4. august 2022Transport / shipping

Mærsk fyrede medarbejdere i Liberia uretmæssigt og ignorerede påbud om at genansætte dem

I september 2019 blev Wleh Kumeh og Marlene Peterson fyret af Mærsks havnevirksomhed APM Terminals i Liberia. Et par måneder senere konkluderede Arbejdsministeriet, at fyringerne var sket i strid med loven. Ministeriet bad Mærsk genansætte medarbejderne med øjeblikkelig virkning, men det er aldrig sket. Mærsk insisterer på, at fyringerne overholdt “alle lokale love og regler”.

Wleh Kumeh, 48 år, Ansat Som Kontormedarbejder Fra 2011 Til 2019
Del af en undersøgelse

Denne artikel er en del af undersøgelsen Mærsk og oprøret fra havnen

  • I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
  • Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
  • Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
  • Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
  • Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
  • Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
En Danwatch-undersøgelse

I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
Sagen kort
Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
Sagen kort
Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
Sagen kort
Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
Sagen kort
Tidligere
Næste

MONROVIA – Wleh Kumeh troede, at 27. september 2019 skulle være en helt almindelig arbejdsdag. I over otte år havde han arbejdet for Mærsks havnevirksomhed APM Terminals på havnen i Liberias hovedstad Monrovia. 

Dagen begyndte også, som den plejede. Men sidst på eftermiddagen, kort før fyraften, blev Wleh Kumeh trukket til side af HR-chefen, der bad ham skrive under på sin egen opsigelse. 

“Jeg græd, da jeg skulle ringe hjem til min kone og fortælle det”, siger han til Danwatch og Ekstra Bladet, der har mødt ham i Monrovia. 

Ifølge Wleh Kumehs opsigelsesbrev blev han fyret på grund af nedskæringer – eller som Mærsk formulerer det: “globale økonomiske faktorer og især den seriøse nedgang i liberiansk økonomi”. 

Men det har siden vist sig ikke at være hele historien. I november 2019  konkluderede Arbejdsministeriet i Liberia, at Mærsk havde handlet i strid med både deres egen HR-politik og den nationale arbejdslov, Decent Work Act 2015, da de fyrede både Wleh Kumeh og hans kollega Marlene Peterson. 

På den baggrund gav Arbejdsministeriet den danske rederikoncern besked om at genansætte de to medarbejdere med øjeblikkelig virkning og betale dem en fuld løn for den måned, der var gået siden opsigelserne. Det fremgår af et brev fra ministeriet sendt til APM Terminals Liberia, som Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af. 

Men nu fortæller Wleh Kumeh og Marlene Peterson, at de aldrig har hørt fra Mærsk igen. Virksomheden har ignoreret ministeriets påbud. 

“Jeg er meget skuffet over Mærsk. De har gjort mit liv og min børns fremtid meget sværere, siger Wleh Kumeh.

LÆS OGSÅ: Mærsk-ansatte i Liberia arbejder under stærkt problematiske forhold 


Brev til Mærsk fra Arbejdsministeriet
Brev til Mærsk fra Arbejdsministeriet

Mærsk sat på plads af Arbejdsministeriet 

Ligesom mange andre steder i verden stiller Liberias arbejdslovgivning en række krav til en virksomhed, der måtte være nødt til at skære i medarbejderstaben på grund af “omstrukturering eller nedskæringer”. Det fremgår af paragraf 14.5 i Liberias Decent Work Act.  

Virksomheden skal for det første varsle medarbejderens fagforening, og dernæst skal parterne forhandle om fratrædelsens vilkår. Virksomheden er også forpligtet til at prioritere den fyrede medarbejder, hvis virksomheden på et senere tidspunkt vil genbesætte medarbejderens stilling. 

Med andre ord: en virksomhed må ikke fyre en medarbejder med henvisning til omstrukturering eller nedskæringer for så at ansætte en ny medarbejder til samme eller lignende stilling. 

Ifølge Arbejdsministeriet var det imidlertid netop, hvad Mærsk gjorde i Wleh Kumeh og Marlene Petersons tilfælde. 

