Danske bidrag til Putins oprustning i Arktis

Produkter fra de danske industrigiganter Rockwool og Danfoss sidder i seks skibe i Ruslands Nordlige Flåde, som har oprustet kraftigt siden 2014.

Foto: Gleb Rutkovskiy
Har du et tip om danske virksomheders handler med det russiske militær? Så kan du kontakte journalisterne på danwatch@protonmail.com eller klikke på knappen her.
Del din viden

De seneste år har Rusland gennemført en markant militær oprustning på Arktis, hvor Danmark og Rigsfællesskabet har store interesser på spil, og hvor det danske forsvars primære opgaver i og omkring Grønland og Færøerne er farvandsovervågning og suverænitetshævdelse.

Oprustningen ses også i Forsvarets Efterretningstjenestes(FE) årlige risikovurderinger, hvor  Rusland og Arktis i flere år har domineret som et tilbagevendende tema, der udgør en trussel mod Danmark. 

Tilbage i 2015 – året efter at Rusland ulovligt annekteret Krim og blev underlagt sanktioner fra EU – skriver FE blandt andet:

“På trods af den økonomiske krise i Rusland har Rusland øget sin militære tilstedeværelse, aktivitet og kapacitet i den arktiske region. Udviklingen er markant og er især inden for det seneste år taget til, men fra et lavt udgangspunkt. Det betyder, at Rusland nu råder over flere militære enheder, der kan gennemføre operationer i Arktis.”

Som Danwatch og Ekstra Bladet har dokumenteret, så bliver eksempelvis fire antisabotage-skibe til Ruslands Nordlige flåde i Arktis isoleret med Rockwool samme år. 

Fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen(V) erkendte for nylig  i et interview med Jyllands-Posten, at Arktis ikke har været prioriteret højt nok. Derfor vil ministeren nu give Arktis førsteprioritet i de kommende forsvarsforhandlinger.  

“Vi “skal indrette Forsvaret anderledes i forhold til de opgaver, som vi kommer til at stå over for. Vi bliver nødt til at bruge flere muskler i det høje nord. Det er en del af Kongeriget Danmark,” siger Troels Lund Poulsen til Jyllands-Posten.

»Vi har i lang tid ikke behandlet rigsfællesskabet ordentligt med den respekt, som det forsvarspolitisk fortjener. Vi har ikke investeret nok og ikke påtaget os den forpligtelse, som det er at lave de nødvendige investeringer,” siger han til avisen.

Danmark er gang på gang de seneste år blevet advaret om Ruslands militære oprustning og spionage i Arktis – og nu har fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) meldt ud, at Arktis og Rigsfællesskabets interesser deroppe skal have topprioritet i de kommende forsvarsforhandlinger.

Danwatch kan nu i samarbejde med Ekstra Bladet afsløre, at de to danske industrigiganter Danfoss og Rockwool siden 2015 har bidraget til den selvsamme russiske oprustning i Arktis, som bekymrer eksperter og politikere.

Således har mindst seks skibe fra Ruslands Nordlige Flåde, der dækker Arktis, dansk udstyr om bord. Det viser en gennemgang af russiske udbudsdatabaser, satellitbilleder og omfattende research i russiske medier.

Her ses et udsnit af en kontrakt fra 2016, som omhandler leverancer af 9.317 m2 Rockwool-produkter til projekt 21180, skib nummer 02470. Det var offentligt kendt, at skibet var en isbryder til det russiske forsvarsministerium.

Et af dem er isbryderen ‘Ilya Muromets’, der også kan fungere som bevæbnet patruljeskib. 

Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af en kontrakt, der viser, at en af Rockwools faste distributører har leveret isoleringsplader, måtter og akustisk film svarende til 9.317 kvadratmeter, der specifikt skulle bruges på isbryderen.

Samtidig har Danfoss’ tidligere russiske datterselskab AO Ridan ifølge dokumenter på selskabets hjemmeside leveret varmevekslere til den centrale køling af ‘Ilya Muromets’ fremdrifts-udstyr. Varmevekslerne er produceret i Rusland, men med dele der kommer fra Danmark. 

Vigtig funktion 

‘Ilya Muromets’ har ifølge det russiske forsvarsministerium allerede deltaget i adskillige ekspeditioner og missioner, blandt andet med at skabe vej gennem den arktiske is for den atomdrevne missil-ubåd ‘Yuri Dolgoruky’ i Hvidehavet.

