27. juli 2020

Venstre kræver svar fra minister om børnearbejde i Fairtrade kakao

Efter Danwatchs og TV2s afsløringer af børnearbejde i 4 ud af 6 besøgte Fairtrade-certificerede kakaoplantager i Elfenbenskysten, kræver Venstre og Konservative nu svar fra ministeren.


Man skal holde det, man lover. Også når man stiller forbrugerne i udsigt, at den bæredygtigt mærkede chokolade er blevet til uden brug af børnearbejde, og at kakaobonden har fået en fair pris.

Sådan lyder det fra begge sider af Folketinget, og Venstres forbrugerordfører stiller nu spørgsmål til Erhvervsminister Simon Kollerup (S) om, hvordan han vil sikre, at certificeringsmærker lever op til det, de siger, at de gør.

Det politiske krav om gennemsigtighed i certificeringsmærker kommer som svar på Danwatch og TV2s interviews, video og fotos af børnearbejdere i 4 ud af 6 Fairtrade-certificerede kakaoplantager i Elfenbenskysten. 

Læs: Kakaobørnene & de brudte løfter 

Børnene er mellem 8 og 15 år, og de høster kakao med knivskarpe macheter og slæber tunge kakaosække, såkaldt farligt arbejde ifølge den internationale arbejderorganisation, ILO. Og det på trods af, at Fairtrade forbyder børnearbejde i deres plantager. 

Det er forbrugerordfører fra Venstre, Anne Honoré Østergaard (V), der vil stille spørgsmål til erhvervsminister, Simon Kollerup (S).

“Vi har ikke særlig mange mærkningsordninger i Danmark, og dem, vi har, skal vi kunne stole på, så de skal ud over rampen og dokumentere, hvordan de lever op til det, de siger, at de gør. Jeg er med på, at det er svært, og derfor synes jeg også, at vi har et politisk ansvar her”, siger Anne Honoré Østergaard (V).

Certificeringsordninger skal dokumentere resultater

Både Venstre, Konservative og Socialdemokraterne er enige om, at certificeringsordninger fremover skal dokumentere deres resultater – bare ikke hvordan. Hos Socialdemokraterne siger forbrugerordfører Malte Larsen, “at man skal kunne regne med de her mærker”:

Jeg opfordrer Fairtrade til at fremlægge al den dokumentation, de kan. Det, de forsøger at sælge, skal de kunne dokumentere, er godt nok. Vi skal ikke stå i Brugsen og gætte på, om vi kan have tillid til Fairtrade eller ej”. 

Malte Larsen (S) mener dog ikke, at der skal yderligere lovgivning til: “Vi har en markedsføringslov, der er stærk nok, som den er”, siger han.

Men det er ikke godt nok, mener Anne Honoré Østergaard (V):

“Det går ikke, at danskerne har det indtryk, at Fairtrade forbyder børnearbejde, og der så alligevel er børn, der arbejder i kakaoplantager. Vi skal have fundet ud af, hvordan de her mærker vi har i Danmark, lever op til det, de siger, de gør. Noget tyder på, at det har vi ikke helt styr på. Derfor vil jeg spørge erhvervsministeren, hvad han vil gøre ved det her? Hvordan kan vi være sikre på, at certificeringsmærker lever op til det, de siger, de gør. Det skal være let at være forbruger i Danmark”, siger hun. 

Venstre bakkes op af de Konservatives forbrugerordfører, Mona Juul (KF).

“Hvis forholdene er som beskrevet, så er det rimeligt forfærdeligt. Man skal ikke lede længe i markedsføringsloven, før man finder ud af, at man ikke må love noget, hvis man ikke kan holde det. Det er ret vigtigt, at man kan stole på mærkerne”, siger Mona Juul, der , der også vil vende sagen med erhvervsministeren. 

“Der er en forskel på, hvad man siger, og hvad man gør, og det er der sikkert en god forklaring på, som jeg så lige savner. Det har jeg tænkt mig at vende med erhvervsministeren”, siger Mona Juul (KF).

Fairtrade Danmarks direktør, Camilla Erika Lerberg, skriver i en mail til Danwatch:

“Vi finder det også uacceptabelt i forhold til vores krav, og derfor kan vi godt forstå, at medieomtalen rejser nogle spørgsmål, som vi er parate til at svare på over for alle, som ønsker svar”.

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right