“Som I ved, skabte jeres omstruktureringsplan ledige stillinger i Ms. Peterson og Mr. Kumehs afdelinger, der skulle være blevet besat af dem. I stedet udfyldte i de ledige stillinger i strid med jeres Human Resources-politik og Decent Work Act”, lyder det i ministeriets brev til APM Terminals Liberia. 

Har trukket Mærsk i retten

Danwatch og Ekstra Bladet har forelagt Arbejdsministeriets brev for Mærsk og spurgt dem om, hvorfor Wleh Kumeh og Marlene Peterson ikke er blevet genansat. 

I et mailsvar fastholder pressechef Signe Wagner, at fyringerne skete “som led i en omstrukturering”, der overholdt alle “lokale love og regler”. 

“Medarbejderne blev ikke erstattet og alle blev tilbudt og accepterede en fuld afskedigelsespakke, inklusiv Wleh Kumeh”, skriver hun.

For Marlene Petersons vedkommende er sagen nu havnet hos Arbejdsretten. Hun bor i dag i USA, men hun har ikke glemt, hvordan Mærsk behandlede hende. 

I 2020 sagsøgte hun Mærsk for at have fyret hende i strid med arbejdsloven. 

“Mærsk lever ikke op til deres egne standarder. De viser ingen respekt, hverken for deres medarbejdere eller afgørelser fra vores regering”, siger Marlene Peterson til Danwatch og Ekstra Bladet over en WhatsApp-forbindelse. “Jeg giver ikke op”. 

Mærsk har ikke ønsket at forholde sig til retssagen. 

LÆS OGSÅ: Mærsk straffer ansatte i Liberia, som kræver bedre forhold 

Ét måltid om dagen

De små tre år, der er gået siden 27. september 2019, har været ekstremt opslidende for Wleh Kumeh og hans familie. Han har ventet og ventet og ventet på, at Mærsk ville tage bestik af Arbejdsministeriets afgørelse, men intet er sket.  

Først i maj i år takkede han ja til sin fratrædelsesgodtgørelse og opgav håbet om, at Mærsk ville genansætte ham. Familien havde brug for pengene.

“Hvor vi før fik et helt glas vand, får vi nu kun et halvt. Mine fem børn spiser kun én gang om dagen, og vi har heller ikke råd til alle deres uddannelser”, siger han.

Siden han forlod havnen i Monrovia, har Wleh Kumehs familie levet af hans kones løn. Hun er sygeplejerske og tjener 400 dollars (ca. 3000 DKK) om måneden. 

Wleh Kumeh fortryder, at han i 2011 takkede ja til et job i Mærsk-koncernen:

“Jeg føler mig forrådt”, siger han. 

GALLERI

Mærsk-ansatte har fået nok

Danwatch og Ekstra Bladet har mødt en lang række både nuværende og tidligere medarbejdere på havnen i Monrovia. Fjorten af dem har sagt ja til at stå frem med navn og ansigt. Mød dem her. 

“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.

Soko Kromah, 45 år, ansat som truckfører fra 2011 til december 2021“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.
“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”

James Johnson, 60 år, ansat som truckfører fra 2011 til 2015“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”
“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”

David Saytonneh, 44 år, ansat som supervisor fra 2011 og 2020“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”
“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”

Eva Dorbor, 38 år, ansat som kontormedarbejder“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”
“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”

Ballah Kpadeh, 43 år, ansat som truckfører“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”
“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”

Alexander Vinton, 42 år, ansat som kranfører“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”
“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”

James Koffa Wolova, 38 år, ansat som terminaloperatør“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”
“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”

Harriet Joan Wahblo, 36 år, ansat som sundheds- og sikkerhedsadministrator fra 2013 til 2019“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”
“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”

Akoi Sumo Jr., 48 år, ansat som cargo-inspektør“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”
“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”

Wleh Kumeh, 48 år, ansat som kontormedarbejder fra 2011 til 2019“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”
“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”

Prince T. Swen, 31 år, ansat som teamleder“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”
“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”

Augustus Payne Tarr, 58 år, ansat som IT-chef fra 2010 til 2020“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”
“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”

Willie Gbappy, 36 år, ansat som elektriker“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”
“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”

Momo Sambola, 34 år, ansat som mekaniker“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”