Her er skibene i den russiske flåde, som Danfoss har leveret komponenter til

Som Danwatch og DR de seneste dage har afsløret, har den danske industrikoncern Danfoss gennem et russisk datterselskab, AO Ridan, leveret varmevekslere til russiske flådefartøjer - herunder to våbentransportskibe og en missil-korvet.

Men skal man tro Ridans eget reklamemateriale - som siden hastigt er blevet fjernet fra Ridans hjemmeside - stikker forholdet til den russiske flåde endnu dybere.

Danwatch kan nu løfte sløret for i alt seks militære projekter, som Ridan reklamerer med at have leveret komponenter til - selv om slutkunden var det russiske militær.

Danfoss har overfor Danwatch og DR bekræftet, at de har leveret komponenter til flere af skibene, og vil på baggrund af afsløringerne "undersøge til bunds om vores interne kontroller over for vores datterselskaber er tilstrækkelige".

Danfoss oplyser desuden nu, efter at have undersøgt sagen nærmere, at:

"De yderligere undersøgelser viser, at Ridan ikke har grund til at tro, at der nogensinde er leveret komponenter til russiske skibsværfter beregnet til militære formål uanset om skibene er færdige eller ej.”

“I Rusland arbejder militæret med et udtryk kaldet 'militær godkendelse' og vi kan nu bekræfte, at Ridan heller ikke har 'militær godkendelse' (...) Dette er et krav for leveringer af materiale til militære formål.”

Danfoss har tidligere erkendt – og gør det fortsat – at Ridan blandt har leveret komponenter til to våbentransportskibe, hvoraf det ene skal indgå i Sortehavsflåden på Krim. Blandt andet har pressechef Mikkel Ballegaard Pedersen sagt:

“Ja, Ridan har leveret til to skibe, som endnu ikke er færdiggjort, og det er uklart om, de bliver færdige, da Vympel-værftet nu er underlagt sanktioner”.

Derfor har Danwatch spurgt Danfoss om, hvordan Ridan så har kunne levere til våbentransportskibene i den russisk flåde, hvis Ridan ikke har militær godkendelse.

Hertil lyder svaret fra Danfoss:

"Det er et krav fra det russiske forsvarsministerium, at det kræver en såkaldt militær godkendelse at levere materiel til militære formål."

I den interaktive grafik, som bygger på informationer fra Ridan selv, herunder kan du læse mere om de forskellige skibe.

Artiklen er blevet opdateret 18. maj med en opfølgende udtalelse fra Danfoss.

Som Danwatch og DR de seneste dage har afsløret, har den danske industrikoncern Danfoss gennem et russisk datterselskab, AO Ridan, leveret varmevekslere til russiske flådefartøjer - herunder to våbentransportskibe og en missil-korvet.

Men skal man tro Ridans eget reklamemateriale - som siden hastigt er blevet fjernet fra Ridans hjemmeside - stikker forholdet til den russiske flåde endnu dybere.

Danwatch kan nu løfte sløret for i alt seks militære projekter, som Ridan reklamerer med at have leveret komponenter til - selv om slutkunden var det russiske militær.

Danfoss har overfor Danwatch og DR bekræftet, at de har leveret komponenter til flere af skibene, og vil på baggrund af afsløringerne "undersøge til bunds om vores interne kontroller over for vores datterselskaber er tilstrækkelige".

Danfoss oplyser desuden nu, efter at have undersøgt sagen nærmere, at:

"De yderligere undersøgelser viser, at Ridan ikke har grund til at tro, at der nogensinde er leveret komponenter til russiske skibsværfter beregnet til militære formål uanset om skibene er færdige eller ej.”

“I Rusland arbejder militæret med et udtryk kaldet 'militær godkendelse' og vi kan nu bekræfte, at Ridan heller ikke har 'militær godkendelse' (...) Dette er et krav for leveringer af materiale til militære formål.”

Danfoss har tidligere erkendt – og gør det fortsat – at Ridan blandt har leveret komponenter til to våbentransportskibe, hvoraf det ene skal indgå i Sortehavsflåden på Krim. Blandt andet har pressechef Mikkel Ballegaard Pedersen sagt:

“Ja, Ridan har leveret til to skibe, som endnu ikke er færdiggjort, og det er uklart om, de bliver færdige, da Vympel-værftet nu er underlagt sanktioner”.

Derfor har Danwatch spurgt Danfoss om, hvordan Ridan så har kunne levere til våbentransportskibene i den russisk flåde, hvis Ridan ikke har militær godkendelse.

Hertil lyder svaret fra Danfoss:

"Det er et krav fra det russiske forsvarsministerium, at det kræver en såkaldt militær godkendelse at levere materiel til militære formål."

I den interaktive grafik, som bygger på informationer fra Ridan selv, herunder kan du læse mere om de forskellige skibe.

Artiklen er blevet opdateret 18. maj med en opfølgende udtalelse fra Danfoss.

Samarbejdspartner
I samarbejde med DR
Grafik: Johan Seidenfaden / Illustration: Depositphotos
Redaktør: Jesper Hyhne | Ansv. chefredaktør: Jesper Nymark

Den russiske virksomhed AO Ridan er 100 % ejet af den danske industrikoncern Danfoss. Ridan reklamerer selv med at have solgt varmevekslere til disse fartøjer i Ruslands flåde.

Projekt 19910:

Hydrografisk opmålingsfartøj

Projekt 19910 er mindre opmålingsfartøjer, hvis hovedopgave det er at foretage hydrografiske opmålinger samt at opsætte og fjerne navigationsbøjer.

AO Ridan har leveret varmevekslere til det centrale kølesystem i skib nummer 01801, som hører til Ruslands nordlige flåde.

  • Længde: 56,4 m.
  • Bredde: 11,8 m.
  • Dybgang: 3,01 m.
  • Hastighed: 12,5 knob
  • Besætning: 17

Projekt 22870:

Militære slæbebåde

Projekt 22870 er små slæbebåde, der er i stand til at udføre mindre search-and-rescue operationer, brandslukning samt eskorte-opgaver for større skibe.

AO Ridan leverede varmevekslere til Astrakhan Skibsværft til brug i to forskellige skibe fra Projekt 22870. Ifølge AO Ridan selv indgik varmevekslerne i kølesystemer.

På Ridans hjemmeside er der et stort billede af skib “SB-565” med navnet “Professor Nikolay Muru”. Det skib er af projekt 22870 og hører ifølge flere kilder til Sortehavsflåden og er muligvis et af de to skibe, Danfoss har leveret til.

Danfoss oplyser desuden, at et af de skibe, som de har leveret til, ligger i det Kaspiske Hav. Efter alt at dømme er der derfor tale om enten hovedskibet “SB-45”, som var færdigt i 2014, eller skibet “SB-738”, som var færdigt i 2016.

Slæbebåde af Projekt 22870 er tidligere spottet ud for Syrien, hvor Rusland har gjort stor brug af flåden, samt i Bosporusstrædet ved Istanbul hvor de har slæbt russiske krigsskibe gennem i retning mod Sortehavet.

  • Længde: 57 m.
  • Bredde: 14 m.
  • Dybgang: 3,2 m.
  • Hastighed: 14 knob
  • Besætning: 26

Projekt 20360M:

Våbentransportskib til missiler og torpedoer

Projekt 20360M er en opdateret udgave af det fejlslåede projekt 20360. Skibene er designet og dedikeret til at kunne levere våbenforsyninger på åbent hav til både overfladeskibe og ubåde. Lasten kan inkludere krydsermissiler og torpedoer.

AO Ridan leverede i 2017 varmevekslere til både hovedskibet “Gennady Dmitriev”, der skal tjene i Sortehavsflåden med base på Krim, samt til søsterskibet “Vladimir Pyalov”, der vil tjene i Østersøflåden. Hovedskibet er det første eksemplar, som bliver bygget. Det blev søsat i juni 2021 og gennemgår nu de sidste faser af byggeriet, inden det skal indvies hos Sortehavsflåden.

Satellitbilleder viser, at skibet lå til kaj ved Vympel skibsværft i august 2021. Nylige russiske udbudsdokumenter antyder, at det stadig ligger der, men inden længe skal sejles til Krim.

Ifølge udbud fra så sent som starten af april 2022 skal svejse- og rørarbejde udføres på selve skibsværftet. Men fra den 10. april 2022 og frem skal alle opgaver, herunder malerarbejde og indretning, udføres i Sevastopol på Krim.

Læs mere om, hvor langt skibet er i processen lige her.

Bliver skibene en succes, planlægger det russiske forsvarsministerium at masseproducere modellen.

  • Længde: 77,8 m.
  • Bredde: 15,8 m.
  • Dybgang: 4 m.
  • Vægt: ca 2.200 tons
  • Hastighed: 14 knob (ca. 26 km/t.)
  • Rækkevidde: 3.000 sømil (ca. 5.550 km.)
  • Besætning: 32

Projekt 20386:

En moderne stealth-dræber

Projekt 20386 dækker over Ruslands nyeste klasse af missil-bærende korvetter. De har spritny teknologi i radar- og kontrolsystemer, samt et avanceret robotsystem, der gør det muligt at reducere bemandingen.

