I denne uge leverede Forbrugerombudsmanden et nyt og overraskende våben mod greenwashing. Pistolen er pakket ind i silke som en kvikguide til virksomheder, der gerne vil promovere deres CO2-mål eller bæredygtighedsmål. Men beskeden er tydelig. Det er slut med at sælge produkter eller sin virksomhed som grøn, bæredygtig, CO2-reducerende eller god for kloden, hvis det ikke kan dokumenteres.
Guiden kan koges ned til tre råd. Klima- og miljøanprisninger, som det hedder, skal være korrekte og klart formulerede. De skal kunne dokumenteres, og væsentlige oplysninger må ikke være udeladt. Der er ingen forskel på Forbrugerombudsmandens kvikguide og Markedsføringslovens paragraffer, men det lyder bedre at tilbyde virksomhederne hjælp frem for at true dem med straf for greenwashing. Og det er nødvendigt.
I juni 2021 lå der 25 sager om påstået greenwashing på Forbrugerombudsmandens bord. Én af dem var mod Danish Crown, der lancerede kampagnen “klima-kontrolleret gris”, hvilket har fået Greenpeace til at anmelde svinekødsproducenten for vildledende markedsføring.
Også flere modewebshops har i år haft klager om vildledende grøn markedsføring hos Forbrugerombudsmanden. Det drejer sig om Zalando, Boozt, Stylepit, Miinto og The Founded, der alle er blevet anmeldt af Forbrugerrådet Tænk. I begyndelsen af 2021 screenede EU Kommissionen en lang række hjemmesider og fandt vildledende eller direkte falske grønne løfter hos 42 procent af virksomhederne.
Nu har Forbrugerombudsmanden fået 28 millioner til at behandle sager om virksomheders vildledende forgrønnelse. Og problemet er omfattende. Lige nu ligger der ikke mindre end 1424 klager over virksomheders markedsføring hos Forbrugerombudsmanden. Du får et uddrag af de nyeste her: