Danwatch Journalistik

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Mærsk i strid med indonesisk lov

Mærsk-selskab skal betale 2,7 millioner kroner tilbage til indonesiske arbejdere, som har fået for lidt i løn gennem fire år. Det skriver de indonesiske myndigheder i en ny afgørelse, som Danwatch er i besiddelse af. Mærsk-selskab nægter sig skyldig.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Amalie Linde
Amalie Linde
Journalist

Det Mærsk-ejede selskab, PT Damco Warehousing Indonesia, skal betale 2.750.000 kroner til 107 indonesiske fyrede havnearbejdere og genansætte dem med sygeforsikring. Det har en instans under arbejdsministeriet i Indonesien afgjort d. 6. juni 2016.

Ifølge afgørelsen, som Danwatch er i besiddelse af, har Damco brudt indonesisk lov ved at hyre underleverandøren PT Tunas Baru Sejahtera i 2012, som på daværende tidspunkt ikke var lovlig registreret. Arbejderne havde ingen kontrakt med underleverandøren og blev betalt under mindstelønnen.

Mindstelønnen i Indonesien er på ca. 1500 kroner om måneden, men arbejderne fik kun udbetalt omkring halvdelen, nemlig 750 – 1000 kroner om måneden, oplyser arbejdernes fagforening SBBMB.Det kræver de indonesiske myndigheder, at Damco retter op på nu.

“PT Damco Warehousing Indonesia skal forfremme de 107 arbejdere med direkte ansættelser og registrere dem i et sundhedssikring program samt betale underskuddet af løn fra juli 2012 til april 2016”, står der i afgørelsen.

Damco har afvist at følge afgørelsen, fordi virksomheden er uenig med myndighedernes vurdering. Sagen kan derfor derfor nu ende i retten.

“Damco hyrer underleverandører til at udføre arbejde med fragt og Damco accepterer ikke at have juridisk ansvar for PT TBS’s ansatte i pakhuset”, skriver Anita de Werd, kommunikationschef i Damco, i en mail til Danwatch.

Anita de Werd indrømmer, at de var klar over, at underleverandøren ikke var lovlig, da de hyrede den i 2012. Men det har hun en forklaring på.

Var Damco bekendt med, at PT Tunas ikke var en lovlig virksomhed i 2012?

“Ja. Ifølge “Subordinate Legislation of prevailing Manpower Law (Minister of Manpower Regulation 220/MEN/X/2004)” kan man hyre en ikke-lovlig enhed, hvis der ikke eksisterer en passende lovlig enhed på det tidspunkt,” skriver Anita de Werd.

3F: Mærsk kan ikke afvise

Men Mærsk har ikke ret til at nægte kravet fra de indonesiske myndigheder ifølge Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3F transportgruppe.

“Det kan godt være, at Mærsk er uenig, men de må jo leve med kendelsen. Så kan de forsøge at få den ændret ved en domstol, men umiddelbart er de nødt til at respektere den”, siger Karsten Kristensen.

FN GLOBAL COMPACT

  • Internationalt initiativ startet af FN.
  • Formålet er at inddrage virksomheder i løsningen store sociale og miljømæssige udfordringer, som følger med globaliseringen.
  • Global Compact har ti principper, som virksomheder bør arbejde ud fra.
  • Global Compact fokuserer på: Menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption.

FN GLOBAL COMPACT

  • Internationalt initiativ startet af FN.
  • Formålet er at inddrage virksomheder i løsningen store sociale og miljømæssige udfordringer, som følger med globaliseringen.
  • Global Compact har ti principper, som virksomheder bør arbejde ud fra.
  • Global Compact fokuserer på: Menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption.

Mærsk er i særligt høj grad ansvarlig for arbejdernes rettigheder, fordi koncernen har en fremtrædende rolle i FN Global Compact, som er verdens største sammenslutning af virksomheder, der har aftalt at handle etisk forsvarligt, lyder det fra Kristensen.

“Vil man sidde med ved bordet sammen med Ban Ki Moon, så skal man ikke selv bringe sig i konflikt med sine lønmodtagere. Så må de de følge den administrative afgørelse, indtil der er truffet en juridisk afgørelse, hvis det er det, Mærsk ønsker”, siger Karsten Kristensen.

Damco har kendt problemet i to år

Men de ulovlige forhold i Damcos lagerhal burde være stoppet for flere år siden.

I maj 2014 kontaktede arbejderne myndighederne, fordi deres arbejdsforhold var uklare. Var arbejderne ansat af underleverandøren PT Tunas Baru Sejahtera eller af Damco?

Derfor foretog de indonesiske myndigheder en inspektion  d. 23. juli 2014 af den lagerhal, hvorfra arbejderne lastede varer til og fra skibe. Konklusionen var, at Damco var den retmæssige arbejdsgiver. Indenfor 14 dage skulle Damco rapportere tilbage til myndighederne med en plan for, hvordan de ville implementere ændringerne.

Men Damco nægtede at ansætte arbejderne direkte, fordi selskabet var og er uenig med myndighederne. I afgørelsen skriver Damcos advokater, at de har den opfattelse, at underleverandøren bærer al ansvar for løn og ansættelsesvilkår. Damco skriver, at de har betalt Tunas et fast beløb for hver container, der er blevet lastet, og at det er Tunas’ ansvar at udbetale retmæssig løn.

Organisationen Workers Rights Consortium, som jævnligt inspicerer fabrikker, der leverer tøj og sko til store mærkevarer som Nike og Adidas, hævder, at Damco bryder loven ved i det hele taget at have hyret underleverandøren Tunas.

“De folk, som har mistet deres jobs og er blevet underbetalt gennem en årrække, har arbejdet med at laste skibene med varer. Det er en kerneopgave i et shipping-firma at laste et skib. Ifølge indonesisk lov, er det ikke tilladt at udlicitere kerneopgaver til andre virksomheder”, siger Bent Gehrt fra Workers Rights Consortium.

Heller ikke den vurdering er Anita de Werd fra Damco enig i. Hun mener tværtimod, at lastning af varer ikke er en kerneopgave, og at arbejdsministeriet har godkendt det synspunkt.

Demonstrationer foran Damco

Arbejderne har de sidste uger demonstreret for Damcos kontorer i håb om at få deres jobs tilbage. D. 25. maj 2016 blev de pludselig nægtet adgang til arbejdspladsen, oplyser fagforeningen SBBMB.

Selvom Damco har afvist at følge myndighedernes kendelse, indvilgede Damco i at betale de 2,7 millioner kroner,de skylder arbejderne på et møde d. 21. juni 2016.

“Vi føler et ansvar for arbejdernes og deres families velbefindende, og vi er i øjeblikket i forhandlinger med den lokale fagforening for at finde en løsning for alle parter”, skriver Anita de Werd fra Damco.

Men arbejderne afviste at modtage betalingen, fordi de ikke måtte få deres job tilbage.

“Det, som arbejderne vil, er at virksomheden følger myndighedernes anvisning: Vores job er vores ret”, skriver fagforeningen SBBMB.

Fagforeningen har nu skrevet til Adidas, Nike og IKEA, som er de virksomheder, der primært har benyttet sig af Damcos lagerhal. Ifølge fagforeningen har Adidas bedt Damco om en udredning.

Relaterede nyheder

Få vores nyhedsbrev

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.