Politiken omtaler bosættelse på Vestbredden som israelsk. Det sker på trods af, at avisen selv for nylig beskrev, hvordan danske rejseselskaber vildleder om rejser til besat land.
Frederik Johannisson
| |
| |
Husk at dele
Tema
Branche
Virksomhed
Vi har undersøgt dette
Undersøgelse

Forretning på forbudt land III
Undersøgelse

Turen går til besat land
Frederik Johannisson
| |
| |
Netop derfor var Politikens rejseredaktør opmærksom på problemet, siger Politikens Redaktionschef, Anette Claudi til DanWatch:
“Vi har netop bragt en artikel om, at rejsebureauer vildleder om ture til besatte områder. Naturligvis fordi vi mener, det er vigtigt, at man ikke vildleder. Desto mere absurd er, at vi selv er blevet en del af denne vildledning”.
Ført bag lyset
I artiklens øverste boks med titlen ‘Sådan kommer du til Det Døde Hav’, angives det, at journalisten har været på besøg i ‘Mineral Beach’. Laver man en googlemap-søgning på Mineral Beach, lander den lille røde pil godt inde i den store del af kystområdet af det Døde Hav, der er placeret på Vestbredden. Og et klik yderligere viser også, at Mineral Beach er et israelsk resort, som er del af bosættelsen Mitzpe Shalem, der som DanWatch tidligere har dokumenteret også er kendt for at producere AHAVA dødehavsprodukter, som indeholder mudder fra besat land.
Turen går til besat land
DanWatch har undersøgt en række rejseselskaber, der arrangerer rejser til Israel og de af Israel besatte territorier.
Rapporten ‘Turen går til besat land’ viser, at rejseselskabers hjemmesider og salgsmateriale systematisk markedsfører
de besatte områder som israelske. Dette er på kant med markedsføringslov.
Turen går til besat land
DanWatch har undersøgt en række rejseselskaber, der arrangerer rejser til Israel og de af Israel besatte territorier.
Rapporten ‘Turen går til besat land’ viser, at rejseselskabers hjemmesider og salgsmateriale systematisk markedsfører
de besatte områder som israelske. Dette er på kant med markedsføringslov.
Dårlig forbrugeroplysning
Den redaktionelle efterkontrol af rejsestof er problematisk, mener Øjvind Hesselager, der er redaktør på fagbladet Journalisten, og selv tidligere rejsejournalist. Han siger til DanWatch:
”Rejsejournalistik bliver ofte lavet af freelancejournalister, der får gratis ture stillet til rådighed, fordi lande eller rejsebureauer ønsker omtale. Den redaktionelle efterkontrol af stoffet er begrænset og teksterne er ofte af en anprisende karakter, der ikke støjer i forhold til budskaberne i annoncerne.”
Politikens reportagetur var sponsoreret, og det er ifølge Michael Bruun Andersen, lektor på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på Roskilde Universitet, en del af grunden til, at rejsejournalistik sjældent er kritisk. Han er skeptisk over for det generelle journalistiske niveau i avisers rejsetillæg, men han mener, at besatte områder er skærpede omstændigheder:
“Grænserne mellem markedsføring og oplevelsesjournalistik er flydende. Der er tale om dårlig forbrugeroplysning, idet en del nok gerne ville vide om de rejser til et sted, som er ulovlig besat”, siger Michael Bruun Andersen og uddyber:
“Den pågældende artikel deklareres som betalt af rejsebureauet og Israels turistkontor. Det bør vække mistanke, men det er nok kun få der hæfter sig ved, at artiklen mere er markedsføring end journalistik”.
Artiklen ‘Dødens Hav er naturen egen spa’ er nu taget ned fra Politikens hjemmeside. Politiken vil i næste uge bringe en beklagelse.
“Fremadrettet vil vi naturligvis vurdere meget kritisk og grundigt, de informationer og guideoplysninger vi får af det israelske rejsebureau”, afslutter Annette Claudi til DanWatch.
Relaterede nyheder
Mere om samme ...
Tema
Virksomhed