Danwatch Journalistik

Vi har valgt, at vores journalistik skal være tilgængelig for alle. Men den er ikke gratis at producere. Derfor håber vi, at dem, der kan, vil støtte os.

Hvis du allerede støtter Danwatch, siger vi mange tak og undskyld ulejligheden.

Podcast om elbilens skyggesider vinder anerkendt pris

Er fortællingen om elbilen som en løsning på Danmarks og klodens kilmaproblemer den reelle sandhed? Det har den svenske podcast Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet undersøgt, og konklusionen er forstemmende.
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
Foto: Depositphotos

“Volvo tager nu et modigt skridt fremad. Vi er fast besluttede på at være den første førsteklasses bilproducent, der kun har elbiler i sin portfolio. Det er en klar forpligtelse fra os til at reducere vores CO2-aftryk”.

Sådan lød det fra den svenske bilproducent Volvo tilbage i 2017, der samtidig fortalte, at skiftet til elbiler var af hensyn til miljøet og klimaet. Spørgsmålet er, om fortællingen om elbilen som klimavenlig redningskrans for transportindustrien nu også er den hele sandhed. 

Svaret har podcasten Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet, der er produceret af den svenske journalist Daniel Öhman fra Sveriges Radio, sat sig for at undersøge. Og det har den vundet en pris for. 

Prisen er for årets bedste europæiske undersøgende radio og er uddelt af Prix Europa, der siden 1987 har uddelt priser til de bedste medieproduktioner i Europa. Som en af årsagerne til, at prisen i år går till Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet, nævner juryen relevansen af emnet. 

“Meget vigtigt emne og relevant for absolut alle. Meget imponerende”, lyder det blandt andet fra en af vurderingerne. 

Og relevans har den. Flere og flere lande, herunder Danmark, har nemlig sat deres lid til elbiler som substitut for fossile biler. Men som podcastfortællingen skrider fremad, er svaret på, om elbiler nu også er så CO2 venlige, som de roses for at være, en anelse mere dyster end antaget. Faktisk vælter skyggerne ud af skabet.  

De sjældne metaller

Det hele handler om metaller. Sjældne og vigtige metaller, som bruges i masser af teknologi, såsom vindmøller, mobiltelefoner og ikke mindst el- og hybridbiler. 

At elbiler kræver flere sjældne metaller, er i sig selv ikke et problem, det er derimod udvindingen af metallerne, der skaber balladen. 

Det meste af udvindingen sker nemlig i Kina, hvor tidligere rapporter har påvist, hvordan Kinas minedrift og forarbejdning af sjældne metaller var skyld i alvorlige miljøskader. Ifølge Kina er den tid dog forbi. Alt går nu efter bogen. Eller gør det? 

Ikke ifølge Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet. I podcasten kommer det frem, hvordan minedriften stadig forurener voldsomt –  nu bare ikke længere i det åbne. Men selvom noget foregår i det skjulte, er det ikke lig med, at virksomhederne kan lukke øjnene og regne med, at alt er, som det skal være. 

Dét aspekt undersøger podcasten også, og det viser sig til, at Volvo og deres kolleger i bilindustrien ikke lever op til deres ansvar. Et ansvar, som de offentligt selv har forpligtet sig til at efterleve. 

Hvad sker der efter?

Siden podcastens udgivelse i 2019, har den fået et efterspil. Volvo gik bodsgang, undskyldte og lovede efterfølgende at forbedre kontrollen i deres varekæder. 

Samtidig fremsatte den svenske regering et lovforslag, der skal indføre strengere love om genanvendelse af sjældne metaller, som bruges i Sverige. 

Det er desuden ikke første gang, elbiler og produktionen af dem kritiseres.

Blandt andet har Danwatch tidligere afsløret, hvordan den litium, som indgår i batterier til blandt andet elbiler, bliver produceret i Chile under kritisable forhold.

Nu er spørgsmålet så, om elbilerne har flere skyggesider.

Læs også: Kampen om ørkenens sidste vand

Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet er en podcastserie  er produceret af den svenske journalist Daniel Öhman fra Sveriges Radio og kan findes her.

Relaterede nyheder

Få vores nyhedsbrev

Hjælp os med at forbinde dig til verden …​

Danwatch holder dig opdateret på, hvordan Danmark er forbundet til de mest sårbare mennesker i verden. Vi holder øje med de forhold, vores fødevarer, tøj og teknologi bliver til under, og vi holder øje med, hvad danske virksomheder laver i udlandet.

Vi tror på, at alle skal have fri adgang til kritisk journalistik, der forbinder os til verden. Derfor har vi som et af de eneste medier i Danmark valgt, at vores journalistik skal være gratis. Samtidig mener vi ikke, at vi troværdigt og kritisk kan dække danske virksomheder og samtidig være økonomisk afhængige af dem. Derfor er Danwatch fri for annoncer.

Danwatch har kun kunnet forblive uafhængige, kritiske, gratis og annoncefri, fordi vi får støtte fra fonde, donorer og støttemedlemmer. Nu mere end nogensinde har vi også brug for din hjælp. Støt Danwatch med et en enkelt donation eller et fast månedligt beløb.

Tip os

Har du en idé, eller har du kendskab til forhold, som du mener, vi bør undersøge – så kontakt os.

Det kan også være, at du er freelancejournalist med en god ide – skriv eller ring.

Jeg vil være anonym

Du kan bruge formularen – også anonymt – men vil du være helt sikker på, at ingen kan spore din kommunikation til os, anbefaler vi, at du installerer app’en Signal på din telefon.

I Signal kan du kontakte os på dette telefonnummer: +45 2340 6664

Bankoverførsel

Enkeltbidrag

Merkur Bank

Registreringsnr.: 8401

Kontonr.: 0001 119 355

Bemærk, at du skal donere min. 200 kr. for at dit støttebidrag kan være med til at kvalificere os til at søge Tipsmidler.

Husk at skrive dit fulde navn, og gerne din e-mail som kommentar til overførslen. Tilføj dit CPR nr i kommentarfeltet, hvis du ønsker skattefradrag.

Want to make an international donation?

IBAN:
DK4284010001119355

SWIFT/BIC:
MEKUDK21

Click here

Bliv støttemedlem

Fast overførsel med Betalingsservice. Som fast bidragsyder accepterer du, at vi opbevarer dine data som beskrevet her.

Regnr., kontonr. og CPR-nr. bruges kun til at oprette en betalingsservice-aftale, således at fremtidige betalinger kan trækkes automatisk.