Et glat design og et specialudviklet blylag får korvetten til at ligne en lille fiskekutter for fjendtlige radarsystemer.

Korvetter af projekt 20386-typen vil være udstyret med kanon, våbentårne og maskingeværer – samt dusinvis af missil-celler lastet med krydsermissiler, torpedoer samt anti-skibsmissiler.

AO Ridan leverede i 2016 varmevekslere til virksomheden Zvezda, der udviklede en særlig gearkasse til korvetterne. Varmevekslerne bruges ifølge oplysninger fra AO Ridan til oliekøling af gearkassens smøresystem.

  • Længde: 109 m.
  • Bredde: 13 m.
  • Dybgang: 4,3 m.
  • Hastighed: 30 knob
  • Rækkevidde: 5.000 sømil
  • Besætning: 80
  • Planlagt antal: 10

Projekt 21180:

Første militære isbryder siden sovjet-tiden

Isbryderen “Ilya Muromets” af Projekt 21180 er den første isbryder, som er bygget for den russiske flåde i næsten 40 år.

AO Ridan har leveret varmevekslere til den centrale køling af skibets fremdrifts-udstyr, som blandt andet består af en integreret diesel-elektrisk motor med fritstående azipod-propeller.

Isbryderen har helikopterlandeplads og er bygget til at kunne klare islag på op til 1,5 meters tykkelse. Skibet kan desuden angiveligt bære mindre både, der kan søsættes til patrulje- og transportmissioner, og har plads til 500 kubikmeter last i lastrummet.

  • Længde: 85 m.
  • Bredde: 20 m.
  • Dybgang: 6,8 m.
  • Hastighed: 15 knob
  • Rækkevidde: 12.000 sømil
  • Besætning: 32

Projekt 1388NZ:

Militært kommunikationsskib

Projekt 1388NZ er mindre kommunikationsskibe, som er designet som en modifikation af torpedobåde af Projekt 1388. 

Skibene bruges blandt andet som remote control point for flådens kommandør under øvelser og missioner og er derfor udstyret med moderne kommunikationssystemer.

AO Ridan har ifølge dem selv leveret varmevekslere til brug i motorens kølesystem.

  • Længde: 85 m.
  • Bredde: 20 m.
  • Dybgang: 6,8 m.
  • Hastighed: 15 knob
  • Rækkevidde: 12.000 sømil
  • Besætning: 32

Den russiske virksomhed AO Ridan er 100 % ejet af den danske industrikoncern Danfoss. Ridan reklamerer selv med at have solgt varmevekslere til disse fartøjer i Ruslands flåde.

Projekt 19910:

Hydrografisk opmålingsfartøj

Projekt 19910 er mindre opmålingsfartøjer, hvis hovedopgave det er at foretage hydrografiske opmålinger samt at opsætte og fjerne navigationsbøjer.

AO Ridan har leveret varmevekslere til det centrale kølesystem i skib nummer 01801, som hører til Ruslands nordlige flåde.

  • Længde: 56,4 m.
  • Bredde: 11,8 m.
  • Dybgang: 3,01 m.
  • Hastighed: 12,5 knob
  • Besætning: 17

Projekt 22870:

Militære slæbebåde

Projekt 22870 er små slæbebåde, der er i stand til at udføre mindre search-and-rescue operationer, brandslukning samt eskorte-opgaver for større skibe.

AO Ridan leverede varmevekslere til Astrakhan Skibsværft til brug i to forskellige skibe fra Projekt 22870. Ifølge AO Ridan selv indgik varmevekslerne i kølesystemer.

På Ridans hjemmeside er der et stort billede af skib “SB-565” med navnet “Professor Nikolay Muru”. Det skib er af projekt 22870 og hører ifølge flere kilder til Sortehavsflåden og er muligvis et af de to skibe, Danfoss har leveret til.

Danfoss oplyser desuden, at et af de skibe, som de har leveret til, ligger i det Kaspiske Hav. Efter alt at dømme er der derfor tale om enten hovedskibet “SB-45”, som var færdigt i 2014, eller skibet “SB-738”, som var færdigt i 2016.

Slæbebåde af Projekt 22870 er tidligere spottet ud for Syrien, hvor Rusland har gjort stor brug af flåden, samt i Bosporusstrædet ved Istanbul hvor de har slæbt russiske krigsskibe gennem i retning mod Sortehavet.

