Art2 Baerende Billede Transparent V02Illu Fisk I Snor

Du kan ikke vide, om din fisk er russisk

Her er forklaringen

Danwatch har sporet den russiske fisks vej til Danmark.

Lad os tage et nærmere kig på de tre forskellige ruter, vi har fundet …

22. december 2024

Journalist: Astrid Simone Kjær & Louise Voller
Illustration: Stine Mørch
Digital fortælling: Johan Seidenfaden

En dansk virksomhed køber fisken fra en russisk fiskerivirksomhed og sælger den videre til danske supermarkeder og restauranter.

Her kommer et eksempel:

En russisk fiskerivirksomhed Rybnye Manufaktury Murmansk sælger fisk direkte til den danske virksomhed Kangamiut Holding, som er en af Danmarks største fiskekoncerner.

Kangamiut Holding importerede i 2023 i alt for 3,3 millioner kroner fisk fra den russiske virksomhed.

Rute 1:

Den direkte vej

Rute 1 kan man finde tal for hos Danmarks Statistik. I alt importerede danske virksomheder for minimum 188 millioner kroner russiske fisk i 2023. Og frem til oktober 2024 blev der importeret for 119 millioner kroner. Det drejer sig om torsk og kuller, sej, helleflynder og fladfisk.

Men! Der er et stort mørketal over fisk, som skifter oprindelse undervejs. “De importerede fisk fra Rusland til Danmark er kun toppen af isbjerget”, siger kampagnechef i ngo’en for havbevarelse Oceana, Vanya Vulperhorst. 

Det bringer os videre til rute 2.

Russiske fiskeskibe fanger fisken og sælger den til norske og færøske virksomheder, som bearbejder fisken, før den bliver solgt til en dansk virksomhed.

Det kunne for eksempel se sådan her ud:

En fisk fanges i Barentshavet af en russisk fisker.

Med køleskib transporteres fisken til eksempelvis byen Kirkenes i Nordnorge, hvor den stemples som norsk.

Herfra sendes fisken med skib til fiskeauktion et sted i Danmark, hvor den bliver købt af en dansk virksomhed, som sælger den til dig.

Rute 2:

Via Norge eller Færøerne

Det vil altså sige, at hvis en russisk fanget fisk laves om til fiskefilet, makrel i tomat eller fiskefingre i f.eks. Norge, så er fisken norsk, når den rammer dansk land. Således bliver det ikke muligt at spore fisken tilbage til sin russiske oprindelse. 

Og så er der den sidste rute, som tallene fra Danmarks Statistik heller ikke har med.

Hollandske medier har dokumenteret eksempler på, at russiske fisketrawler overfører deres fisk til norske køleskibe på åbent hav.

Når det norske skib ankommer til havnen, bliver fisken således solgt med norsk nationalitet. Endnu engang er det russiske flag fjernet fra varen.

Rute 3:

Hvidvask af fisk på åbent hav

Men er der ikke et system, som sørger for, at dette bliver dokumenteret, kunne man få lyst til at spørge? 

Og jo, det er der – men det har huller: 

Når en fisk transporteres fra et tredjeland til et land i EU, f.eks. fra Rusland til Danmark, er det lovpligtigt, at lasten ledsages af en fangstattest. Fangstattesten skal vise, hvilket hav fisken er fanget i, hvilket fartøj fisken er fanget af, hvor fisken er kommet i havn, hvor fisken skal hen, om der sker en omladning af fisken på åbent hav, etc. 

Det er Told- og Veterinær Styrelsens opgave at sikre, at fiskene i en container faktisk svarer til det, som står i papirerne. Men kontrollen er mildest talt mangelfuld, skriver de danske myndigheder i en afrapportering til EU.

Heller ikke i Norge kontrollerer myndighederne risikovurderinger eller baggrundstjek af rederier og kuttere, som opererer i deres havne, oplyser Fiskeridirektoratet i Norge til Danwatch: 

“I forhold til ejerskab af fartøjer foretages der pr. i dag ingen baggrundstjek eller risikovurderinger, da der er tale om oplysninger, som ofte er meget svære at få fat på”.

Fra samme undersøgelse: