Teater udstiller købers paradis

Amalie Linde

Journalist



Husk at dele
Danskerne elsker smartphones. De fleste ved godt, at telefonerne bliver produceret under elendige arbejdsvilkår - så hvorfor lader vi det fortsætte? Det forsøger teaterstykket “Købers Paradis - Fortællinger fra varelageret” at svare på og bruger direkte Danwatchs rapport til formålet.
Amalie Linde

Journalist



I en tom butik sidder publikum i stolerækker vendt ud mod gaden, hvor forestillingen foregår. Uden for vinduet går en skuespiller udklædt som telefonsælger i et smartphone-kostume og deler flyers ud. Hun har mikrofon på, så publikum inde i butikken kan høre alt, hvad der foregår.

I den næste times tid vil tilfældige forbipasserende og publikum blive inddraget i forestillingen, når telefonsælgeren taler med dem om hvordan deres telefoner, sko og tøj bliver produceret.

Det er eksperimenterende gadeteater, der stiller krav til sine omgivelser.

Og det er netop, hvad initiativtagerne ønsker af publikum og de medvirkende. At vi begynder at stille større krav til de ting, vi omgiver os med. Kan vi ærligt sige, at de personer, som har lavet vores uundværlige smartphone er blevet behandlet og betalt ordentligt? Nej, mener folkene bag.

“Men det handler om mere end arbejdernes dårlige forhold”, siger dramatiker Gritt Uldall-Jessen, som har produceret teaterstykket for Nydanskeren Jimbuts kulturforeningen i samarbejde med den ungarske gadeteater-trup Stereo AKt.

“Vi som forbrugere føler os også fanget. Vi er fanget af et kunstigt skabt behov for at købe en masse ting, som vi ikke har brug for, og de eneste som har gavn fra det, er virksomhederne”, siger Gritt Uldall-Jessen.

Smartphone-sælgeren spilles af den unge skuespiller Fanny Louise Bernth, som lige om lidt bliver landskendt, når hun spiller en af de bærende roller i DR’s kommende tv-serie “På Herrens Mark” skrevet af Adam Price. I stykket medvirker desuden en dansk cirkusartist, en danser fra Ungarn og en kinesisk grafittikunstner.

Danwatch direkte i teaterstykket

Da Gritt Uldall-Jessen skulle researche til stykket, opdagede hun, hvor vanskeligt det var at spore, hvor de store virksomheder producerer deres ting. Derfor fandt hun Danwatchs rapport om bomuldsproduktion, der dokumenterer børnearbejde og tvangsarbejde i 80 procent af den globale bomuldsindustri. Meget af den bomuld ender i Europa eller USA.

“Danwatch rapporten indgår direkte i stykket. Vi bruger den, når skuespilleren interagerer med folk på gaden og siger til dem, at deres tøj sandsynligvis er produceret af børnearbejdere”, siger Gritt Uldall-Jessen.

Kina bliver ofte kaldt ‘verdens største fabrik’. Alle danskere ejer noget med mærkaten ”Made in China”, hvad end det er din smartphone, dit tøj eller din makeup, hævder folkene bag stykket.

Men lige som de fleste danskere ønsker telefonsælgeren i stykket heller ikke at se sandheden i øjnene om produktionen, og derfor må telefonen selv skride til handling. Den modtager nogle sms’er fra kinesiske arbejdere, som fortæller hvor hårdt de har det. Sælgeren bliver irriteret over de ubehagelige sandheder og prøver uden held at slukke telefonen. Men langsomt begynder hun at lytte efter og til sidst kan hun ikke være verden overhørig.

“Forestillingen går ud på at skærpe bevidstheden, om alle de varer vi forbruger. Skærpe bevidstheden om den ulige fordeling af ressourcer og magt. Og at vores tilgang til ekstremt mange varer beror på andres lidelser. Pointen er ikke at stoppe sit forbrug helt men at begrænse det og stille krav til virksomhederne”, siger Gritt Uldall-Jessen.

Forestillingen spiller på Passage-festivalen den 4. – 6. august 2016. Spillested: Stjernegade 8, 3000 Helsingør. Billetpris 50 kr. eller Festivalpas til flere forestillinger 150 kr. Billetter kan købes her.

Relaterede nyheder
Mere om samme ...

Når du nu er nået langt ...

Så har vi en lille tjeneste at bede dig om. Flere end nogensinde læser Danwatch’ journalistik,  men få betaler for det. Det er ok, da vi ikke, som mange andre medier, ønsker at ”låse” vores journalistik inde bag en digital betalingsmur. Vi laver vores journalistik i offentlighedens interesse, og derfor er det også vigtigt for os, at den er frit tilgængelig.

Og det er her, vi har brug for dig.

Danwatch’ uafhængige undersøgende journalistik koster tid, penge og hårdt arbejde at producere. Hvis alle der læser og værdsætter vores undersøgende journalistik, også støtter op økonomisk, vil vores særlige journalistiske fokus og Danwatch' fremtid være mere sikker.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.