  • Længde: 57 m.
  • Bredde: 14 m.
  • Dybgang: 3,2 m.
  • Hastighed: 14 knob
  • Besætning: 26

Projekt 20360M:

Våbentransportskib til missiler og torpedoer

Projekt 20360M er en opdateret udgave af det fejlslåede projekt 20360. Skibene er designet og dedikeret til at kunne levere våbenforsyninger på åbent hav til både overfladeskibe og ubåde. Lasten kan inkludere krydsermissiler og torpedoer.

AO Ridan leverede i 2017 varmevekslere til både hovedskibet “Gennady Dmitriev”, der skal tjene i Sortehavsflåden med base på Krim, samt til søsterskibet “Vladimir Pyalov”, der vil tjene i Østersøflåden. Hovedskibet er det første eksemplar, som bliver bygget. Det blev søsat i juni 2021 og gennemgår nu de sidste faser af byggeriet, inden det skal indvies hos Sortehavsflåden.

Satellitbilleder viser, at skibet lå til kaj ved Vympel skibsværft i august 2021. Nylige russiske udbudsdokumenter antyder, at det stadig ligger der, men inden længe skal sejles til Krim.

Ifølge udbud fra så sent som starten af april 2022 skal svejse- og rørarbejde udføres på selve skibsværftet. Men fra den 10. april 2022 og frem skal alle opgaver, herunder malerarbejde og indretning, udføres i Sevastopol på Krim.

Læs mere om, hvor langt skibet er i processen lige her.

Bliver skibene en succes, planlægger det russiske forsvarsministerium at masseproducere modellen.

  • Længde: 77,8 m.
  • Bredde: 15,8 m.
  • Dybgang: 4 m.
  • Vægt: ca 2.200 tons
  • Hastighed: 14 knob (ca. 26 km/t.)
  • Rækkevidde: 3.000 sømil (ca. 5.550 km.)
  • Besætning: 32

Projekt 20386:

En moderne stealth-dræber

Projekt 20386 dækker over Ruslands nyeste klasse af missil-bærende korvetter. De har spritny teknologi i radar- og kontrolsystemer, samt et avanceret robotsystem, der gør det muligt at reducere bemandingen.

Et glat design og et specialudviklet blylag får korvetten til at ligne en lille fiskekutter for fjendtlige radarsystemer.

Korvetter af projekt 20386-typen vil være udstyret med kanon, våbentårne og maskingeværer – samt dusinvis af missil-celler lastet med krydsermissiler, torpedoer samt anti-skibsmissiler.

AO Ridan leverede i 2016 varmevekslere til virksomheden Zvezda, der udviklede en særlig gearkasse til korvetterne. Varmevekslerne bruges ifølge oplysninger fra AO Ridan til oliekøling af gearkassens smøresystem.

  • Længde: 109 m.
  • Bredde: 13 m.
  • Dybgang: 4,3 m.
  • Hastighed: 30 knob
  • Rækkevidde: 5.000 sømil
  • Besætning: 80
  • Planlagt antal: 10

Projekt 21180:

Første militære isbryder siden sovjet-tiden

Isbryderen “Ilya Muromets” af Projekt 21180 er den første isbryder, som er bygget for den russiske flåde i næsten 40 år.

AO Ridan har leveret varmevekslere til den centrale køling af skibets fremdrifts-udstyr, som blandt andet består af en integreret diesel-elektrisk motor med fritstående azipod-propeller.

Isbryderen har helikopterlandeplads og er bygget til at kunne klare islag på op til 1,5 meters tykkelse. Skibet kan desuden angiveligt bære mindre både, der kan søsættes til patrulje- og transportmissioner, og har plads til 500 kubikmeter last i lastrummet.

  • Længde: 85 m.
  • Bredde: 20 m.
  • Dybgang: 6,8 m.
  • Hastighed: 15 knob
  • Rækkevidde: 12.000 sømil
  • Besætning: 32

Projekt 1388NZ:

Militært kommunikationsskib

Projekt 1388NZ er mindre kommunikationsskibe, som er designet som en modifikation af torpedobåde af Projekt 1388. 

Skibene bruges blandt andet som remote control point for flådens kommandør under øvelser og missioner og er derfor udstyret med moderne kommunikationssystemer.

AO Ridan har ifølge dem selv leveret varmevekslere til brug i motorens kølesystem.

  • Længde: 85 m.
  • Bredde: 20 m.
  • Dybgang: 6,8 m.
  • Hastighed: 15 knob
  • Rækkevidde: 12.000 sømil
  • Besætning: 32

Har du et tip om Danfoss? Så kan du kontakte journalisterne Thomas Gösta Svensson og Mathias Glistrup på danwatch@protonmail.com.

Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross