Gratis journalistik?

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Politiken markedsfører bosættelse som Israel

Politiken omtaler bosættelse på Vestbredden som israelsk. Det sker på trods af, at avisen selv for nylig beskrev, hvordan danske rejseselskaber vildleder om rejser til besat land.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email


“Kultur­ og naturoplevelserne ligger tæt i området omkring Det Døde Hav i Israel“. Sådan starter weekendens reportage på Politikens Rejsesektion. Turen gik dog ikke til Israel, men til en bosættelse ved navn Mitzpe Shalem på den besatte Vestbred. Dermed placerer Politiken sig i rækken af virksomheder, der formidler besat palæstinensisk område som israelsk.I samme sektion for blot to uger siden afdækkede Politiken ellers, hvordan danske rejsebureauer markedsfører rejser til israelske bosættelser som ‘Israel’. Politikens dækning var baseret på DanWatch’s rapport ‘Turen går til bosættelser’, og lektor i forbrugerret ved Aarhus Universitet, Anne-Dorte Bruun Nielsen forklarede, at ‘rejseselskabernes beskrivelse af bosættelserne som israelske er på kant med markedsføringsloven’.

Netop derfor var Politikens rejseredaktør opmærksom på problemet, siger Politikens Redaktionschef, Anette Claudi til DanWatch:
“Vi har netop bragt en artikel om, at rejsebureauer vildleder om ture til besatte områder. Naturligvis fordi vi mener, det er vigtigt, at man ikke vildleder. Desto mere absurd er, at vi selv er blevet en del af denne vildledning”.

Ført bag lyset

I artiklens øverste boks med titlen ‘Sådan kommer du til Det Døde Hav’, angives det, at journalisten har været på besøg i ‘Mineral Beach’. Laver man en googlemap-søgning på Mineral Beach, lander den lille røde pil godt inde i den store del af kystområdet af det Døde Hav, der er placeret på Vestbredden. Og et klik yderligere viser også, at Mineral Beach er et israelsk resort, som er del af bosættelsen Mitzpe Shalem, der som DanWatch tidligere har dokumenteret også er kendt for at producere AHAVA dødehavsprodukter, som indeholder mudder fra besat land.

[INSERT_ELEMENTOR id=”8121″]

Politikens reportagetur var ifølge avisen selv sponsoreret af Norwegian og Israel Government Tourist Office. Journalisten var sikker på, at han ikke opholdt sig på Vestbredden, da det ville være for risikofyldt, fortæller Annete Claudi og siger, at Politiken “føler sig ført bag lyset”:“Men fejlen ligger naturligvis hos os. Vi har ikke været grundige nok i udredningen, journalisten har googlet på et kort og fik den opfattelse, at det var israelsk jord, siger Annette Claudi.

Dårlig forbrugeroplysning

Den redaktionelle efterkontrol af rejsestof er problematisk, mener Øjvind Hesselager, der er redaktør på fagbladet Journalisten, og selv tidligere rejsejournalist. Han siger til DanWatch:

”Rejsejournalistik bliver ofte lavet af freelancejournalister, der får gratis ture stillet til rådighed, fordi lande eller rejsebureauer ønsker omtale. Den redaktionelle efterkontrol af stoffet er begrænset og teksterne er ofte af en anprisende karakter, der ikke støjer i forhold til budskaberne i annoncerne.”

Politikens reportagetur var sponsoreret, og det er ifølge Michael Bruun Andersen, lektor på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på Roskilde Universitet, en del af grunden til, at rejsejournalistik sjældent er kritisk. Han er skeptisk over for det generelle journalistiske niveau i avisers rejsetillæg, men han mener, at besatte områder er skærpede omstændigheder:
“Grænserne mellem markedsføring og oplevelsesjournalistik er flydende. Der er tale om dårlig forbrugeroplysning, idet en del nok gerne ville vide om de rejser til et sted, som er ulovlig besat”, siger Michael Bruun Andersen og uddyber:
“Den pågældende artikel deklareres som betalt af rejsebureauet og Israels turistkontor. Det bør vække mistanke, men det er nok kun få der hæfter sig ved, at artiklen mere er markedsføring end journalistik”.

Artiklen ‘Dødens Hav er naturen egen spa’ er nu taget ned fra Politikens hjemmeside. Politiken vil i næste uge bringe en beklagelse.

“Fremadrettet vil vi naturligvis vurdere meget kritisk og grundigt, de informationer og guideoplysninger vi får af det israelske rejsebureau”, afslutter Annette Claudi til DanWatch.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Vores bank
Merkur Bank

Registreringsnr.
8401

Kontonr.
0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355
SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice

Månedligt bidrag

Årligt bidrag

Du kan bakke op om Danwatchs arbejde ved at blive fast bidragyder ved et månedligt eller årligt beløb. Som fast bidragsyder får du gratis adgang til arrangementer.

Husk, at du kan trække det fra i skat, hvis du tilføjer dit CPR nr.