30. juni 2023
Danwatch anbefaler

Jagten på de russiske spøgelsesskibe og en algoritme, der kan se gennem skyerne

Ruslands hær af spøgelsesskibe slukker deres AIS-sendere, når de skal smugle stjålet korn ud af Ukraine. Men tusindvis af satellitter og et nyt digitalt værktøj fra det undersøgende medie Bellingcat gør det sværere at gemme sig – selv når der er overskyet.


Danwatch anbefaler: Undersøgende journalistik til din sommer

Danwatch anbefaler denne sommer noget af det bedste undersøgende journalistik, vi har læst, set eller hørt fra nogle af de sejeste medier og journalister rundt omkring i verden.

Et enormt russisk fragtskib sejler op gennem Bosporusstrædet i retning mod nord.

Det er 12. juni 2022, og Matros Koshka, som skibet hedder, glider ad strædet forbi Istanbul og gennem udmundingen i Sortehavet. Fra de positionsdata, som skibets AIS-sendere har udsendt, kan man se, at det fortsætter et kort stykke nordpå ud i havet.

Men pludselig forsvinder signalet. Matros Koshka bliver usynligt. Og først 7. juli, næsten en måned senere, tænder fragtskibet atter sin sender. Denne gang også ud for Bosporusstrædet, men med kurs den modsatte vej. 

Hvad skibet har foretaget sig i mellemtiden, og hvorfor det skulle foregå i det skjulte, var der formentlig få, der måtte vide. 

Men alligevel ved man med stor sikkerhed, at Matros Koshka sejlede til den sanktionerede havneterminal Avlita ved Sevastopol på den russisk besatte Krim-halvø, hvor skibet efter alt at dømme blev læsset med korn, som Rusland har stjålet i Ukraine.

Flåden af såkaldte spøgelsesskibe, der systematisk slukker deres AIS-sendere i havet omkring Krim, har længe været genstand for mange efterforskere og undersøgende journalisters blik. Men hos det undersøgende medie Bellingcat har journalisterne taget skridtet videre og udviklet algoritmer, der kan hjælpe med at finde de skibe, der skjuler sig. Den type digital efterforskning får større og større udbredelse i disse år – og det skyldes især medier som Bellingcat.

Pulserende radiobølger

Normalt er det nemt at spore civile skibes færden ved hjælp af tjenester som MarineTraffic eller VesselFinder, som gør skibenes positionsdata tilgængelige for alle.

Men når AIS-senderne slukkes, er det bedste våben satellitfotos. Lige nu er der adskillige tusinde kommercielle satellitter i kredsløb om Jorden, og der er hele tiden flere på vej. Alene i år har amerikanske SpaceX opsendt dusinvis af nye satellitter hver fjerde dag i gennemsnit.

Men satellitterne kan (endnu) ikke fotografere alting hele tiden – og når der er overskyet, får man ikke meget ud af et foto fra oven.

Derfor har Bellingcat udviklet et såkaldt Ship Detection Tool (SDT), som kan finde skibe under skyerne. Værktøjet udnytter gratis data fra satellitten Sentinel-1, som ejes af det Europæiske Rumagentur, og det analyserer kort fortalt pulserende radiobølger frem for almindelige fotografier. Dermed kan man “kigge”, hvad der måtte ligge nede under skydækket.

Ved hjælp af det værktøj – og ved manuelt at sammenkøre informationerne med andre kilder – kunne Bellingcat f.eks. bevise, at selv om aktiviteten ved havneterminalen Avlita ser ud til at være gået i stå, når man kigger på AIS-data, så er historien i virkeligheden en helt anden.

Bellingcat er et af den type medier, som lader beviserne tale for sig selv. De har ikke brug for fine gloser og store armbevægelser – kun solide metoder og resultater, som lægges åbent frem.

Artiklen om de russiske spøgelsesskibe og algoritmen, der kan kigge gennem skyerne, kan du finde lige her

Selve SDT-værktøjet er desuden open source og gratis for alle at bruge.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right