Uafhængig journalistik er vigtigere end nogensinde før. Men uden din hjælp kan det ikke lade sig gøre.

Danwatch Journalistik

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Kunstudstilling viser, hvordan arkitekturen kan afsløre magtmisbrug

Ved hjælp af arkitekturmodeller rekonstrueres åsteder for politivold og kemisk krigsførsel på udstillingen Investigative Commons i Berlin. “Udstillingen opfordrer til civilt mod i en tid, hvor regeringer i stadig større grad svigter deres menneskeretlige forpligtelser”, siger kurator Anselm Franke.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Emilie Ekeberg
Emilie Ekeberg
Journalist / Mobil: +45 53771104 / Signal: +47 45033479

Hen over sommeren har Haus der Kulturen der Welt givet kunst- og kulturinteresserede berlinere mulighed for at nærstudere nogle af det sidste tiårs vigtigste journalistiske afsløringer på udstillingen Investigative Commons.

Udstillingen viser blandt andet, hvordan avancerede arkitekturmodeller parret med offentlig tilgængelig information såsom satellitfotos, og billeder og videoer delt på sociale medier kan rekonstruere åsteder for krigsforbrydelser og menneskerettighedskrænkelser. 

En rekonstruering, der også kan generere beviser for, hvem der står bag krænkelserne, som i udstillingens en-til-en rekonstruering af en internet-cafe, der var åsted for et nynazistisk drab på en tysk indvandrer i 2006.

“Vi har rekonstrueret internetcafeen her på Haus der Kulturen der Welt for at undersøge om det er muligt, at en efterretningsofficer, der var til stede, da Halit Yozgat blev dræbt ikke kunne høre, se eller lugte drabet – som det ellers har været hævdet, og som var grunden til at efterretningstjenesten gik fri“, siger kurator Anselm Franke. 

En rekonstruering af en internetcafe hvor en tysk indvandrer blev dræbt af en nynazistisk terrorcelle. Foto: Miguel Brusch/HKW

Rekonstrueringen, som også har været vist på den store Documenta-udstilling i Tyskland,  viser, at det umuligt kan have været tilfældet og stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor efterretningstjenesten i Tyskland ikke har grebet ind for at stoppe en række drab udført af en nynazistisk terrorcelle mellem år 2000 og 2007.

Udfordrer traditionelle sandheder 

Udstillingen viser en række undersøgelser foretaget af Forensic Architecture, der er en del af kunstakademiet Goldsmiths i London. Organisationen benytter sig af offentligt tilgængelige kilder, såsom sattelitfotos og opslag på sociale medier, og inviterer både andre organisationer og almindelige borgere, der kan tænke sig at bidrage, med i undersøgelserne. 

Kurator Anselm Franke fortæller, at de håber, at udstillingsrummet kan bidrage til, at Forensic Architectures undersøgelser kan give anledning til en bredere debat om løgn og sandhed. 

“Vi hævder ikke, at undersøgelserne er kunst, men det er opsigtsvækkende, hvordan undersøgelserne modtages, når de opleves i en udstillingsbygning i stedet for i en nyhedsartikel”, siger Anselm Franke. 

I modsætning til nyhedsartiklerne rejser udstillingen overordnede spørgsmål om sandhed i det, udstillerne kalder et “post-sandheds” samfund. Hvordan skal civilsamfundet forholde sig, når de traditionelle garanter for sandhed, så som statslige institutioner, retssystemer og politiet, dækker over egne krænkelser? 

En 3D-model af en metalsele der har været brugt til at transportere en beholder lignende dem, der har været brugt unger kloringasangreb i Syrien. Foto: Forensic Architecture, 2021

“Forensic Architecture har altid været optaget af, at deres undersøgelser skal være relevante i flere forskellige fora. Undersøgelsen vil gerne være relevant i en retssal i form af bevisførelse. Men den vil også gerne være relevant for offentligheden, i medierne, og i det fora, som er en udstilling”, siger Anselm Franke.

Afslørede museets lyssky investeringer

På udstillingen kan man blandt andet se undersøgelser af økologisk krigsførsel i Gaza, kloringasangreb i Syrien og politivold under Black Lives Matter demonstrationerne i USA.

I samarbejde med lokale organisationer har Forensic Architecture dokumenteret hvordan Israel fra fly har sprayet ukrudt-dræbende midler langs grænsemuren omkring Gaza, der har ført til store økologiske ødelæggelser i området. Foto: Miguel Brusch/HKW

Og så kan man også se en undersøgelse, der viser, hvordan Forensic Architecture har benyttet udstillingsrummet til at kritisere nogen af verdens største kulturinstitutioner.

Da de blev inviteret til at udstille på kunstbienalen på Whitney-museet i New York i 2019, var det nemlig med et værk, der undersøgte museets ledelse og deres økonomiske bånd til våbenproducenter. 

Udstillingen førte til, at museumsbestyrelsens næstformand måtte gå af, som følge af sin stilling som direktør for en virksomhed, der producerer tåregas brugt mod immigranter, der forsøger at krydse grænsen til USA.

Opfordrer til “civil journalistik”

Kurator Anselm Franke håber, at museumsgæsterne der har besøgt Investigative Commons, vil lade sig inspirere til også selv at bidrage til at få sandheden frem om menneskerettighedskrænkelser og overgreb. 

“De her undersøgelser viser, at vi alle kan bidrage til en undersøgelse af politivold eller virksomhedskrænkelser. Med den samarbejdstilgang, som Forensic Architecture bruger, kræver det, at man samler et team med de rette kompetencer”, siger han.

Med sommerens udstilling håber Anselm Franke, at flere vil deltage i jagten på sandheden.

“Det handler om at vise civilt mod i en tid, hvor regeringer i stadig større grad svigter deres menneskeretslige forpligtelser. Vi vil gerne opfordre til konkret handling, ikke bare til øget bevidsthed”, siger kuratoren.

Relaterede nyheder

Få vores nyhedsbrev

Hjælp os med at forbinde dig til verden …​

Danwatch holder dig opdateret på, hvordan Danmark er forbundet til de mest sårbare mennesker i verden. Vi holder øje med de forhold, vores fødevarer, tøj og teknologi bliver til under, og vi holder øje med, hvad danske virksomheder laver i udlandet.

Vi tror på, at alle skal have fri adgang til kritisk journalistik, der forbinder os til verden. Derfor har vi som et af de eneste medier i Danmark valgt, at vores journalistik skal være gratis. Samtidig mener vi ikke, at vi troværdigt og kritisk kan dække danske virksomheder og samtidig være økonomisk afhængige af dem. Derfor er Danwatch fri for annoncer.

Danwatch har kun kunnet forblive uafhængige, kritiske, gratis og annoncefri, fordi vi får støtte fra fonde, donorer og støttemedlemmer. Nu mere end nogensinde har vi også brug for din hjælp. Støt Danwatch med et en enkelt donation eller et fast månedligt beløb.

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.