30. oktober 2020

Podcast om elbilens skyggesider vinder anerkendt pris

Er fortællingen om elbilen som en løsning på Danmarks og klodens kilmaproblemer den reelle sandhed? Det har den svenske podcast Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet undersøgt, og konklusionen er forstemmende.

Flere rapporter har beskrevet, hvordan Kinas minedrift og forarbejdning af sjældne metaller var skyld i alvorlige miljøskader. Det har dog ikke forhindret Volvo og andre bilproducenter fra at anvende metaller fra netop Kina. Foto: Depositphotos

“Volvo tager nu et modigt skridt fremad. Vi er fast besluttede på at være den første førsteklasses bilproducent, der kun har elbiler i sin portfolio. Det er en klar forpligtelse fra os til at reducere vores CO2-aftryk”.

Sådan lød det fra den svenske bilproducent Volvo tilbage i 2017, der samtidig fortalte, at skiftet til elbiler var af hensyn til miljøet og klimaet. Spørgsmålet er, om fortællingen om elbilen som klimavenlig redningskrans for transportindustrien nu også er den hele sandhed. 

Svaret har podcasten Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet, der er produceret af den svenske journalist Daniel Öhman fra Sveriges Radio, sat sig for at undersøge. Og det har den vundet en pris for. 

Prisen er for årets bedste europæiske undersøgende radio og er uddelt af Prix Europa, der siden 1987 har uddelt priser til de bedste medieproduktioner i Europa. Som en af årsagerne til, at prisen i år går till Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet, nævner juryen relevansen af emnet. 

“Meget vigtigt emne og relevant for absolut alle. Meget imponerende”, lyder det blandt andet fra en af vurderingerne. 

Og relevans har den. Flere og flere lande, herunder Danmark, har nemlig sat deres lid til elbiler som substitut for fossile biler. Men som podcastfortællingen skrider fremad, er svaret på, om elbiler nu også er så CO2 venlige, som de roses for at være, en anelse mere dyster end antaget. Faktisk vælter skyggerne ud af skabet.  

De sjældne metaller

Det hele handler om metaller. Sjældne og vigtige metaller, som bruges i masser af teknologi, såsom vindmøller, mobiltelefoner og ikke mindst el- og hybridbiler. 

At elbiler kræver flere sjældne metaller, er i sig selv ikke et problem, det er derimod udvindingen af metallerne, der skaber balladen. 

Det meste af udvindingen sker nemlig i Kina, hvor tidligere rapporter har påvist, hvordan Kinas minedrift og forarbejdning af sjældne metaller var skyld i alvorlige miljøskader. Ifølge Kina er den tid dog forbi. Alt går nu efter bogen. Eller gør det? 

Ikke ifølge Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet. I podcasten kommer det frem, hvordan minedriften stadig forurener voldsomt –  nu bare ikke længere i det åbne. Men selvom noget foregår i det skjulte, er det ikke lig med, at virksomhederne kan lukke øjnene og regne med, at alt er, som det skal være. 

Dét aspekt undersøger podcasten også, og det viser sig til, at Volvo og deres kolleger i bilindustrien ikke lever op til deres ansvar. Et ansvar, som de offentligt selv har forpligtet sig til at efterleve. 

Hvad sker der efter?

Siden podcastens udgivelse i 2019, har den fået et efterspil. Volvo gik bodsgang, undskyldte og lovede efterfølgende at forbedre kontrollen i deres varekæder. 

Samtidig fremsatte den svenske regering et lovforslag, der skal indføre strengere love om genanvendelse af sjældne metaller, som bruges i Sverige. 

Det er desuden ikke første gang, elbiler og produktionen af dem kritiseres.

Blandt andet har Danwatch tidligere afsløret, hvordan den litium, som indgår i batterier til blandt andet elbiler, bliver produceret i Chile under kritisable forhold.

Nu er spørgsmålet så, om elbilerne har flere skyggesider.

Læs også: Kampen om ørkenens sidste vand

Prylarnas Pris: Bilbranchens mörka hemlighet er en podcastserie  er produceret af den svenske journalist Daniel Öhman fra Sveriges Radio og kan findes her.

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-down