Shadow Fleet Secrets:
Shadow Fleet Secrets: Europæisk undersøgelse kaster lys på skyggeflåden
Mere end en tredjedel af skibene i den russiske skyggeflåde, som mistænkes for hver dag at fragte flere millioner tons russisk olie uden om sanktionerne, består af tidligere europæiske olietankere.
Siden Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 har Ruslands skyggeflåde tjent over 6220 milliarder kroner på russisk olie, der er fragtet til søs i udtjente tankskibe, ifølge estimater fra Russia Fossil Tracker.
Transporterne foregår i stor skala gennem dansk farvand, hvor skibenes tvivlsomme forsikring og generelle dårlige tilstand har fået kritikere til at rejse spørgsmålene om, hvem der dækker skaderne i tilfælde af en oliekatastrofe i dansk farvand.
Derudover er skyggeskibene i stigende grad sat i forbindelse med brud på kabler på havbunden, spionage og kortlægning af kritisk infrastruktur.
Omfattende research dokumenterer nu, at mere end en tredjedel af skyggeflåden består af tidligere europæiske olietankere. Tankere, som steg eksplosivt i pris i perioden op til og efter sanktionerne rettet mod eksport af russisk olie blev indført i februar 2023.
I samme periode fik en lang række europæiske rederier travlt med at sælge deres ældre skibe til kunstigt høje priser – ofte til sky mellemmænd og nystartede virksomheder med tråde til Rusland, som afdækket tidligere af blandt andet Financial Times.





















Rederier fra 17 europæiske lande har solgt skibe, der direkte eller indirekte er blevet føjet til skyggeflåden.
I alt har rederierne tjent mere end 43 milliarder kroner på de aldrende skibe, der i langt de fleste tilfælde har en alder på 15 år eller mere.
Særligt græske rederier har tjent styrtende på skyggeflådens fremkomst, da de alene har solgt 129 tankskibe til skyggeflåden.
Danske rederier har samlet - direkte og indirekte - solgt mindst 10 skibe.
I alt 230 skibe, som tidligere tjente de europæiske rederier, er enten direkte eller indirekte blevet føjet til skyggeflåden.
Ifølge Kiev School of Economics Institute udgøres skyggeflåden af 600+ skibe.
Altså består mere end en tredjedel af flåden af skibe fra europæiske rederier.
Brugtvognsmarked
Størstedelen af handlerne er faldet, efter den russiske olie blev pålagt et prisloft tilbage i februar 2023, samtidig med at sanktionerne forbød rederierne at handle med russiske personer og virksomheder. Særligt herefter fik skyggeflåden vokseværk, hvor vestlige rederier har tjent styrtende på det, som Michelle Bockmann, chefanalytiker hos det britiske maritime analyseinstitut Lloyd’s List Intelligence, sammenligner med et brugtvognsmarked:
“Hvis du har en virkelig gammel bil, du ikke har tænkt dig at beholde, og nogen fortæller dig, at den er 2000 euro værd, men en anden vil give dig 4000 euro for den, så sælger du dem ikke den ene bil, men alle de biler, du kan opstøve”.
“Dumt og arrogant”
Spørger man Benjamin Hilgenstock, der er cheføkonom ved Kiev School of Economics, kan der heller ikke have været meget tvivl om, at Rusland trak i trådene i forbindelse med det omfattende opkøb af skibe, der blev intensiveret i takt med de tiltagende sanktioner rettet mod russisk olie.
“Man kan konkludere, at hvis der købes skibe for milliarder, så kommer de (virksomhederne, red.) fra Rusland, og at der er russiske interesser bag virksomhederne”.
“Myndighederne burde have vidst det. Der blev ikke gjort noget for at forhindre det”, lyder hans vurdering over de europæiske rederier.
Salgene møder desuden hård kritik fra Vladyslav Vlasiuk, som rådgiver Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyj om sanktioner. Han mener ikke, at rederierne kan forsvare sig med, at skibene ikke er solgt direkte til russiske aktører, som er et gennemgående forsvar fra de euroæiske rederier, der er blevet forelagt undersøgelsens fund.
“Det er en smule dumt og arrogant af ejerne af skibene at spille dumme, som om de intet vidste og intet gjorde ved det”, siger han med henvisning til, at skyggeflådens oliesejladser var velkendte allerede i 2022 og frem.
Om undersøgelsen Shadow Fleet Secrets
- Kiev School of Economics Institute (KSE) har samlet en liste på over 600 skibe, som ifølge KSE er en del af skyggeflåden. Skibene har det til fælles, at de transporterer russisk olie, har svært gennemskuelige ejerforhold og typisk ikke sejler på anerkendte vestlige forsikringer.
- Ofte sejler skibene under flag fra Marshalløerne, Liberia eller Panama, som alle er kendte for deres lempelige skattepolitikker.
- Skibenes ejerforhold er kortlagt via offentligt tilgængelige finansielle dokumenter, myndighedsdokumenter og shippingdata. Derudover er pris, transportruter og informationer om skibenes last kortlagt via Marinetraffic, mæglerrapporter fra databasen Equasis og IHS Maritime & Trade.
- Undersøgelsen Shadow Fleet Secrets er et samarbejde mellem 40 journalister fra medierne Follow the Money, NRK, De Tijd, NDR, Danwatch, Süddeutsche Zeitung, WDR, IRPI, Solomon, inside story, Source Material og Dialogue Earth.