22. jul '22Transport / shipping

“Støvet er alle vegne. I min næse, i mit spyt og i mine øjne”

En lang række nuværende og tidligere ansatte i Mærsks havnevirksomhed APM Terminals i Liberia klager over omfattende cementstøvsforurening på havnen i Monrovia. Det har de gjort i årevis, men den danske rederikoncern har ikke gjort noget ved problemerne. Ekspert vurderer klar risiko for alvorlig sundhedsskade, mens Mærsk mener, at de gør nok for at beskytte medarbejderne.

Liberia projekt 21

Denne artikel er en del af undersøgelsen Mærsk og oprøret fra havnen

  • I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
  • Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
  • Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
  • Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
  • Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
  • Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
En Danwatch-undersøgelse

I 2010 fik Mærsks havnevirksomhed APM Terminals en 25-årig kontrakt på eneansvaret for havnedriften i Liberias hovedstad Monrovia. Havnen er en af Vestafrikas største og et af landets vigtigste stykker infrastruktur.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet rejste til Monrovia for at undersøge, hvordan Mærsk driver havnevirksomhed i et af verdens fattigste lande. Vi har snakket med en lang række både nuværende og tidligere ansatte, og fjorten af dem står nu frem og fortæller om kritisable arbejdsforhold.
Sagen kort
Mens Mærsk leverer det ene rekordregnskab efter det andet, fortæller medarbejderne om lunge- og øjensygdom, en ubrugelig sundhedsforsikring, der forhindrer dem i at få tilstrækkelig hjælp, og systematisk chikane af fagforeningsmedlemmer.
Sagen kort
Danwatch og Ekstra Bladet kan desuden dokumentere, at APM Terminals i flere tilfælde er blevet dømt for ulovligheder i Arbejdsretten i Liberia.
Sagen kort
Fagforbundet 3F, der organiserer danske havnearbejdere, ekspert i arbejdsmedicin samt lokale politikere kritiserer Mærsk for ikke at sikre ordentlige arbejdsforhold.
Sagen kort
Mærsk har ikke ønsket at stille op til interview med Danwatch og Ekstra Bladet, men anerkender, at der er “uoverensstemmelse”. hos APM Terminals i Liberia. De afviser imidlertid flere af de konkrete kritikpunkter.
Sagen kort
Tidligere
Næste

MONROVIA – Når Alexander Vinton kommer hjem fra arbejde på havnen i Liberias hovedstad Monrovia, drikker han et glas mælk. Ikke fordi han er tørstig, men fordi han synes, det hjælper på irritationen i hans lunger. 

Alexander Vinton har arbejdet som kranfører hos Mærsks havnevirksomhed APM Terminals siden 2011, og det kan mærkes i kroppen, fortæller han, da Danwatch og Ekstra Bladet møder ham i Monrovia. 

“Mine øjne brænder, og mit åndedræt er besværet”, siger han.

Han er overbevist om, at hans symptomer kommer fra arbejdet på havnen. Hver uge ankommer cementskibe, og når Alexander Vinton og kollegerne griber fat i cementen med en grab og bugserer det ned i containerne, bliver kajen dækket af støv.

Støvet går direkte i øjne, øre og lunger, beretter syv nuværende og syv tidligere ansatte hos APM Terminals Liberia uafhængigt af hinanden. De fortæller samtidig, at de ikke bliver udstyret med tilstrækkelige værnemidler, og at APM Terminals’ sundhedsforsikring forhindrer dem i at få undersøgt, hvor stort problemet er, og hvordan det kan behandles. 

“Det er rystende at se, hvordan en stor dansk virksomhed tilbyder arbejdsvilkår, som aldrig ville kunne komme på tale herhjemme”, siger Karsten Kristensen, forhandlingssekretær i 3F Transport, der organiserer danske havnearbejdere

Risiko for alvorlig sygdom

Cementstøv kan være svært sundhedsskadeligt. Det er blandt andet dokumenteret i et studie foretaget af det norske arbejdsmiljøinstitut, STAMI, i 2019. Støvet risikerer især at give luftvejsproblemer og på længere sigt også alvorlige lungesygdomme.

“Mine øjne brænder, og mit åndedræt er besværet”. Alexander Vinton har arbejdet som kranfører hos Mærsks havnevirksomhed APM Terminals siden 2011.

DOKUMENTATION


Afspil

På billederne ses hvordan cementstøvet hænger i luften på havnen i Monrovia. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.
På billederne ses hvordan cementstøvet hænger i luften på havnen i Monrovia. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.

På billederne ses hvordan cementstøvet hænger i luften på havnen i Monrovia. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.
På billederne ses hvordan cementstøvet hænger i luften på havnen i Monrovia. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.


Forrige
Næste

Jane Frølund Thomsen, ledende overlæge på arbejds- og miljømedicinsk afdeling på Bispebjerg Hospital, bekræfter over for Danwatch og Ekstra Bladet, at cementstøv kan være særdeles farligt. Hun er blevet forelagt billede- og videomateriale fra havnen i Monrovia, hvor man tydeligt kan se, hvordan støvet hænger i luften og slører sigtbarheden. 

“Cement er basisk og har en ætsende evne. Påvirkning af øjnene kan skabe små ridser og efterhånden ardannelse, som kan skade synet. Og hvis man inhalerer det, risikerer man sygdomme som kronisk bronkitis og arvæv i lungerne – også kendt som stenlunger”, siger hun. 

I et mailsvar til Danwatch og Ekstra Bladet skriver Mærsks pressechef Signe Wagner, at virksomheden gør, hvad de kan for at begrænse støvforureningen.

Ifølge Signe Wagner er der blevet installeret såkaldte ECO hoppers på havnen i Monrovia. “Det vil sige tragtformede beholdere der ligner dem, man bruger til fx korn, som væsentligt reducerer støv og udslip, ligesom de er med til at reducere manuel håndtering”, skriver hun. 

Hun oplyser samtidig, at virksomheden spreder vand på kajen, så støvet ikke bliver hvirvlet op, og at medarbejderne får stillet “fuldt sikkerhedsudstyr” til rådighed.

Men det billede kan medarbejderne i APM Terminals Liberia ikke genkende. De mener ikke, at virksomheden gør nok for at beskytte dem. 

“I en periode sprøjtede APM Terminals vand ud på kajen, så støvet ikke blev ved med at hænge i luften, men det gør de ikke længere. Vi ved ikke hvorfor”, siger Prince Swen, der har været ansat siden 2011. Ligesom sin kollega Alexander Vinton er han påvirket af cementstøvet. 

“Efter en vagt kan jeg være helt dækket af støv. Jeg kan især mærke det i mine lunger”, siger han. 

“Efter en vagt kan jeg være helt dækket af støv. Jeg kan især mærke det i mine lunger”, siger Prince Swen.

DOKUMENTATION

Brugt værnemiddel. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.
Brugt værnemiddel. Kilde: Anonym. Redaktionen er bekendt med kildens identitet.

Alexander Vinton, Prince Swen og de andre havnearbejdere, Danwatch og Ekstra Bladet har snakket med i Monrovia, fortæller, at de ikke får udleveret tilstrækkeligt med værnemidler. 

“Vi har vores hjelm, uniform og sko, og så får vi udleveret én ansigtsmaske om dagen”, siger mekanikeren Momo Sambola. 

Ledende overlæge Jane Frølund Thomsen bekræfter, at medarbejderne ikke er beskyttet ordentligt. 

“For at være beskyttet, skal man have en maske, der slutter tæt og har de rigtige filtre. Det er der ikke i dem, medarbejderne her bruger. Det er bare almindelige ansigtsmasker, som vi kender fra  coronaberedskabet. De burde også have briller på, der beskytter øjnene”, siger hun.

Hovedpine, vejrtrækningsproblemer og svie i øjnene 

Elektrikeren Willie Gbappy er en anden  af de medarbejdere, der er mærket af cementstøvet. Han har arbejdet på havnen, siden APM Terminals overtog driften i 2011, og i dag kæmper han med hovedpine, hoste og svie i øjnene. 

“Cementstøvet giver store problemer. Jeg får hovedpine, vejrtrækningsproblemer og mine øjne svier”, siger han. 

Akoi Sumo Jr., en tynd, senet mand i slutningen af 40’erne, oplever det samme. I 2011 blev han ansat som truckfører, og i dag arbejder han som cargo-inspektør. 

“Støvet er alle vegne. I min næse, i mit spyt og i mine øjne”, siger han.  

Jane Frølund Thomsen hæfter sig ved, at alle havnearbejderne klager over irritation i øjnene.

“Det er en indikator på, at koncentrationen af støv er klart for højt. Ellers ville man ikke opleve irriterede øjne, der varer fra den ene til den anden dag”, siger hun. “Samme støvmængde ville skulle begrænses i Danmark. Det er helt sikkert. 

Mærsk-ansatte har fået nok

Danwatch og Ekstra Bladet har mødt en lang række både nuværende og tidligere medarbejdere på havnen i Monrovia. Fjorten af dem har sagt ja til at stå frem med navn og ansigt. Mød dem her. 

“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.
Soko Kromah, 45 år, ansat som truckfører fra 2011 til december 2021“Det er svært at få pengene til at række efter, jeg har sagt op. Men jeg vil hellere være en fri, sulten mand end en slave”.
“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”
James Johnson, 60 år, ansat som truckfører fra 2011 til 2015“Arbejdet på havnen har ødelagt mit liv. Jeg kan ikke længere gå. Mine børn må løfte mig ud af sengen og på toilettet”
“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”
David Saytonneh, 44 år, ansat som supervisor fra 2011 og 2020“Min kone bad mig om at forlade APM Terminals. Presset blev for stort. Hun begyndte at få anonyme opkald, hvor hun fik besked på at få mig til at forlade fagforeningen”
“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”
Eva Dorbor, 38 år, ansat som kontormedarbejder“Ledelsen går målrettet efter en, hvis man råber op. Men vi er nødt til at gøre det, hvis der skal ske ændringer”
“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”
Ballah Kpadeh, 43 år, ansat som truckfører“APM Terminals tjener mange penge på at drive havnen, men de er ligeglade med os ansatte, der udfører selve arbejdet”
“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”
Alexander Vinton, 42 år, ansat som kranfører“APM Terminals sørger ikke for ordentlig lægehjælp. Selv drikker jeg et glas mælk hver aften. Det på irritationen i mine lunger efter en dag i cementstøvet”
“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”
James Koffa Wolova, 38 år, ansat som terminaloperatør“Da jeg kom hjem, brændte mine øjne om natten. Jeg stod op og vaskede mine øjne med vand, men det fortsætte med at brænde”
“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”
Harriet Joan Wahblo, 36 år, ansat som sundheds- og sikkerhedsadministrator fra 2013 til 2019“Jeg advarede flere gange ledelsen om cementstøvsforureningen. Men de ignorerede det hver gang”
“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”
Akoi Sumo Jr., 48 år, ansat som cargo-inspektør“Jeg ved, at jeg bliver syg af at gå på arbejde, men hvad kan jeg gøre? APM Terminals har monopol på havnen, så jeg kan ikke bare gå ud og få et andet arbejde”
“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”
Wleh Kumeh, 48 år, ansat som kontormedarbejder fra 2011 til 2019“Mine børn går ikke længere i skole, fordi jeg ikke har haft råd til at betale for det. Tidligere fik vi et glas vand, nu får vi et halvt”
“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”
Prince T. Swen, 31 år, ansat som teamleder“Før havde vi en god sundhedsforsikring. Men nu kan vi slet ikke få hjælp til vores problemer. Uanset ens problem giver de en noget smertestillende”
“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”
Augustus Payne Tarr, 58 år, ansat som IT-chef fra 2010 til 2020“APM Terminals tænker, at folk er dumme i Liberia og tror derfor, at de kan slippe afsted med hvad som helst”
“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”
Willie Gbappy, 36 år, ansat som elektriker“Ledelsen vil ikke have, at vi fortæller om vores arbejdsforhold. Men jeg stiller mig alligevel frem, fordi det er på tide at folk forstår, hvad vi får igennem for at passe vores arbejde”
“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”
Momo Sambola, 34 år, ansat som mekaniker“Vi har ingen beskyttelse, når vi går og arbejder i cementstøv. Vi har vores sko, uniform og hjelm, men ingen ordentlige briller eller masker”














Til Danwatch og Ekstra Bladet skriver pressechef Signe Wagner, at virksomheden ikke er bekendt med, at medarbejdere “skulle være kommet til skade eller være blevet syge på grund af deres arbejde ifm. aflastning af cement”.

Men ifølge havnearbejdernes fagforening Dock Workers Union of Liberia er APM Terminals i flere tilfælde blevet gjort opmærksomme på støvproblematikken. Alligevel har ledelsen endnu ikke taget affære, siger fagforeningsleder Jackie Doe.

“Støvproblemerne bliver værre og værre, og flere og flere medarbejdere brokker sig over, hvordan de er påvirket af støvet. Men APM Terminals gør ikke noget ved det. Det går ikke”, siger hun. 

Utilstrækkelig sygeforsikring

Som fagforening opfordrer DOWUL alle medarbejdere på havnen i Monrovia til at få tjekket deres lunger. Men det er nemmere sagt end gjort.

Ifølge DOWUL og medarbejderne selv dækker APM Terminals sundhedsforsikring ikke klinikker eller hospitaler med den fornødne ekspertviden. 

Mærsk skriver til Danwatch og Ekstra Bladet, at de i øjeblikket er i gang med at undersøge om medarbejderne er forsikret tilstrækkeligt.

“Hvis medarbejderne skal have tjekket deres lunger ordentligt, skal de have det gjort på JFK Hospital (Liberias største, red.), men det kræver egenbetaling, og det er der ingen, der har råd til”, siger Jackie Doe fra DOWUL. 

Kranføreren Alexander Vinton har prøvet at rette henvendelse til en af de klinikker, som sundhedsforsikringen dækker. 

“Men jeg fik bare stukket noget almindeligt smertestillende i hånden”, siger han. 

Cemenstøvet er rigeligt irriterende allerede i dag, men medarbejderne bekymrer sig primært om fremtiden. Willie Gbappy er bange for, hvordan støvforurening vil påvirke hans helbred i de kommende år. 

“Jeg ved, at støvet er farligt for kroppen og kan udvikle sig til alvorlige sygdomme, så jeg frygter, at det kan få alvorlige konsekvenser for min og min families fremtid”, siger han. 

“Jeg ved, at støvet er farligt for kroppen og kan udvikle sig til alvorlige sygdomme, så jeg frygter, at det kan få alvorlige konsekvenser for min og min families fremtid”, siger Willie Gbappy.
“Jeg ved, at støvet er farligt for kroppen og kan udvikle sig til alvorlige sygdomme, så jeg frygter, at det kan få alvorlige konsekvenser for min og min families fremtid”, siger Willie Gpabby.