Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Mærsk og oprøret fra havnen
- I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
- Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
- Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
- Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
- Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
- Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
Mærsk-ansatte på havnen i Liberias hovedstad Monrovia arbejder under stærkt kritisable forhold. Det afdækker Danwatch og Ekstra Bladet i disse uger.
Vi kan dokumentere systematiske lønproblemer og fyringer i strid med Liberias arbejdslov. Samtidig fortæller de i alt syv nuværende og syv tidligere Mærsk-ansatte, som har valgt at stå frem med deres historier, om omfattende cementstøvsforurening, en ubrugelig sundhedsforsikring samt chikane af medarbejdere, der engagerer sig i fagforeningsarbejde.
“APM Terminals (Mærsks havneafdeling, red.) tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”, siger Ballah Kpadeh, der samtidig er tillidsmand for havnearbejderne.
Nu får sagen politikere i Liberia til at lange ud efter Mærsk.
Abraham Darius Dillon, medlem af Senatet for oppositionspartiet Liberty Party, efterlyser forbedringer af arbejdsforholdene, mens Samuel Kogar, der sidder i Repræsentanternes hus for et andet oppositionsparti, People’s Unification Party, advarer den danske rederigigant: de risikerer at få revet deres kontrakt itu.
“Til sidst vil vi ikke have noget andet valg”, siger han.
Danwatch og Ekstra Bladet har mødt både Samuel Kogar og Abe Darius Dillon på deres kontorer i Monrovia og præsenteret dem for arbejdsforholdene på havnen.
No posts
“Mærsk er arrogante”
Mærsks havnevirksomhed APM Terminals fik i 2010 eneansvaret for den komplette drift af Freeport of Monrovia, Liberias vigtigste stykke infrastruktur, hvor der hver dag sejler tonsvis af varer ind og ud af landet.
Kontrakten løber 25 år, men hvis Mærsk ikke sørger for ordnede forhold for deres medarbejdere, kan de ikke være sikre på at blive i Liberia aftalen ud, lyder det altså fra Samuel Kogar.
“Ja, APM Terminal er en stor, international virksomhed, men fortsætter de på denne måde, må vi i Repræsentanternes Hus genoverveje deres kontrakt. Så kan vi ikke stole på dem”, siger han til Danwatch og Ekstra Bladet. “Mærsk er arrogante. De lever ikke op til, hvad de lover”.
Under alle omstændigheder ønsker Samuel Kogar at bryde med Mærsks monopol på havnen.
“Lad os i det mindste give APM Terminals noget konkurrence. På den måde kan de blive presset til at forbedre arbejdsforholdene”, siger han.
Senatsmedlem Abraham Darius Dillon er lidt mere forsigtig.
“Jeg ønsker ikke, at APM Terminals forlader Liberia, men om jeg ønsker, at de forbedrer sig: Helt klart”, siger han.
“Jeg har det ikke godt, når mennesker ikke bliver behandlet ordentligt, uanset om det er folk fra Liberia eller andre lande. Men det er klart, at jeg får det endnu dårligere, når det handler om folk fra mit land”, siger Abraham Darius Dillon.
No posts
Samråd på vej i Danmark
Det er ikke kun i Liberia, at afsløringerne af tilstanden på havnen i Monrovia har fået politikere til at råbe op.
Herhjemme har Enhedslistens udviklingsordfører Christian Juhl indkaldt erhvervsminister Simon Kollerup og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (begge S) til samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg. Her skal de forklare, hvad de vil gøre ved Mærsks brud på arbejdstagerrettighederne.
Mærsk har afvist at stille op til interview. I stedet har pressechef Signe Wagner sendt en række skriftlige svar. Hun anerkender, at der er “uoverensstemmelser” på havnen i Monrovia, men afviser flere af de konkrete kritikpunkter.