
Den russiske virksomhed AO Ridan er 100 % ejet af den danske industrikoncern Danfoss. Ridan reklamerer selv med at have solgt varmevekslere til disse fartøjer i Ruslands flåde.
Projekt 19910 er mindre opmålingsfartøjer, hvis hovedopgave det er at foretage hydrografiske opmålinger samt at opsætte og fjerne navigationsbøjer.
AO Ridan har leveret varmevekslere til det centrale kølesystem i skib nummer 01801, som hører til Ruslands nordlige flåde.
- Længde: 56,4 m.
- Bredde: 11,8 m.
- Dybgang: 3,01 m.
- Hastighed: 12,5 knob
- Besætning: 17
Projekt 22870 er små slæbebåde, der er i stand til at udføre mindre search-and-rescue operationer, brandslukning samt eskorte-opgaver for større skibe.
AO Ridan leverede varmevekslere til Astrakhan Skibsværft til brug i to forskellige skibe fra Projekt 22870. Ifølge AO Ridan selv indgik varmevekslerne i kølesystemer.
På Ridans hjemmeside er der et stort billede af skib “SB-565” med navnet “Professor Nikolay Muru”. Det skib er af projekt 22870 og hører ifølge flere kilder til Sortehavsflåden og er muligvis et af de to skibe, Danfoss har leveret til.
Danfoss oplyser desuden, at et af de skibe, som de har leveret til, ligger i det Kaspiske Hav. Efter alt at dømme er der derfor tale om enten hovedskibet “SB-45”, som var færdigt i 2014, eller skibet “SB-738”, som var færdigt i 2016.
Slæbebåde af Projekt 22870 er tidligere spottet ud for Syrien, hvor Rusland har gjort stor brug af flåden, samt i Bosporusstrædet ved Istanbul hvor de har slæbt russiske krigsskibe gennem i retning mod Sortehavet.
- Længde: 57 m.
- Bredde: 14 m.
- Dybgang: 3,2 m.
- Hastighed: 14 knob
- Besætning: 26
Projekt 20360M er en opdateret udgave af det fejlslåede projekt 20360. Skibene er designet og dedikeret til at kunne levere våbenforsyninger på åbent hav til både overfladeskibe og ubåde. Lasten kan inkludere krydsermissiler og torpedoer.
AO Ridan leverede i 2017 varmevekslere til både hovedskibet “Gennady Dmitriev”, der skal tjene i Sortehavsflåden med base på Krim, samt til søsterskibet “Vladimir Pyalov”, der vil tjene i Østersøflåden. Hovedskibet er det første eksemplar, som bliver bygget. Det blev søsat i juni 2021 og gennemgår nu de sidste faser af byggeriet, inden det skal indvies hos Sortehavsflåden.
Satellitbilleder viser, at skibet lå til kaj ved Vympel skibsværft i august 2021. Nylige russiske udbudsdokumenter antyder, at det stadig ligger der, men inden længe skal sejles til Krim.
Ifølge udbud fra så sent som starten af april 2022 skal svejse- og rørarbejde udføres på selve skibsværftet. Men fra den 10. april 2022 og frem skal alle opgaver, herunder malerarbejde og indretning, udføres i Sevastopol på Krim.
Læs mere om, hvor langt skibet er i processen lige her.
Bliver skibene en succes, planlægger det russiske forsvarsministerium at masseproducere modellen.
- Længde: 77,8 m.
- Bredde: 15,8 m.
- Dybgang: 4 m.
- Vægt: ca 2.200 tons
- Hastighed: 14 knob (ca. 26 km/t.)
- Rækkevidde: 3.000 sømil (ca. 5.550 km.)
- Besætning: 32
Projekt 20386 dækker over Ruslands nyeste klasse af missil-bærende korvetter. De har spritny teknologi i radar- og kontrolsystemer, samt et avanceret robotsystem, der gør det muligt at reducere bemandingen.
Et glat design og et specialudviklet blylag får korvetten til at ligne en lille fiskekutter for fjendtlige radarsystemer.
Korvetter af projekt 20386-typen vil være udstyret med kanon, våbentårne og maskingeværer – samt dusinvis af missil-celler lastet med krydsermissiler, torpedoer samt anti-skibsmissiler.
AO Ridan leverede i 2016 varmevekslere til virksomheden Zvezda, der udviklede en særlig gearkasse til korvetterne. Varmevekslerne bruges ifølge oplysninger fra AO Ridan til oliekøling af gearkassens smøresystem.
