31. jul '22Transport / shipping

Mærsk-ansatte i Liberia: Sådan bliver vi snydt for løn

Ansatte i Mærsks havnevirksomhed i Liberia mener, at den danske rederigigant snyder dem for løn. Mærsk afviser, selvom arbejdsmarkedsforsker Bent Greve, ansættelsesbreve, lønsedler og en afgørelse i Liberias Arbejdsret bakker op om beskyldningerne.

Augustus Payne Tarr, 58 år, Ansat Som It Chef Fra 2010 Til 2020

Denne artikel er en del af undersøgelsen Mærsk og oprøret fra havnen

  • I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
  • Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
  • Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
  • Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
  • Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
  • Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
En Danwatch-undersøgelse

I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
Sagen kort
Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
Sagen kort
Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
Sagen kort
Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
Sagen kort
Tidligere
Næste

MONROVIA – “Globalt er Mærsk er en anerkendt virksomhed. Men i Liberia snyder de deres medarbejdere hver eneste måned”.  

Augustus Payne Tarr, tidligere IT-chef for Mærsks havnevirksomhed APM Terminals i Liberia, lægger ikke fingre imellem.  

Han sidder på en plastikstol i hovedstaden Monrovia, 8.000 kilometer fra Mærsks hovedkontor på Esplanaden i København, og kan på ingen måde genkende den danske rederigigants egne ord, når de slår sig op på “ærlighed” og “ansvarlighed”.  

“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”, siger Augustus Payne Tarr, der i 2021 sagde op i frustration over forholdene hos APM Terminals Liberia. I løbet af sin tid på havnen var han en del af den syv mand store daglige ledelse.  

En lang række både tidligere og nuværende liberianske Mærsk-medarbejdere – heriblandt en tidligere økonomichef på havnen i Monrovia –  bakker op om Augustus Payne Tarrs kritik. 

“Vi mangler stadig vores penge, og det bliver vi ved med at gøre ledelsen opmærksomme på, indtil vi har fået dem”, siger Ballah Kpadeh, truckfører og tillidsmand på havnen.  

Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse ansættelsesbreve, lønsedler og medarbejderhåndbøger fra havnen i Monrovia. Ifølge arbejdsmarkedsforsker ved RUC, professor Bent Greve, der har set dokumentationen, bekræfter dokumenterne, at Mærsk snyder deres ansatte: 

“De har, ud fra det, jeg har set, ikke overholdt aftalerne som beskrevet”, siger han til Danwatch og Ekstra Bladet.   

LÆS OGSÅ: Mærsk-ansatte i Liberia arbejder under stærkt problematiske forhold 

Den 13. månedsløn 

Beskyldningerne mod Mærsk handler om en 13. månedsløn, som medarbejderne ifølge både APM Terminals Liberias medarbejderhåndbog og medarbejdernes ansættelsesbreve har krav på at få udbetalt i slutningen af hvert år.  

  • Det er ikke helt unormalt med en 13. månedsløn rundtomkring i verden. I nogle lande – Filippinerne eksempelvis – er den 13. månedsløn bestemt ved lovgivning. 

  • Den 13. månedsløn fortolkes lidt forskelligt fra land til land, men typisk er det en ekstra betaling – i praksis en slags bonus – der kommer i tillæg til medarbejderens årsløn. Akkurat som det også står beskrevet i medarbejderhåndbogen og ansættelsesbrevene fra havnen i Monrovia.

  • Safeguard Global, en stor international virksomhed inden for lønadministration, forklarer den 13. månedsløn sådan her: 

  • “En 13. månedsløn er en ekstra lønseddel, der typisk svarer til én måneds løn. Den bliver betalt i tillæg til medarbederens årlige løn”.

Kilde: Safe Guard

Et tænkt eksempel: Hvis en medarbejder tjener 400 dollars om måneden, vil vedkommende hver december skulle modtage en ekstra løn på yderligere 400 dollars – en form for bonus. På den måde vil medarbejderens samlede indtjening stige fra 4800 dollars til 5200 dollars.  

Men sådan fungerer det ikke i virkeligheden, fortæller Augustus Payne Tarr.  

APM Terminals betaler ganske rigtig en 13. månedsløn hvert år i december, men den kommer ikke som en ekstra betaling. I stedet betaler den danske rederikoncern blot medarbejdernes grundløn i 13 bidder. 

