge som individer. Martin Thaulow har rejst til blandt andet Svergie, Finland, Letland, Tyskland, Frankrig, Bulgarien, Grækenland, Tyrkiet og Libanon for at portrættere flygtninge, der lever på gaden, i flygtningelejre og i asylcentre. “Martin Thaulows arbejde befinder sig i et krydsfelt mellem klassisk portrætfotografi og fotojournalisme og kan betragtes som et modsvar til den dehumanisering, der ofte præger den offentlige flygtningedebat”, skriver festivalen. Udstillingen “Postcards from…” kan opleves offentligt og frit tilgængeligt nær Photo City. D. 10. juni vil der være en artist talk med Martin Thaulow fra kl. 11.00 – 16.00.
Yéro Djigo er barnebarn af en mauretansk soldat, der arbejdede for Frankrig i begyndelsen af 1900-tallet for at erobre og sikre Mauretanien under fransk kolonistyre. Gennem et unikt afrikansk perspektiv fortæller Yéro Djigo historien om, “hvordan sorte, mauretanske soldater, der tjente som riffelmænd og arabisk-berberiske soldater, der tjente som kameltropper” efterfølgende også bidrog til at skabe den nationale hær og endeligt Mauretaniens uafhængighed i 1960, skriver festivalen.