Læs mere om de seks russiske skibe med danske dele længere nede i artiklen (eller klik her for at springe direkte dertil).

‘Ilya Muromets’ er den første russiske militære isbryder, der er produceret i 40 år. Og ifølge militæranalytiker med speciale i maritime operationer, Anders Puck Nielsen fra Forsvarsakademiet, så har den en vigtig funktion i den Nordlige Flåde.

”Rusland har brug for isbrydere, når de opererer deroppe. De er jo en kæmpe arktisk nation, så det handler om at kunne skabe bevægelighed for deres flåde og have evnen til at kunne flytte sine skibe ud af baserne og sejle dem mellem Stillehavet og Atlanterhavet,” siger han. 

Her ses et udsnit af en kontrakt fra 2017, som omhandler leverancer af industrielle varmevekslere til projekt 19910, skib nummer 01801. Ordren hører under forsvarsministeriet og blev indgået direkte med AO Ridan, som indtil 2022 var et 100 % ejet datterselskab af Danfoss.

Anders Puck Nielsen fremhæver også vigtigheden af et af de andre skibe i den Nordlige Flåde med danske dele om bord. Det drejer sig om det hydrografiske skib ‘Nikolai Skosyrev’, hvis primære opgave er at undersøge og kortlægge havbunden.

Ifølge en kontrakt fra den offentlige russiske udbudsdatabase har Danfoss’ russiske datterselskab, som virksomheden frasolgte i 2022 på grund af Ruslands invasion af Ukraine, i 2017 leveret industrielle varmevekslere til skibets centrale kølesystem. 

Kan bruges til spionage

‘Nikolai Skosyrev’ har ifølge det russiske forsvarsministerium allerede deltaget i flere store ekspeditioner i blandt andet Barentshavet nord for Norge – og ifølge Anders Puck Nielsen kan man langt fra udelukke, at skibet også har været anvendt til spionage.  

”Sådan et skib er designet til at kortlægge havbunden, så det kan jo handle om at opdatere søkort for nye områder i Arktis. Men det er uden tvivl også i stand til egentlig spionage – for eksempel at kortlægge hvor kommunikationskablerne ligger på havbunden og den slags. Det er en meget oplagt opgave at bruge sådan nogle skibe til,” siger han.

Skibet kan samtidig bruges til at lave undersøgelser af kontinentalsoklen, der ofte markerer grænsedragninger under havets overflade. De seneste år har Rusland, Danmark og Canada hver især gjort krav til FN på kontinentalsoklen ved Nordspolen. Og i januar satte præsident Putin det vigtige stykke havbund på dagsordenen, da han mødtes med russiske sikkerhedsråd.

Da Danwatch sidste år konfronterede Danfoss med leveringer til den russiske flåde lød forklaringen om ‘Nikolai Skosyrev’ blandt andet:

“Kun to skibe med vores varmevekslere er færdigbyggede. Det ene er et redningsfartøj (…) Det andet er et hydrograf-fartøj til kortlægning af havbunden.” 

Danwatch og Ekstra Bladet har igen spurgt Danfoss om, hvordan selskabets produkter er havnet på skibe i den Nordlige Flåde. I et svar gentager kommunikationschef Kasper Elbjørn, at Danfoss kun har kendskab til, at fartøjet til brandslukning og et hydrografisk fartøj er færdigbygget.

“Jeg kan ikke hjælpe yderligere, da vi ikke længere har kontakt med vores tidligere russiske kolleger,” skriver Kasper Elbjørn.

Spørgsmål fra Danwatch og Ekstra Bladet: 

Det drejer sig om et hydrografisk skib projekt 19910 “Nikolay Skosyrev” og en isbryder, som AO Ridan reklamerede for at have leveret til: projekt 21180.

I har tidligere kommenteret på det hydrografiske skib 19910 tilbage i maj 2022:

“Kun to skibe med vores varmevekslere er færdigbyggede. Det ene er et redningsfartøj, der er lavet til brandslukning, til brug i Det Kaspiske Hav, og værftet var også placeret der. Det andet er et hydrograf fartøj til kortlægning af havbunden.” 

Hvad er Danfoss kommentar til, at selskabets produkter i dag sidder i flådeskibe i Ruslands Nordlige Flåde?

Hvad er Danfoss kommentar til, at selskabets produkter er blevet brugt i Ruslands militære oprustning i Arktis?

