Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Skyggeflåden
- Den russiske skyggeflåde er ifølge eksperter og politikere Ruslands modsvar på vestlige sanktioner. Skibe sejler med olie fra Rusland, uden at vestlige myndigheder kan følge med i, hvad der foregår. På den måde kan olien blive solgt for mere, end hvad det sanktionsbestemte prisloft tillader.
- Skyggeflåden består hovedsageligt af ældre tankskibe, der er blevet opkøbt over de seneste to år af selskaber, der er svære at gennemskue. De sejler nærmest udelukkende med russisk olie, og så er de indregistreret i lande uden for EU og G7-landene.
- Som regel har skibene uigennemskuelige ejerforhold og ukendt, tvivlsom eller ikkevestlig forsikring såsom forsikringsselskaber i Rusland. Det har blandt andet ført til britiske og amerikanske sanktioner, der specifikt navngiver flere russiske forsikringsselskaber.
- Skibene har ofte flagstat i lande med mindre kontrol som eksempelvis Cameroon eller militærdiktaturet Gabon i Afrika, men kan også operere fra flagstater som Panama, Liberia eller Vietnam og flere endnu. Skibene skifter ofte navn og flag, fordi de ofte skifter ejere. Det skyldes ifølge eksperter, at man mudrer sporet til de egentlige ejere.
- De store tankskibe sejler dagligt gennem Danmark og Storebælt, fordi det er den eneste vej ud for de fuldt lastede tankskibe, når de kommer fra de store russiske oliehavne omkring Sankt Petersborg.
- Statsledere som statsminister Mette Frederiksen har italesat skyggeflåden som en stor bekymring og et problem, som Vesten er nødt til at håndtere. Derfor er NATO-skibe også blevet indsat i Østersøen for at overvåge og beskytte området mod oliekatastrofer og sabotage mod undersøiske kabler.
- Kilder: Lloyd's List Intelligence, CREA, Kyiv School of Economics, OFSI, OFAC
Maersk Tankers, Hafnia, Torm og Norden har siden 2022 solgt sammenlagt ti skibe, der siden er endt i Putins skyggeflåde, som indbringer hundredvis af milliarder kroner til Rusland.
Det kan Danwatch afsløre i samarbejde med en lang række europæiske samarbejdspartnere i undersøgelsen ‘Shadow Fleet Secrets’.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har nu, som følge af afsløringerne, besluttet at indkalde erhvervets største brancheorganisationer til et møde om sagen.
”Ruslands krigsmaskine skal stoppes. Jeg vil nu indkalde Danske Rederier, Danske Maritime og andre relevante organisationer til et møde om sagen. For Danmark har løbende presset på for at indføre de hårdest mulige sanktioner mod Rusland, der kan findes enighed om i EU. Det er afgørende, at virksomhederne forstår, at det er deres eget ansvar at sørge for, at de ikke overtræder sanktionerne”, oplyser Bødskov i et skriftligt svar til Danwatch.
Samtidig sender erhvervsministeren en indgående appel til rederierne.
“Verden er forandret og dansk erhvervsliv skal helt grundlæggende bestemme sig for, hvilken side af historien de vil stå på. Flere virksomheder har allerede forpligtet sig til at gå længere end sanktionerne. Det kan jeg kun bifalde”, lyder det fra Bødskov.
Milliardfortjeneste på ældre skibe
Alvorssnakken falder på bagkant af de afsløringer om skyggeflådens herkomst, som Danwatch i dag har kunnet afsløre i samarbejde med 12 andre europæiske medier.
Om den europæiske undersøgelse Shadow Fleet Secrets
- Kiev School of Economics Institute (KSE) har samlet en liste på over 600 skibe, som ifølge KSE er en del af skyggeflåden. Skibene har det til fælles, at de transporterer russisk olie, har svært gennemskuelige ejerforhold og typisk ikke sejler på anerkendte vestlige forsikringer.
- Ofte sejler skibene under flag fra Marshalløerne, Liberia eller Panama, som alle er kendte for deres lempelige skattepolitikker.
- Skibenes ejerforhold er kortlagt via offentligt tilgængelige finansielle dokumenter, myndighedsdokumenter og shippingdata. Derudover er pris, transportruter og informationer om skibenes last kortlagt via Marinetraffic, mæglerrapporter fra databasen Equasis og IHS Maritime & Trade.
Undersøgelsen Shadow Fleet Secrets er et samarbejde mellem 40 journalister fra medierne Follow the Money, NRK, De Tijd, NDR, Danwatch, Süddeutsche Zeitung, WDR, IRPI, Solomon, inside story, Source Material og Dialogue Earth.
Omfattende research dokumenterer, at mere end en tredjedel af skyggeflåden består af tidligere europæiske olietankere. Tankere, som steg eksplosivt i pris i perioden op til og efter sanktionerne rettet mod eksport af russisk olie blev indført i februar 2023.
Samlet har europæiske rederier solgt mindst 230 olietankere, som siden direkte eller indirekte er blevet indlemmet i skyggeflåden. Det har indbragt rederierne mindst 43 milliarder kroner, fremgår det af mæglerrapporter og prisestimater fra VesselValue.
Også de fire danske rederier i form af Maersk Tankers, Hafnia, Norden og Torm har indirekte eller direkte solgt 10 skibe siden 2022, som siden er tilgået skyggeflåden. Det har indbragt rederierne mere end 1 milliarder kroner samlet set.
Ifølge eksperter har rederierne været klar over, hvad skibene skulle bruges til. Sanktionskommisæren i den ukrainske regering Vladyslav Vlasiuk siger blandt andet, at der er ingen tvivl om, at rederierne godt vidste, hvad skibene ville blive brugt til.
“Det er en smule dumt og arrogant af ejerne af skibene at spille dumme, som om de intet vidste og intet gjorde ved det”, siger Vladyslav Vlasiuk.
Den danske sanktionsekspert hos Boston Consulting Group, Amalie Korning Wedege, mener ligeledes, at rederierne har set sit snit til at “lave en god handel”.
“Jeg tror ikke, at nogen af de her virksomheder ikke har vidst, hvad de gjorde. De har dygtige folk, der laver due diligence og kan rådgive dem om de her handler og købernes profil”, siger hun og tilføjer, at rederierne formentlig har besluttet sig for at sælge alligevel, fordi det ikke var imod sanktionerne.
De danske rederier bekræfter hver især salgene af de ti skibe, men skriver alle, at de ikke har overtrådt nogen sanktioner.
Hafnia og Maersk skriver begge, at deres forretning foregår i henhold til sanktionerne, men uddyber ikke yderligere om salgene.
Torm uddyber, at de solgte skibene til selskaber, der først senere solgte dem videre til skyggeflåden. Norden oplyser, at de indrapporterede skibssalget i januar 2024 til Søfartsstyrelsen, og at de ikke så nogen røde flag i deres undersøgelse af køberen. Skibet er sidenhen blevet sanktioneret af Storbritannien.