Klikker eller trykker du dig i disse dage ind på danwatch.dk vil du møde vores historier i helt nye klæder. Vores hjemmeside er blevet redesignet fra bunden og har fået en række nye funktioner.
Målet har været at skabe en bedre og mere rolig læseoplevelse, ligesom det er blevet nemmere at finde historier, der er relevant for en selv.
“Over de seneste år er vi begyndt at producere flere og bedre historier på vores egen platform. Nu gør vi det nemmere at finde alle de gode historier og vigtige afsløringer, ligesom at vi skaber bedre rum til at fordybe sig i historierne”, forklarer direktør og ansvarshavende chefredaktør Jesper Nymark.
Hjemmesiden er designet af Danwatchs visuelle historiefortæller Sarah Hartvigsen Juncker og bygget af Danwatchs digitale udvikler Johan Seidenfaden.
Mantraet har været, at siden skulle råbe mindre og udnytte, at Danwatch ikke er annoncefinansieret eller har en betalingsmur. Derfor har siden fået et mere roligt udtryk, der inviterer til fordybelse i de store undersøgende historier, der er en meget stor del af Danwatchs DNA.
Hjemmesiden er inspireret af stamtræer, og den er derfor præget af tynde streger, der forbinder ting og leder øjet bestemte steder hen. På den måde forsøger den nye visuelle identitet også at afspejle, hvordan Danwatch arbejder med at skabe forbindelser mellem danskerne og verden ved for eksempel at kortlægge produkters rejse til Danmark.
Samtidig har Danwatch fået et nyt logo, der er designet af grafikeren Sigrún Gudbrandsdóttir. Logoet består af tre overstregninger i stil med dem, der gemmer centrale oplysninger i aktindsigter.
“Danwatch” er i logoet skrevet med en font, der hedder Base 12 serif, som er en af de første fonte, hvor den digitale version blev udviklet først og var i fokus frem for fonten til tryk.
Den nye hjemmeside gør det også nemmere at finde de historier, der er er relevante for én selv. Søgefunktionen er blevet forbedret markant, og det er blevet muligt at filtrere på for eksempel branche, virksomhed eller land.
Samtidig er historierne på Danwatch nu blevet inddelt i temasektioner, hvor man kan gå på opdagelse i alt fra tekstil og fødevarer til våben og klima. Brugeren vil blive ledt videre til andre historier om samme virksomhed, inden for samme branche eller inden for samme emne. På den måde forsøger vi nu, at præsentere det stof, der er mest relevant for dig, uden at vi gør det igennem sporing og kunstige intelligenser.
Der vil løbende blive rullet nye funktioner ud på hjemmesiden, ligesom der vil blive lukket små huller hist og her.
Er der ting, der ikke fungerer? Ting, som vi har løst dumt? Eller bare ting, der kan blive endnu bedre? Det er som bruger muligt at give feedback eller melde om fejl på hjemmesiden ved hjælp af den orange bjælke til højre – og vi vil meget gerne høre fra dig.