Mailsvar fra kommunikationschef i Danfoss Kasper Elbjørn:

“Jeg kan kun gentage, hvad vi tidligere har sagt:”

“De to skibe blev for længst færdigbyggede, og det eneste vi ved, er, at det ene blev lavet til brandslukning, og det andet er et hydrograf fartøj til kortlægning af havbunden. Vi har ingen kontakt med vores tidligere russiske kolleger, og kan derfor ikke hjælpe yderligere, men så vidt vi ved, blev de bygget til brug i det Kaspiske hav.”

Opfølgende spørgsmål fra Danwatch og Ekstra Bladet:

I kontrakten(vedlagt) fra 2017 ang. projekt 19910 – det hydrografiske skib – fremgår det, at det er AO Ridan, der direkte sælger varmevekslerne til skibsværftet Vympel, der bygger skibet. Det fremgår også at det er til skibsnummer 01801 .

I årene før 2017 blev det meldt ud mange steder, at projekt 19910 – 01801 skulle til den Nordlige flåde. Blandt andet her: https://sdelano-u-nas.livejournal.com/9191404.html

Hvordan kunne I så tro, at skibet var til det Kaspiske Hav?

Hvad er jeres kommentar til leveringen af varmevekslerne til isbryderen projekt projekt 21180?

Hvornår blev ledelsen i Danmark orienteret om, at AO Ridan havde leveret varmevekslere til projekt 19910 og 21180?

Mailsvar fra kommunikationschef i Danfoss Kasper Elbjørn:

“Jeg kan ikke hjælpe yderligere, da vi ikke længere har kontakt med vores tidligere russiske kolleger.”

Afsløret af billeder 

Udover isbryderen og det hydrografiske fartøj afslører billeder fra skibsværftet Vympel, at fire bevæbnede anti-sabotage-skibe i den Nordlige Flåde er blevet isoleret med Rockwool. 

Satellitbilleder og artikler fra Ruslands forsvarsministerium viser, at skibene i dag har base i Gadzhijevo, som er hovedbasen for den Nordlige Flådes ubådsbase, hvor flere atomubåde også holder til.

Danwatch og Ekstra Bladet har stillet en række konkrete spørgsmål til Rockwool om leverancer til skibe i den Nordlige Flåde, men i et mailsvar skriver kommunikationschef Michael Zarin:

”Frem til februar 2022 har det været normal praksis for både danske og europæiske virksomheder at være til stede i Rusland. Der er derfor ikke noget specielt ved, at både ROCKWOOL og andre danske og udenlandske selskaber har drevet virksomhed der i perioden mellem Ruslands annektering af Krim-halvøen og deres invasion af Ukraine. Via distributører er vores produkter bredt tilgængelige på det russiske marked, hvilket også er tilfældet på mange andre markeder. Hverken ROCKWOOL A/S eller vores russiske datterselskaber sælger direkte til russiske slutbrugere eller har et kundeforhold med det russiske militær.”

Både Danfoss og Rockwool er blevet undersøgt af Erhvervsstyrelsen for mulige brud på sanktioner, men i begge tilfælde har myndighederne ikke fundet anledning til at føre sagen videre hos politiet.

I Danfoss’ tilfælde vurderede Erhvervsstyrelsen, at der kunne være brud på de såkaldte catch-all-regler, der kan give op til to års fængsel. Danfoss slap dog for straf, fordi hovedkontoret i Danmark fastholdt, at man ikke havde kendskab til, hvem det russiske datterselskabs kunder var.

Project 21980: Anti-sabotage-skibe

Foto: Vympel Skibsværft (PR-foto)

Gemt væk i en lille bugt i det golde klippelandskab på Ruslands nordlige Kola-halvø gemmer sig en af den russiske flådes helt store strategiske kronjuveler.

Her ligger ubådshavnen Gadzhijevo, hovedbasen for Ruslands nordlige ubådsflåde og ifølge flere kilder en af de centrale havne for at laste russiske atommissiler på ubåde.

Vil man som udefrakommende sejle ind i bugten, skal man dog ikke regne med at komme langt. Umiddelbart inde i bugten ligger nemlig en række små, hurtige anti-sabotage-skibe på lur.

Skibe, der har et dansk islæt – Danwatch og Ekstra Bladet har nemlig dokumenteret, at de fire skibe er isoleret med Rockwool-produkter under konstruktionen på skibsværftet Vympel.

