Gratis journalistik?

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Nyt samråd om tidligere Mærsk-skib på baggrund af ulovlig radioaktivitet

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) er nu kaldt til samråd på baggrund af ulovlige mængder radioaktivitet i det tidligere Mærsk-skib ‘North Sea Producer’ der blev sendt til ophugning i Bangladesh.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Amalie Linde
Amalie Linde
Journalist


All articles loaded
No more articles to load
Regeringen er for tredje gang blevet kaldt i samråd i sagen om det tidligere Mærsk-skib ‘North Sea Producer’ der blev sendt til skibsophugning i Bangladesh under horrible forhold. Dette er resultatet af Danwatchs nylige afsløringer om, at der er fundet ulovlige mængder radioaktivitet på olie-fartøjet.

Det er Christian Juhl medlem af udenrigsudvalget for Enhedslisten, der har indkaldt Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) og Udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) til endnu et samråd i sagen.

Miljøminister Esben Lunde Larsen har ellers to gange tidligere været i samråd i miljø- og fødevareudvalget for at redegøre for danske rederiers ophugning af skibe under dårlige miljø- og arbejdsforhold i Bangladesh og Indien.

Fra vugge til grav i skibsbygningen  

“Når man kan pege på, at der er radioaktivitet er det jo ret alvorligt“ udtaler Christian Juhl til Danwatch.

Derfor vil Christian Juhl til samrådet gerne have svar på, hvad der fremadrettet generelt kan gøres for, at danske rederier ikke ophugger skibe under horrible forhold, som tilfældet er i Bangladesh:

Samrådspørgsmål stillet af Christian Juhl

1) Hvad har ministrene foretaget sig over for danske redere siden besvarelsen af samrådsspørgsmål B (URU, 2016/17) den 22. november 2016?

2) Mener ministrene, at ophugningen foregår under forsvarlige arbejdsforhold?

3) Hvilke konsekvenser mener ministrene, at det skal have for danske rederier, hvis de lader skibe ophugge i strid med internationale konventioner?

4) Hvad vil ministeren gøre for, at Hong Kong Konventionen overholdes, når danske skibe ophugges uden for Danmarks grænser, og at lignende forhold ikke gentager sig.

Link til samrådsspørgsmålene

“Er det muligt, at man kunne ophugge andre steder, hvor man systematisk går ind og tager vare på hele forløbet, så man stiller krav til bygningen af skibe med at gøre dem lette at ophugge og genbruge? “, udtaler Christian Juhl.

Han mener, den nuværende praksis for at ophugge skibe er gammeldags:

“De krav stiller vi til biler, maskiner og hårde hvidevarer stiller vi ikke til skibe. Det er helt gammeldags at sige, at når det skib bygges, har man ikke tænkt én tanke på, hvordan det ophugges. Så kigger man ud i verden og siger, hvor kan vi gøre det billigst?,” siger Christian Juhl.

Hong-Kong konventionen skal strammes op

Miljøminister Esben Lunde Larsen udtalte ved sidste samråd i marts 2017, at regeringen accepterer den udskældte beaching metode til skibsophug.

Hong Konventionen, Danmark for nyligt er tiltrådt, som dog ikke er ratificeret, tillader beaching. Ved beaching sejles containerskibe med høj fart op på en strand, hvorefter de skrottes delvist manuelt på stranden. Det betyder, at den ofte giftige bundmaling skrabes af og skylles ud i havet. FN’s særlige rapportør for farligt affald har tidligere udtalt til Danwatch, at beaching ikke er muligt at gøre bæredygtigt for miljøet.

Oppositionen var ved sidste samråd stærkt uenig med Miljøminister Esben Lunde Larsen i den holdning. Og Christian Juhl  mener, at Hong Kong konventionen kun udgør en “basis beskyttelse” for arbejderne, derfor vil han til det nye samråd gerne have svar på, hvad de to ministre vil gøre for at forbedre Hong Kong konventionen.

“Kan man stramme reglerne op? Hong Kong konventionen er jo et kompromis som sagtens kunne gøres stærkere. Man kunne forestille at nogle lande går i spidsen for Hong Kong konventionen. Og gør den bedre?,” afslutter Christian Juhl  til Danwatch.

Sagen om det tidligere Mærsk-skib ‘ North Sea Producer’ har rullet siden oktober 2016, hvor Danwatch dokumenterede sammen med TV2 og Politiken at Mærsk skibe blev ophugget under dårlige arbejds- og miljøforhold.

Samrådet forventes at komme lige efter sommerferien.

Topbillede: Christian Juhl fra Enhedslisten / Foto: Mark Knudsen

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2784 8139

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Vores bank
Merkur Bank

Registreringsnr.
8401

Kontonr.
0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355
SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice

Månedligt bidrag

Årligt bidrag

Du kan bakke op om Danwatchs arbejde ved at blive fast bidragyder ved et månedligt eller årligt beløb. Som fast bidragsyder får du gratis adgang til arrangementer.

Husk, at du kan trække det fra i skat, hvis du tilføjer dit CPR nr.