Fairtrade: Produktiviteten skal op!
Fairtrade har selv regnet ud, hvordan bønderne kan opnå en indtægt, de kan leve af: De skal producere næsten dobbelt så meget kakao på den samme stykke jord, som de gør i dag.
I stedet for at producere i gennemsnit knap 437 kg pr hektar, som de i gennemsnit gør i dag, så skal bønderne producere 800 kg kakao per hektar. Derudover opfordrer Fairtrade også kakaobønderne til at dyrke andre afgrøder, såkaldt diversificering.
"Diversificering er med til at beskytte mod ændringer i markedsprisen, og risikoen for sygdomme i afgrøder. Samtidig kan andre afgrøder også være en del af husholdningens madforsyning”, skriver Johnna Philips, Direktør for Eksterne Relationer i Fairtrade.
Vi har spurgt Fairtrade, hvordan det hænger sammen, at en Fairtradebonde skal fordoble sin produktivitet for at opnå en løn, han kan leve af. Svaret er, at fordoblingen af produktionsniveauet er sat “i dialog og overensstemmelse med bl.a. bønderne og retningslinjer fra regeringen i Ghana”.
“For at udligne forskellen på Fairtrades nuværende pris og levelønsprisen kræver det, at alle aktører – heriblandt virksomheder, regeringer, forbrugere og certificeringsordninger yder en fælles indsats”, siger seniorrådgiver fra Fairtrade, Jon Walker.
Men i dét regnestykke dukker nye problemer op, eksempelvis økologisk dyrkning, som kan sætte en grænse for produktiviteten.
Faktum er, at Fairtradebønder ikke kan leve af den pris, de får for deres kakao, og det er blandt andet fordi kunderne ikke vil betale den.
Big Chocolate svigter Fairtrade
Fairtrades kunder eller medlemmer findes overalt på slikhylderne, dog mest som såkaldte private labels, altså supermarkedernes egne chokolademærker, som ØGO chokoladen og Premieur Chokolade fra Salling Group eller Änglamarks og Irmas økologiske chokolade fra Coop.
De internationale chokoladeproducenter som Barry Callebaut, Nestle og Mondeléz køber i et vist omfang stadig Fairtrade chokolade, de har bare fjernet logoet fra deres populære chokoladebarer.
I hjørnet af en plade Marabou findes i dag en lille grøn blomst med teksten Our Cocoa, der er navnet på Mondeléz eget bæredygtighedsprogram. Men den glade bonde er væk.
I sidste måned meldte Nestle ud, at deres KitKat chokolade fra efteråret ikke længere skal indeholde Fairtrade kakao fra Elfenbenskysten, men at fødevaregiganten skifter til Rainforest Alliance certificeret kakao for at "harmonisere virksomhedens indkøb internationalt". Nestles eget bæredygtighedsprogram hedder Nestle Cocoa Plan.
Francois Ruf er økonom ved CIRAD, det franske center for udvikling af landbrug internationalt. De sidste 20 år har han specialiseret i sig i at granske bæredygtighedsprogrammer i Vestafrikas kakaoindustri.
Francois Ruf var i 2018 medforfatter på en endnu ikke udgivet rapport til EU Kommissionen, Decline in the cocoa prices and
fair trade in Côte d’Ivoire, som Danwatch er i besiddelse af. Rapporten indledes således:
"Kakaocertificeringer, særligt Fairtrade, der insisterer på producenters livsvilkår, burde teoretisk hjælpe bønder med at overvinde fald i prisen (på kakao red.) men i realiteten vinder bønderne kun få krummer".
Han er ikke så imponeret over Fairtrade.
“Fairtrade er ikke særlig fair, men de er hverken værre eller bedre end andre bæredygtige kakao-standarder”, siger Francois Ruf.
“De producerer utrolige fortællinger med en meget begrænset forbindelse til virkeligheden, i det mindste for bønder og forbrugere. Det hele er alt andet end bæredygtigt.”
I 2019 skrev han en forskningsartikel sammen Enrique Uribe-Leitz fra Development Economics Group, Wageningen University.
De to forskere undersøgte problemer med bæredygtighedscertificeringen Rainforrest Alliance/UTZ, og i konklusionen skrev de to forskere generelt om bæredygtighedsprogrammer.
“Inden for få år vil de nuværende metoder for bæredygtighedsprogrammer i Vestafrikas kakaoindustri havne i en blindgyde. Kakaobønderne vil holde op med at deltage i programmerne, industrien vil ikke længere tjene penge på dem, og forbrugerne holder op med at stole på dem”, står der i forskernes konklusion.
Premiums skaber problemer
Et af problemerne er knyttet til systemet med Premiums, som både Fairtrade og Rainforest Alliance benytter.
Fairtrade kakaobønderne i Elfenbenskysten er organiseret i kooperativer, der også får en sum penge, Fairtrade Premium, som kooperativet kan investere. De bønder, der er medlem af kooperativet, bestemmer i fællesskab, hvad Premium-tillægget skal investeres i.
Virksomheder, der gerne vil have Fairtrademærket på deres chokolade, betaler derfor Fairtrade for to ting. En minimums Fairtrade-kilopris eller markedsprisen afhængig af, hvilken, der er højest, og så en ekstra sum penge som hedder Fairtrade Premium.
Men Premiums er problematiske, netop fordi de fordeles blandt bønderne af lederen af et kooperativ, der forventes at handle solidarisk, mener forskerne.
“Landbrug er organiseret anderledes i Elfenbenskysten end kooperativer i eksempelvis USA og EU, og det betyder, at for eksempel træning eller andre fordele ved certificering, ikke tilfalder den, der arbejder i selve plantagen”, påpeger de to forskere.
Enrique Uribe-Leitz giver et eksempel.
“At bede en repræsentant for en gruppe bønder, altså kooperativet, om at fordele en sum penge i en landsby er urealistisk. Premiums bringer nye problemer ind i ligningen, når man forsøger at skabe kooperativer, hvor der ikke findes tillid mellem naboer. Gør det i Europa, og du vil se korruption opstå", siger Enrique Uribe-Leitz.
De to forskere påpeger også, at Premiums modarbejder bæredygtig levevis. Kakaobønder er nødt til at dyrke en række andre afgrøder, for at dække deres ernæringsmæssige behov, når kakaohøsten svigter. Men Premium-tillægget skal gøre det mere attraktivt at dyrke kakao end andre afgrøder.
“I princippet bør bæredygtighedsprogrammer tilbyde Premium-tillæg og markedsadgang til dyrkning af flere afgrøder end kakao, fordi det er, hvad kakaobønder er nødt til at gøre. Men det vil aldrig komme fra kakaobranchen selv”, hævder de to forskere.
"Beslutningen om til hvad og hvordan Premiums skal bruges, bliver ikke truffet af én leder, men af en demokratisk generelforsamling", skriver Johnna Philips.
Det er et krav fra Fairtrade og kontrolleres af FLOCERT, Fairtrades certificeringspartner.
"Som tidligere nævnt, så beslutter producenterne demokratisk, hvad der er mest brug for, hvilket inkludere diversitet (dyrkning af andre afgrøder red.) , og disse processer skal være transparente og dokumenteret fra planlægning til forbrug af Premiums", skriver Johnna Philips.