Her ses tre af de fire anti-sabotageskibe ved kajen i udbådshavnen Gadzhijevo. I havnen ligger desuden adskillige ubåde. Illustration: MG. Fotos: Maxar Technologies 2023 / Google Earth

Det drejer sig om antisabotage-skibene “Yunarmeets of the Arctic”,  “Yunarmeets of the White Sea”,  “Sergei Preminin” og “Valery Fedyanin”.

Skibene er designet til at forhindre sabotage og angreb på især flådebaser som den i Gadzhijevo og er bevæbnet med jord-til-luft-missiler, granatkastere, tunge maskingeværer og to typer af undervandsdroner.

Skibene er ifølge tidligere viceadmiral og næstkommanderende i den russiske flåde, Viktor Bursuk, helt essentielle i beskyttelsen af skibs- og ubådsbaser.

“Dette system af baser skal være ordentligt beskyttet. Funktionen af en sådan beskyttelse kan effektivt udføres af anti-sabotagebåde af Grachonok-typen”, udtalte han i 2017 ifølge Ruslands Forsvarsministerium og understregede, at udviklingen af sådanne typer af kystnære skibe fortsat vil være nødvendige for flåden.

Udover at beskytte basen mod angreb indgår skibene ofte i militærøvelser og ekspeditioner i havene omkring Arktis.

Project 21180: Isbryderen ‘Ilya Muromets’

Foto: Combat Approved på Youtube (screenshot)

At have flådebaser i farvandene omkring Arktis er ikke altid nemt. For når vandene fryser til, kan du ikke bruge dine krigsskibe til ret meget.

Derfor har man for alt i verden brug for isbrydere – hærdede skibe med tykke skrog og stærke motorer, der kan knuse sig gennem isen og bane vej for resten af flåden.

Sådan et skib er Ilya Muromets. Det 85 meter lange og 20 meter brede skib er den første isbryder, som er bygget til den russiske flåde siden Sovjettiden. I dag hører skibet til Ruslands nordlige flåde ved Murmansk, hvor satellitbilleder også placerer skibet.

Her ses isbryderen Ilya Muromets ved havnen i Murmansk. Illustration: MG. Fotos: Maxar Technologies 2023 / Google Earth, Landsat / Copernicus

Skibet har en helikopterlandeplads og er bygget til at kunne klare islag på op til halvanden meters tykkelse. Desuden kan det også bære mindre både, der kan søsættes til patrulje- og transportmissioner, og så har det plads til 500 kubikmeter last i lastrummet.

Og selv om Ilya Muromets som udgangspunkt ikke er bevæbnet, er det ifølge flere kilder muligt at bevæbne skibet med både AK-630-kanon og Kalibr-missiler, hvis skibet skal indgå i patruljer. Derudover har isbryderen også hydrografisk udstyr til kortlægning af havbunden.

I skibet sidder adskillige komponenter fra danske virksomheder. Blandt andet har Danwatch tidligere afsløret, at det russiske firma AO Ridan, som indtil sidste år var et 100 procent ejet datterselskab af Danfoss, har leveret industrielle varmevekslere til projektet.

Derudover kan vi nu ved hjælp af offentligt tilgængelige kontrakter afsløre, at også Rockwool har leveret isoleringsprodukter til brug i skibet, selv om det på salgstidspunktet var kendt, at kunden var det russiske forsvarsministerium. 

Leverancerne på 9.317 kvadratmeter af produktet SeaRox, der er særligt designet til havmiljøer, er sket gennem Rockwools faste distributør MKS LLC (som Danwatch tidligere har beskrevet her).

Ilya Muromets blev efter en højtidelig ceremoni overdraget til den Nordlige Flåde i november 2017. Her sagde tidligere viceadmiral Viktor Bursuk blandt andet:

“Isbryderen Ilya Muromets er et fundamentalt nyt fartøj med hensyn til dets muligheder og egenskaber. Dens vigtigste egenskab er dens alsidighed, som gør det muligt at bruge isbryderen hele året.” 

Siden har skibet været på adskillige missioner og ekspeditioner.

Der er også blevet produceret en hel dokoumentarfilm om isbryderens færdigheder, som du kan se herunder:

Projekt 19910: Hydrografisk skib ‘Nikolai Skosyrev’

Foto: Ruslands forsvarsministerium

Knap 100 kilometer fra Norges grænser ligger et af den russiske flådes mindre havneanlæg Mishukovo nær flådebyen Murmansk.

Men på trods af dens beskedne størrelse er Mishukovo-anlægget af afgørende betydning for Ruslands evne til at navigere i de arktiske have. Her ligger nemlig hovedkvarteret for flådens hydrografiske tjeneste, der blandt andet er ansvarlig for at kortlægge havbunden.

I juni 2020 modtog tjenesten et nyt hydrografisk fartøj af projekt 19910. Skibet, der går under navnet ‘Nikolay Skosyrev’, er bygget på skibsværftet Vympel og har et dansk islæt. 

Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af kontrakter, der viser, at det russiske firma AO Ridan, der dengang var 100 ejet af danske Danfoss, har leveret industrielle varmevekslere til brug i Nikolay Skosyrev.

Her ses det hydrografiske fartøj ‘Nikolay Skosyrev’ ved flådens hydrografiske tjenestes hovedkvarter i Murmansk. Illustration: MG. Fotos: Maxar Technologies 2023 / Google Earth, Landsat / Copernicus

Hydrografiske fartøjer er designet til at undersøge havbunden med henblik på eksempelvis at opdatere søkort og sørge for sikker passage gennem ukendte farvande. Men skibe af den type kan også have et andet og mere lyssky formål, vurderer militæranalytiker ved Forsvarsakademiet Anders Puck Nielsen.

”Sådan et skib er designet til at kortlægge havbunden, så det kan jo handle om at opdatere søkort for nye områder i Arktis. Men det er uden tvivl også i stand til egentlig spionage – for eksempel at kortlægge hvor kommunikationskablerne ligger på havbunden og den slags. Det er en meget oplagt opgave at bruge sådan nogle skibe til”, siger han.

”Danmark laver også hydrografiske undersøgelser af kontinentalsoklen ved Grønland for at dokumentere, hvad der hører til vores kongerige, og der er vi jo i en grænsekonflikt med Rusland. Man kunne forestille sig sådan et skib gøre noget lignende for russerne.”

Nikolay Skosyrev har ifølge det russiske forsvarsministerium været på adskillige ekspeditioner i Barentshavet, hvor der angiveligt ligger store forekomster af olie og gas. Og der er ingen tvivl om, at skibet har stor betydning for den russiske flåde – blandt andet har den daværende øverstkommanderende for den russiske flåde, admiral Nikolai Yevmenov, sagt om projekt 19910:

“Flådens ledelse er opmærksomme på at udstyre flådens hydrografiske tjeneste med nye fartøjer af projekt 19910, som er i stand til at udføre opgaver op til 3.000 mil fra deres baser”.
“Det er et vigtigt aspekt af vores arbejde og i forhold til det aktive arbejde med at udforske verdenshavene, som flåden er i færd med”, lød det ifølge det russiske forsvarsministerium.

En af de ekspeditioner skibet har været med på er ‘Remember the war’, hvor flådeskibe har ledt efter sunkne skibe fra Anden Verdenskrig, blandt andet i Barentshavet.

Og det er ikke kun for at finde skibsvrag, at den storstilet ekspedition er gennemførst i flere etaper i 2021 og 2022. Det Russiske forsvarsministerium skriver også om formålet:

“Den integrerede ekspedition er en ny træningsform for Den Nordlige Flåde, koordineret på plads, tid, mål og opgaver, organiseret ud fra en enkelt historisk og geografisk baggrund efter en enkelt plan og med henblik på at øge styrkernes beredskab  fra den nordlige flåde for at løse problemer i Arktis.”

I følge lederen af den hydrografiske tjeneste for Nordflåden, hvor  “Nikolay Skosyrev” hører under, kaptajn Alexei Kornis, så bliver ekspeditionen også brugt til:

“…at udføre hydrografiske og topografiske undersøgelsesarbejde, opdatering af navigationskort, manualer og manualer til navigation,”

I følge det russiske forsvarsministerium er det ikke kun ‘Nikolay Skosyrev’, der deltaget i ekspeditionen, men også isbryderen Ilya Muromets og antisabotage-skibet “Valery Fedyanin”.

I marts måned i år meldte det russiske forsvarsministerium ud, at “Remember the War” vil fortsætte i 2023.

Har du et tip om danske virksomheders handler med det russiske militær? Så kan du kontakte journalisterne på danwatch@protonmail.com eller klikke på knappen her.
Del din viden
Flere artikler fra serien: 
Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right