Parat til at stramme
I de kommende måneder skal forslaget til den nye lov om virksomheders ansvar forhandles både i Europa-Parlamentet og det Europæiske Råd, før den kan vedtages som gældende lov.
Og her kan det blive afgørende for danske virksomheder, om den danske regering tager til takke med det, EU kan blive enige om, eller om Danmark vælger at gå længere.
Niels Fuglsang følger forslaget tæt på vegne af den socialdemokratiske gruppe i Parlamentet.
Og han er fast besluttet på at den skal blive både stærk og effektiv.
“Det er rigtig godt, at EU endelig er kommet med et forslag om due diligence. Vi har manglet en lov, der fastslår at man har et ansvar for, hvad der foregår hos de leverandører, som leverer til ens virksomhed,” siger han.
“Man bør ikke som multinational virksomhed kunne lukke øjnene og bare sige, at det er nogle andres ansvar, hvis der sker krænkelser af menneskerettighederne eller miljøet i forbindelse med ens produktion”.
Niels Fuglsang ser det derfor som Europa Parlamentets opgave i den kommende tid at sørge for, at det lovforslag, som EU Kommissionen har fremlagt, bliver så stærkt som muligt.
“Der er god ræson i at starte med at se på de største virksomheder med mere end 500 ansatte, men det kan sagtens være, at man skal udvide rækkevidden yderligere. Det er noget at det, vi skal se på i Europa Parlamentet” siger han.
Og det samme gælder de særlige krav, som EU-Kommissionen vil stille til virksomheder i særligt udsatte brancher som tekstil, minedrift og landbrug.
“Vi skal være åbne overfor at udvide også på det område. Parlamentets opgave er gøre forslaget endnu stærkere” siger han og understreger, at der er et solidt flertal for at lovgive om virksomhedsansvar i parlamentet.
Blandt de stramninger, Socialdemokratiet gerne ser, er mere præcise regler for, hvor store bøder virksomhederne kan pålægges, og klarere regler for hvordan de nationale myndigheder skal kontrollere, at virksomhederne lever op til deres forpligtelser.
“Det er vigtigt at der bliver tale om en effektiv kontrol for eksempel i form af stikprøver, særlige prøver, hvis der grund til mistanke samt bøder, der har en størrelse så det virkelig kan mærkes,” siger han.
Hvis ikke det lykkes at få en tilstrækkelig effektiv EU-lovgivning på plads, må Danmark gå enegang, understreger han.
Konservativ modstand
Det er imidlertid et meget kontroversielt lovforslag, EU-Kommissionen er barslet med.
Som Danwatch tidligere har beskrevet, har erhvervslivets lobbyorganisationer gjort sig stor umage med at overtale såvel Kommissionen som Europa-Parlamentet til at opgive planerne om at lovfæste virksomhedernes ansvar.
Derfor vækker EU-Kommissionens forslag også alt andet end begejstring hos Pernille Weiss, medlem af Europa-Parlamentet for De Konservative.
Hun mener, ligesom blandt andet Dansk Industri, at det er helt unødvendigt at lovgive om virksomheders ansvar for menneskerettigheder og miljø.
“Der er simpelthen ikke behov for den lov, der er allerede masser af anden lovgivning, som dækker virksomhedernes ansvar ind,” siger hun.
“Det forslag som EU-Kommissionen har fremsat, vil ødelægge de europæiske virksomheders konkurrenceevne og og ødelægge lysten til at drive virksomhed.”
Pernille Weis frygter blandt andet, at det nye lovforslag vil pålægge virksomhederne en meget stor bureaukratisk byrde, når de skal bruge tid på at kortlægge, om deres aktiviteter påvirker menneskerettigheder og miljø negativt.
Hun er også bekymret over, at der skal stille særlige krav til virksomheder med mere end 250 ansatte indenfor tekstil, minedrift og landbrug og afviser blankt, at der skulle være behov for at udvide listen over udsatte brancher.
Derudover frygter hun, at kravene til de store virksomheder vil smitte af på mange mindre virksomheder og leverandører, som er usikre på, om de er omfattet af lovgivningen.
Men mest af alt mener hun, at en lov om virksomhedsansvar kan ende med at få den modsatte effekt af det, der var intentionen.
“Det er ideologisk spin, at der skulle være brug for en due diligence lov som her foreslået. Der bliver lagt op til, at hver eneste virksomhed, som er omfattet, skal lave en livscyklus analyse af miljø og sociale konsekvenser for hver eneste ledelsesbeslutning. Det er helt uden for proportioner og kan ende med at skade dem, man i virkeligheden vil hjælpe”, siger Pernille Weiss.
“Konsekvenserne kan jo blive, at man må afbryde samarbejdet med en virksomhed i et uland, hvis den ikke kan leve op til kravene. Så mister folk deres jobs og dermed kan det ende med at skade dem, man gerne ville hjælpe,” siger hun.
Fordi EU-Kommissionens forslag er så kontroversielt, vurderer både ngo’er og politikere, at det kan tage optil to år at få det vedtaget i EU-systemet, hvorefter det kan tage yderligere et år at implementere det i dansk lovgivning.