- Længde: 109 m.
- Bredde: 13 m.
- Dybgang: 4,3 m.
- Hastighed: 30 knob
- Rækkevidde: 5.000 sømil
- Besætning: 80
- Planlagt antal: 10
Isbryderen “Ilya Muromets” af Projekt 21180 er den første isbryder, som er bygget for den russiske flåde i næsten 40 år.
AO Ridan har leveret varmevekslere til den centrale køling af skibets fremdrifts-udstyr, som blandt andet består af en integreret diesel-elektrisk motor med fritstående azipod-propeller.
Isbryderen har helikopterlandeplads og er bygget til at kunne klare islag på op til 1,5 meters tykkelse. Skibet kan desuden angiveligt bære mindre både, der kan søsættes til patrulje- og transportmissioner, og har plads til 500 kubikmeter last i lastrummet.
- Længde: 85 m.
- Bredde: 20 m.
- Dybgang: 6,8 m.
- Hastighed: 15 knob
- Rækkevidde: 12.000 sømil
- Besætning: 32
Projekt 1388NZ er mindre kommunikationsskibe, som er designet som en modifikation af torpedobåde af Projekt 1388.
Skibene bruges blandt andet som remote control point for flådens kommandør under øvelser og missioner og er derfor udstyret med moderne kommunikationssystemer.
AO Ridan har ifølge dem selv leveret varmevekslere til brug i motorens kølesystem.
- Længde: 85 m.
- Bredde: 20 m.
- Dybgang: 6,8 m.
- Hastighed: 15 knob
- Rækkevidde: 12.000 sømil
- Besætning: 32

Den russiske virksomhed AO Ridan er 100 % ejet af den danske industrikoncern Danfoss. Ridan reklamerer selv med at have solgt varmevekslere til disse fartøjer i Ruslands flåde.
Projekt 19910 er mindre opmålingsfartøjer, hvis hovedopgave det er at foretage hydrografiske opmålinger samt at opsætte og fjerne navigationsbøjer.
AO Ridan har leveret varmevekslere til det centrale kølesystem i skib nummer 01801, som hører til Ruslands nordlige flåde.
- Længde: 56,4 m.
- Bredde: 11,8 m.
- Dybgang: 3,01 m.
- Hastighed: 12,5 knob
- Besætning: 17
Projekt 22870 er små slæbebåde, der er i stand til at udføre mindre search-and-rescue operationer, brandslukning samt eskorte-opgaver for større skibe.
AO Ridan leverede varmevekslere til Astrakhan Skibsværft til brug i to forskellige skibe fra Projekt 22870. Ifølge AO Ridan selv indgik varmevekslerne i kølesystemer.
På Ridans hjemmeside er der et stort billede af skib “SB-565” med navnet “Professor Nikolay Muru”. Det skib er af projekt 22870 og hører ifølge flere kilder til Sortehavsflåden og er muligvis et af de to skibe, Danfoss har leveret til.
Danfoss oplyser desuden, at et af de skibe, som de har leveret til, ligger i det Kaspiske Hav. Efter alt at dømme er der derfor tale om enten hovedskibet “SB-45”, som var færdigt i 2014, eller skibet “SB-738”, som var færdigt i 2016.
Slæbebåde af Projekt 22870 er tidligere spottet ud for Syrien, hvor Rusland har gjort stor brug af flåden, samt i Bosporusstrædet ved Istanbul hvor de har slæbt russiske krigsskibe gennem i retning mod Sortehavet.
- Længde: 57 m.
- Bredde: 14 m.
- Dybgang: 3,2 m.
- Hastighed: 14 knob
- Besætning: 26
Projekt 20360M er en opdateret udgave af det fejlslåede projekt 20360. Skibene er designet og dedikeret til at kunne levere våbenforsyninger på åbent hav til både overfladeskibe og ubåde. Lasten kan inkludere krydsermissiler og torpedoer.
AO Ridan leverede i 2017 varmevekslere til både hovedskibet “Gennady Dmitriev”, der skal tjene i Sortehavsflåden med base på Krim, samt til søsterskibet “Vladimir Pyalov”, der vil tjene i Østersøflåden. Hovedskibet er det første eksemplar, som bliver bygget. Det blev søsat i juni 2021 og gennemgår nu de sidste faser af byggeriet, inden det skal indvies hos Sortehavsflåden.
