1. juni 2022

Sådan har du ikke set kolonihistorie fortalt før

En ny udstilling af- og om oprindelige folk sætter spot på vestlig kolonialisme, tilhørsforhold og giver flere bud på fremtidens afkolonialisering.

Foto: David Stjernholm

Kunsthal Charlottenborg ved Nyhavn i det indre København huser lige nu en udstilling, der med humor og gru viser, hvordan vestens kolonialisme har ædt sig ind i oprindelige folks kultur, land og liv - og fortsat gør det.

Udstillingen går under navnet New Red Order Presents: One if by Land, Two if by Sea og er en gruppeudstilling med værker af knap 20 både yngre og mere etablerede kunstnere fra oprindelige folk og ikke-indfødte folkeslag fra hele verden. De tre hovedkræfter bag sammenslutningen New Red Order Adam Khalil, Zack Khalil og Jackson Polys er selv fra henholdsvis Ojibway-stammen og Tlingit-stammen, begge fra Nordamerika. 

Gruppen af kunstnere behandler blandt andet spørgsmål om retten til jord, historieskrivning og offentlige monumenter gennem både videoinstallationer, performance dokumentarfilm, collager og glaskunst.

Statuer af kød og blod

I udstillingens første rum kører en gigantisk videoinstallation af New Red Order. I fotocollager forvandles en række ikoniske monumenter såsom en rytterstatue af Theodore Roosevelt og statuen End of the Trail, der begge oprindeligt lavet af den kendte amerikanske billedhugger James Earle Fraser. Langsomt går monumenterne fra at bestå af irret bronze til at fremstå som statuer skåret ud i et lyserødt kødligende materiale med fedtmarmoreringer. 

New Red Order undersøger de forestillinger om oprindelige folk, der ligger forud for monumenterne og giver dem et helt nyt udtryk ved hjælp af digital manipulation. Mod slutningen i videoinstallationen smelter monumenterne og bliver til en umiskendelig levende rød masse, der kryber rundt i en glasmontre. Massen ændrer form, vokser, bliver kantet og bryder ud. 

Med installationen taler New Red Order ind i debatten om, hvordan kolonitiden er til stede som monumenter i det offentlige rum. Det er en debat, der de seneste år har manifesteret sig i, at statuer af for eksempel slaveejere og kolonialister er blevet væltet i USA og andre steder af verden. På Charlottenborg stiller udstillingen et grundlæggende spørgsmål om, hvem der har ret til at definere fortællingen om oprindelige folk og kolonialismen.

Foto: David Stjernholm

Indianerleg

I Krista Belle Stewarts værk Truth to Material er det ligeledes retten til historien, der er i fokus. Værket består af et rum badet i rødt lys; når du træder ind i rummet bliver hud og hår rødt. I midten af rummet står en glasmontre med det, der ligner en traditionel nordamerikansk dragt med perler og fjer. På væggen hænger et TV, der viser sekvenser af hvide mænd, der har malet huden rød og iført sig lignende traditionelle dragter og fjer. 

Mændene er ikke oprindelige folk, men del af en europæisk ‘indianer’-gruppe, der med en slags rollespil har til intention at hylde de oprindelige nordamerikanske folk. Dragten i glasmontreren er syet af en af mændene og givet til Krista Belle Stewart, der selv tilhører Sylix-folket. 

Krista Belle Stewarts værk viser, hvad der sker, når en dominerende kultur overtager et oprindeligt folks kultur, og lader publikum føle lidt af den ambivalens det indebærer. Det understreges af gulvet i rummet, der er dækket af fotografier af oprindelige genstande og symboler indoptaget i en vestlig kontekst. Eksempelvis en smølfefigur med rød hud, bar mave, korslagte arme og en høvdinge fjerpragt. Det skal publikum træde på, for at komme videre i udstillingen.

Foto: David Stjernholm

Missionær af brød

Heller ikke den danske kolonihistorie går fri af New Red Orders kritik. I en installation af den algiersk-franske kunstner Hanan Benammar og den grønlandske musiker Uyarakq peges der tilbage på et performanceværk fra 2021 med titlen This is our body. Værket, der blev opført i Harstad, hvor missionæren Hans Egede blev født var en markering af 300 års dansk kolonisering af Grønland. 

Installationen på Charlottenborg består af forskellige tøjgenstande, der fremstår som en blanding af dansk og grønlandsk kultur herunder et bredt slips af sælskind og en sort præstekjole, der i form minder om en grønlandsk anorak. Mellem tøjet hænger små skærme, hvorpå der roterer 3D-scanninger af kropsdele bagt i brød og baseret på den Hans Egede statue, der står både i Harstad, foran Frederiks Kirke i København og i Nuuk. Hans Egede i brød står som en komisk henvisning til bibelverset ”Giv os i dag vort daglige brød”.

Udstillingen kan opleves til og med den 7. august 2022

Foto af: David Stjernholm

Gå ikke glip af den næste afsløring

Leave this field blank
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram