3. august 2022

Efter kritik og politisk påbud: Mærsk ændrer sundhedsforsikringen for medarbejdere i Liberia

I januar 2020 mistede Mærsk-ansatte James Koffa Wolova sin datter under fødslen på en klinik, han blev tilbudt som en del af Mærsks sundhedsforsikring. Både han og en række kolleger kritiserer den danske rederigigant for ikke at tilbyde en ordentlig sundhedsforsikring til sine ansatte i Liberia. Nu skifter Mærsk forsikringsudbyder.

Mærsk har kontrolleret havnen i Monrovia siden 2011 Anthon Unger/Ekstra Bladet

I flere år har Mærsks havnevirksomhed APM Terminals i Liberia haft en sundhedsforsikring, der har forhindret de ansatte i at få tilstrækkelig lægehjælp og kostet et spædbarn livet. 

Det bliver nu ændret efter omfattende kritik fra medarbejderne, der, som Danwatch og Ekstra Bladet de seneste uger har afsløret, er stærkt utilfredse med deres arbejdsforhold, samt et påbud fra Arbejdsministeriet.

Pressechef i Mærsk, Signe Wagner, bekræfter i en mail, at Mærsk skifter sundhedsforsikring for deres ansatte i Liberia, men svarer ikke uddybende på baggrunden for beslutningen. 

Ingen hjælp at få 

Havnearbejderne i Liberia vil fremover være forsikret gennem det lokale forsikringsselskab Omega. Det var også det selskab, som Mærsk benyttede, da de kom til Liberia i 2011, men efter et par år rykkede den danske rederikoncern medarbejdernes sundhedsforsikring over hos Pactilis, en marokkansk udbyder af sundhedsforsikringer. 

Som forsikrede gennem Pactilis har Mærsks ansatte i Liberia ikke kunne få den nødvendige lægehjælp. Det fortæller i alt fjorten både nuværende og tidligere medarbejdere til Danwatch og Ekstra Bladet.

“Vi kan ikke få hjælp på rigtige hospitaler, kun på små klinikker, hvor der ikke er ordentlige læger. Uanset hvad vi kommer med af problemer, giver de os bare noget smertestillende”, sagde Prince T. Swen, teamleder på havnen i Monrovia, da Danwatch og Ekstra Bladet besøgte ham i forsommeren. “Vi er overladt til os selv”.

Som Danwatch og Ekstra Bladet tidligere har beskrevet, er mange ansatte på havnen generet af omfattende cementstøv. De har problemer med både synet og vejrtrækningen.

“Hvis medarbejderne skal have tjekket deres lunger ordentligt, skal de have det gjort på JFK Hospital (Liberias største, red.), men det kræver egenbetaling, og det er der ingen, der har råd til”, siger Jackie Doe, leder af havnearbejdernes fagforening, DOWUL. 

Mistede barn under fødsel

For James Koffa Wolova, terminaloperatør hos APM Terminals Liberia siden 2011, har Mærsks sundhedsforsikring haft tragiske konsekvenser. 

I januar 2020 mistede han sit tredje barn under en fødsel på Global Pharm Health Center, en af de fem klinikker, hvor Mærsks medarbejdere har kunne få dækket deres sundhedsudgifter. Hans kone overlevede kun med nød og næppe. 

James Koffa Wolovas kone havde store mavesmerter, da de ankom til klinikken. Han fortæller, at lægerne ikke anede, hvad de skulle stille op med hende. 

En læge mente, at hun skulle have akut kejsersnit. James Koffa Wolova og konen blev bugseret ind i en ambulance og kørt mod St. Joseph’s Catholic hospital i den modsatte ende af byen.

“Men der var ingen båre, ambulancen var helt tom. Der var heller ingen læger eller sygeplejerske, der kørte med os. Min kone måtte ligge på gulvet”, fortæller James Koffa Wolova, da Danwatch og Ekstra Bladet møder ham i hans hus i Monrovia-forstaden Johnsonville. 

På det tidspunkt var fødslen allerede gået i gang. Barnets hoved var på vej ud. 

James Koffa Wolova, 38 år, har arbejdet på havnen i Monrovia siden 2011.

Halvvejs mod hospitalet fik James Koffa Wolova stoppet ambulancen. Blodet fossede ud af hans efterhånden bevidstløse kone, mens chaufføren drønede over Monrovias bumlede veje. 

“Jeg var bange for at miste min kone også”, siger han. 

Fremme ved den nærmeste klinik, Fidelity Health Center, blev barnet erklæret dødt, fremgår det af lægejournaler. 

Danwatch og Ekstra Bladet har forelagt James Koffa Wolovas historie for Mærsk. Virksomheden har valgt ikke at forholde sig til sagen. 

Familien har nu lagt sag an mod Global Pharm Health Center

Politisk påbud

Sager som James Koffa Wolovas har ført til, at Mærsks sundhedsforsikring også har fået kritik af Liberias regering. I en undersøgelse af arbejdsforholdene på havnen i Monrovia fra april 2021 skriver Arbejdsministeriet, at de er “bekymrede” over medarbejdernes sundhedsforsikring. 

I samme omgang giver ministeriet APM Terminals Liberia besked på at skaffe medarbejderne en “tilfredsstillende” sundhedsforsikring indenfor 60 dage. 

Med over et års forsinkelse har Mærsk – omsider – handlet på påbuddet.

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right