Satellitbilleder viser, at skibet lå til kaj ved Vympel skibsværft i august 2021. Nylige russiske udbudsdokumenter antyder, at det stadig ligger der, men inden længe skal sejles til Krim.
Ifølge udbud fra så sent som starten af april 2022 skal svejse- og rørarbejde udføres på selve skibsværftet. Men fra den 10. april 2022 og frem skal alle opgaver, herunder malerarbejde og indretning, udføres i Sevastopol på Krim.
Læs mere om, hvor langt skibet er i processen lige her.
Bliver skibene en succes, planlægger det russiske forsvarsministerium at masseproducere modellen.
- Længde: 77,8 m.
- Bredde: 15,8 m.
- Dybgang: 4 m.
- Vægt: ca 2.200 tons
- Hastighed: 14 knob (ca. 26 km/t.)
- Rækkevidde: 3.000 sømil (ca. 5.550 km.)
- Besætning: 32
Projekt 20386 dækker over Ruslands nyeste klasse af missil-bærende korvetter. De har spritny teknologi i radar- og kontrolsystemer, samt et avanceret robotsystem, der gør det muligt at reducere bemandingen.
Et glat design og et specialudviklet blylag får korvetten til at ligne en lille fiskekutter for fjendtlige radarsystemer.
Korvetter af projekt 20386-typen vil være udstyret med kanon, våbentårne og maskingeværer – samt dusinvis af missil-celler lastet med krydsermissiler, torpedoer samt anti-skibsmissiler.
AO Ridan leverede i 2016 varmevekslere til virksomheden Zvezda, der udviklede en særlig gearkasse til korvetterne. Varmevekslerne bruges ifølge oplysninger fra AO Ridan til oliekøling af gearkassens smøresystem.
- Længde: 109 m.
- Bredde: 13 m.
- Dybgang: 4,3 m.
- Hastighed: 30 knob
- Rækkevidde: 5.000 sømil
- Besætning: 80
- Planlagt antal: 10
Isbryderen “Ilya Muromets” af Projekt 21180 er den første isbryder, som er bygget for den russiske flåde i næsten 40 år.
AO Ridan har leveret varmevekslere til den centrale køling af skibets fremdrifts-udstyr, som blandt andet består af en integreret diesel-elektrisk motor med fritstående azipod-propeller.
Isbryderen har helikopterlandeplads og er bygget til at kunne klare islag på op til 1,5 meters tykkelse. Skibet kan desuden angiveligt bære mindre både, der kan søsættes til patrulje- og transportmissioner, og har plads til 500 kubikmeter last i lastrummet.
- Længde: 85 m.
- Bredde: 20 m.
- Dybgang: 6,8 m.
- Hastighed: 15 knob
- Rækkevidde: 12.000 sømil
- Besætning: 32
Projekt 1388NZ er mindre kommunikationsskibe, som er designet som en modifikation af torpedobåde af Projekt 1388.
Skibene bruges blandt andet som remote control point for flådens kommandør under øvelser og missioner og er derfor udstyret med moderne kommunikationssystemer.
AO Ridan har ifølge dem selv leveret varmevekslere til brug i motorens kølesystem.
- Længde: 85 m.
- Bredde: 20 m.
- Dybgang: 6,8 m.
- Hastighed: 15 knob
- Rækkevidde: 12.000 sømil
- Besætning: 32
Har du et tip om Danfoss? Så kan du kontakte journalisterne Thomas Gösta Svensson og Mathias Glistrup på [email protected].
en danwatch-undersøgelse
Relaterede artikler:
- Forurening er en af klodens største dræbere. Det skyldes vores moderne liv
- Nye dokumenter belaster Danfoss: Våbenskib på vej til Krim
- Krigen i Ukraine: 212 internationale firmaer sortlistet
- Finanstilsynet undersøger muligt sanktionsbrud over for russisk shippingfirma
- Dan Jørgensen lukker sag om oligarks Nordsøolie: Ingen sanktionsbrud
- Store problemer og skattelyfinter: Sådan går det med Putins venner i Danmark
- Pandemien raser i Kina. Det rammer Apple og de kinesiske fabriksarbejdere hårdt.
- Oligarks danske virksomhed går fri af stålforbud
- Vi er på vej ind i en økonomisk verdenskrig. Og det rammer os alle
- “Ingen skal bestemme, hvad vi skriver”. Ruslands krigscensur er nået til Moldova
Er denne undersøgelse noget værd for dig?
Derfor håber vi, at du har fået lyst til at styrke vores arbejde.
Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.