For medarbejderen, der bør få 400 dollars om måneden, betyder det, at han eller hun i realiteten kun får udbetalt 369,23 dollars om måneden. Over tretten måneder giver det 4800 dollars og vil dermed sige, at medarbejderen hvert eneste år går glip af 400 dollars.  

“Det er ikke fair. Den 13. månedsløn kommer direkte fra vores egen løn og ikke fra firmaet”, siger Prince T. Swen, teamleder på havnen.  

Afviser kritik  

Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet. I et mailsvar afviser virksomheden, at der nogensinde har været tale om en ekstra månedsløn. De siger, at den 13. månedsløn blot skal forstås sådan, at medarbejderne får udbetalt deres grundløn i 13 bidder.  

“Vores medarbejdere skal naturligvis have den løn, som de har ret til. I Liberia har vi siden havnens etablering i 2011 haft den praksis, som er almindelig i Liberia, at vores medarbejdere får deres årlige løn udbetalt i 13 rater, hvilket er beskrevet i deres kontrakter. Der har således aldrig været tale om en ekstra månedsløn”, skriver pressechef Signe Wagner.  

Hun insisterer på, at medarbejderne får deres fulde løn:  

“Vi har altid udbetalt den 13. rate i december, i overensstemmelse med de individuelle ansættelseskontrakter”, skriver hun i et opfølgende svar.  

Men den udlægning bliver udfordret af formuleringerne i APM Terminals Liberias medarbejderhåndbog og flere ansættelsesbreve, som Danwatch og Ekstra Bladet har set.  

I både APM Terminals Liberias senest opdaterede medarbejderhåndbog og ansættelsesbrevene står der, at den 13. månedsløn netop er en udbetaling, der kommer oveni årslønnen – og ikke bare er den sidste portion af den. 

“I december måned vil virksomheden betale en ekstra løn baseret på november-lønnen”, lyder det i ansættelsesbrevene.
Ansættelsesbrev

“I december måned vil virksomheden betale en ekstra løn baseret på november-lønnen”, lyder det i ansættelsesbrevene.  

Både Arbejdsministeriet og Arbejdsretten i Liberia har da også konkluderet, at den 13. månedsløn skal betales i tillæg til grundlønnen.  

Det har de gjort på baggrund af en retssag om blandt andet den 13. månedsløn, som Augustus Payne Tarr indledte mod APM Terminals Liberia efter sin opsigelse. I juli 2021 dømte Arbejdsretten virksomheden til at betale næsten 58.000 dollars, lidt over 400.000 danske kroner, i kompensation til den tidligere IT-chef.  

APM Terminals Liberia har nu anket afgørelsen til Højesteret.  

Mærsk dømt i Arbejdsretten 

Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af Arbejdsrettens afgørelse. I den kan man læse, hvordan virksomheden i årevis ikke udbetalte penge, som Augustus Payne Tarr havde krav på. 

“Efter nøje afhøring af vidner og undersøgelse af beviser, der er kommet frem under retssagen, er vi af den overbevisning, at sagsøgeren hverken modtog sin 13. månedsløn og orlovsgodtgørelse mellem 2013 og 2019 eller sin pension mellem 2015 og 2019”, skriver Arbejdsretten.  

Om specifikt den 13. månedsløn lyder det: 

“Simpel matematik viser, at Mr. Paynes årsløn er blevet divideret med 13 og betalt á 13 omgange svarende til en årsløn uden en ekstra månedsløn. Hvis årslønnen var blevet divideret med 12 og betalt 13 gange, ville han have fået årslønnen plus en ekstra månedsløn. Derfor har APM Terminals ikke betalt hans 13. månedsløn, som står beskrevet i hans ansættelsesbrev”. 

Augustus Payne Tarr er uddannet i USA og havde velbetalte jobs i amerikanske virksomheder, inden han tog hjem til Liberia for at arbejde hos APM Terminals. I dag driver han et hotel i bydelen Congo Town nær den kinesiske ambassade. 

“Jeg har rigeligt. Det er ikke for pengenes skyld, at jeg har taget APM Terminals i retten”, siger han. “Men jeg vil ikke finde mig i, at et så stort firma kommer til et fattigt land som Liberia og prøver at snyde”.  

Forholdt Arbejdsrettens dom i Augustus Payne Tarrs sag svarer Mærsk-pressechef Signe Wagner i en mail: 

“Vi har ikke mulighed for at kommentere på retssagen, da det er en igangværende sag, der fortsat pågår”. 

