Jeg tror, at masse-besvimelser handler om menneskers følelser og overbevisninger”, siger Sophia Noren.
Den 28-årige syerske er også fagforeningsrepræsentant på en fabrik, hvor hun producerer Asics-sko hver dag. I november besvimede omtrent 140 syersker cirka samtidig, og de efterfølgende 10 dage besvimede henholdsvis 70 og 150 syersker.
“Kort før den første syerske besvimede, råbte hun meget højt, og det gjorde de andre syersker bange. De troede, at hun var blevet besat af en ond ånd eller et spøgelse”, fortæller Sophia Noren og fortsætter:
“Khmer-folk tror på onde ånder, og når arbejderne samtidig er fysisk svækkede, så skal der ikke så meget til, før de besvimer i massevis”.
Fabrikken reagerede på massebesvimelserne ved at lukke ned i nogle dage, og tilbyde lægehjælp til alle, der fik det dårligt. Og så fik de en buddhistisk munk til at velsigne fabrikken. Først da holdt besvimelserne op, fortæller Sophia Noren.
Simultan masse-psykose
Kan man virkelig blive så skrækslagen, at man besvimer i flok? Psykiatere og sociologer hævder, at det sagtens kan være tilfældet.
En af dem mener, at der er tale om en ubevidst social protest fra arbejdere. Robert Bartholomew er medicinsk sociolog ved Botany College i New Zealand og har studeret arbejdsmiljø på fabrikker i to årtier.
“De nylige masse-besvimelser på cambodjanske fabrikker, du taler om, kommer ikke som en overraskelse for mig”, siger han.
“Arbejderne føler sig fanget. De har brug for pengene, og derfor udholder de usikre arbejdsvilkår og lange arbejdstider for en lav løn i et miljø, hvor kvoter kommer før toiletpauser. Hvis de klager, risikerer de at blive fyret”, siger Robert Bartholomew.
“I disse situationer taler sindet, hvor kroppen ikke kan, og det er sådan vi ender med fænomener som masse-besvimelser”, siger han og forklarer begrebet, Mass Psychogenic Illness (MPI), som han har skrevet massevis af akademiske artikler og bøger om.
“Vi taler om et fænomen, der opstår, når en gruppe af mennesker, der har en fælles frygt og fælles overbevisninger, og samtidig deler en fælles rutine eller livsform, hvor de bliver pressede, pludselig bliver trigget psykologisk af en stresset situation”.
Disse sygdomsudbrud kan ses som de svages våben, mener Bartholomew, en ubevidst måde for arbejdere at udtrykke over for det omkringliggende samfund, at noget er alvorligt galt. På den måde kan et fænomen som massehysteri nogle gange blive et ubevidst forhandlingsværktøj”, siger Robert Bartholomew.
For hver gang der sker en masse-besvimelse holder fabrikken som regel lukket i 2-3 dage for at sikre, at besvimelserne ikke blot fortsætter dagen efter. Dét koster i gennemsnit cirka 100.000 dollars om dagen at lukke en fabrik, oplyser tekstilindustriens brancheforening, Garment Manufacturers Association Cambodia, (GMAC).
Derfor kan masse-besvimelser være et glimrende forhandlingsværktøj. Det underbygges af en ny rapport om emnet, Mass Fainting in Cambodian garment factories, skrevet af professor i transkulturel psykiatri, Maurice Eisenbruch:
“Tilfældene af masse-besvimelser har bidraget til en stigning i lønninger, men arbejdsvilkårene forbliver forkastelige, og der er ingen tegn på, at masse-besvimelserne vil forsvinde uanset hvor mange trænings-programmer, der er sat i verden for at uddanne arbejdere”, konkluderer rapporten.
Vrede ånder gør oprør mod fabrikker
Men hvordan kommer de onde ånder ind i billedet?
Eisenbruch peger dels på cambodjanernes rødder i hindu-buddhismen og dels på landets blodige fortid. For at begynde med det sidste.
Under Pol Pot og Khmer Rouge regimets fire-årige regeringstid i 1970’erne oplevede landet et af det 20. århundredes største massemord.
Knap to millioner mennesker blev dræbt under det kommunistiske styre på grund af sult, henrettelser, mangel på medicinsk behandling og ren udmattelse i arbejdslejre, estimerer ngo’en Cambodia Tribunal Monitor. Khmer Rouge og regeringsstyrkerne lagde millioner af landminer, hvilket har ført til tusindvis af dødsfald og lemlæstede kroppe.