LÆS OGSÅ: Mærsk straffer ansatte i Liberia, som kræver bedre forhold 

Mærsk lever ikke op til aftalen 

Samtlige af de Mærsk-ansatte, Danwatch og Ekstra Bladet har mødt i Liberia, siger, at de bliver snydt af den danske rederikoncern.  

En af dem er Momo Sambola, mekaniker hos APM Terminals Liberia siden 2011. 

DOKUMENTATION

En 13. månedsløn?

Momo Sambolas papirer viser, at Mærsk dividerer hans årlige grundløn i 13 portioner. Dermed er den 13. månedsløn ikke en “ekstra” løn. 

Momo 2
Hi, I’m a Tooltip
Momo 1

Momo Sambolas lønoversigt (ovenover) viser, at hans årlige grundløn er 16341 dollars. På hans lønseddel (til venstre) kan man se, at det beløb bliver divideret med 13.

“APM Terminals er en stor virksomhed med et godt navn. De bør efterleve det, de skriver i deres papirer”, siger Momo Sambola til Danwatch og Ekstra Bladet.   

Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af hans ansættelsesbrev, lønsedler og en række øvrige af hans papirer. 

Af dem fremgår det, at Momo Sambolas årlige grundløn er på 16341 dollars. Dermed burde han få 1316,75 hver måned, men i stedet må han nøjes med 1256,99 dollars, som han så får udbetalt i 13 portioner.  

På den måde når han rigtig nok op på 16.341 dollars, men han går altså glip af sin ekstra månedsløn – den 13. månedsløn. 

Det bekræfter arbejdsmarkedsforsker Bent Greve, der har set Momo Sambolas papirer.  

“Mærsk ville skulle betale den ekstra månedsløn, ellers passer det ikke med aftalen”, siger han til Danwatch og Ekstra Bladet.  

Afventer konklusioner 

Til trods for Arbejdsrettens utvetydige afgørelse om den 13. månedsløn kan de nuværende APM Terminals-ansatte ikke få ledelsen til at reagere. Det fortæller både nuværende og tidligere ansatte på havnen i Monrovia.  

Medarbejderne har flere gange, både hver for sig og som samlet enhed, konfronteret havnens ledelse med de manglende udbetalinger. Det er blandt andet sket på møder denne sommer, senest lørdag den 30. juli. 

Men presset har altså endnu ikke ført til ændringer.  

Til Danwatch og Ekstra Bladet oplyser Mærsks pressechef Signe Wagner, at virksomheden i øjeblikket får hjælp af en ekstern auditør til at klarlægge, hvad der er op og ned i sagen om den 13. månedsløn.  

“Vi afventer konklusionerne herfra”, skriver hun. 

GALLERI

Mærsk-ansatte har fået nok

Danwatch og Ekstra Bladet har mødt en lang række både nuværende og tidligere medarbejdere på havnen i Monrovia. Fjorten af dem har sagt ja til at stå frem med navn og ansigt. Mød dem her. 

“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.

Soko Kromah, 45 år, ansat som truckfører fra 2011 til december 2021“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.
“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”

James Johnson, 60 år, ansat som truckfører fra 2011 til 2015“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”
“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”

David Saytonneh, 44 år, ansat som supervisor fra 2011 og 2020“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”
“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”

Eva Dorbor, 38 år, ansat som kontormedarbejder“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”
“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”

Ballah Kpadeh, 43 år, ansat som truckfører“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”
“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”

Alexander Vinton, 42 år, ansat som kranfører“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”
“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”

James Koffa Wolova, 38 år, ansat som terminaloperatør“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”
“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”

Harriet Joan Wahblo, 36 år, ansat som sundheds- og sikkerhedsadministrator fra 2013 til 2019“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”
“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”

Akoi Sumo Jr., 48 år, ansat som cargo-inspektør“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”
“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”

Wleh Kumeh, 48 år, ansat som kontormedarbejder fra 2011 til 2019“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”
“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”

Prince T. Swen, 31 år, ansat som teamleder“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”
“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”

Augustus Payne Tarr, 58 år, ansat som IT-chef fra 2010 til 2020“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”
“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”

Willie Gbappy, 36 år, ansat som elektriker“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”
“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”

Momo Sambola, 34 år, ansat som mekaniker“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”