Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Skyggeflåden
- Den russiske skyggeflåde er ifølge eksperter og politikere Ruslands modsvar på vestlige sanktioner. Skibe sejler med olie fra Rusland, uden at vestlige myndigheder kan følge med i, hvad der foregår. På den måde kan olien blive solgt for mere, end hvad det sanktionsbestemte prisloft tillader.
- Skyggeflåden består hovedsageligt af ældre tankskibe, der er blevet opkøbt over de seneste to år af selskaber, der er svære at gennemskue. De sejler nærmest udelukkende med russisk olie, og så er de indregistreret i lande uden for EU og G7-landene.
- Som regel har skibene uigennemskuelige ejerforhold og ukendt, tvivlsom eller ikkevestlig forsikring såsom forsikringsselskaber i Rusland. Det har blandt andet ført til britiske og amerikanske sanktioner, der specifikt navngiver flere russiske forsikringsselskaber.
- Skibene har ofte flagstat i lande med mindre kontrol som eksempelvis Cameroon eller militærdiktaturet Gabon i Afrika, men kan også operere fra flagstater som Panama, Liberia eller Vietnam og flere endnu. Skibene skifter ofte navn og flag, fordi de ofte skifter ejere. Det skyldes ifølge eksperter, at man mudrer sporet til de egentlige ejere.
- De store tankskibe sejler dagligt gennem Danmark og Storebælt, fordi det er den eneste vej ud for de fuldt lastede tankskibe, når de kommer fra de store russiske oliehavne omkring Sankt Petersborg.
- Statsledere som statsminister Mette Frederiksen har italesat skyggeflåden som en stor bekymring og et problem, som Vesten er nødt til at håndtere. Derfor er NATO-skibe også blevet indsat i Østersøen for at overvåge og beskytte området mod oliekatastrofer og sabotage mod undersøiske kabler.
- Kilder: Lloyd's List Intelligence, CREA, Kyiv School of Economics, OFSI, OFAC
Opdateret den 2. januar 2025 med en kommentar fra Ingosstrakh.
Lige omkring klokken 12 den 25. december sænkede tankskibet Eagle S farten, mens det sejlede over det undersøiske kabel Estink 2 i Den Finske Bugt.
Få minutter senere røg forbindelsen til kablet, der går mellem Estland og Finland.
Skibet er nu tilbageholdt af finske myndigheder og mistænkt for at have beskadiget Estlink 2. Tre andre undersøiske telekommunikationskabler er muligvis også blevet beskadiget ifølge de estiske myndigheder.
Nu kan Danwatch fortælle, at Eagle S er en del af den russiske skyggeflåde og for nogle måneder siden blev udsat for en sjælden inspektion i danske farvande, hvor man fandt et hav af fejl og mangler. Skibet har derudover for nylig lagt til i Skagen, hvor det blev serviceret af danske virksomheder.
Inspektionen foregik også på ankerpladsen i Skagen tilbage i juni, og her blev der fundet intet mindre end 24 fejl og mangler i forskellige alvorsgrad. Det gælder blandt andet fejl i alarmsystemerne i lastrummet og en lang række vigtige certifikater.
Det viser en intern inspektionsrapport, som Danwatch har set. Inspektionen blev udført af et privat selskab, men det er uklart, hvem der bestilte den.
Efterfølgende har skibet fortsat transporteret russisk olie fra Østersøen og har siden passeret gennem Danmark mindst tre gange.
En af de gange, den 15. oktober, lagde skibet til på ankerpladsen ved Skagen, hvor det danske selskab Saga Shipping sejlede ud med forsyningsbåden Skawlink V til Eagle S.
Danwatch har tidligere afsløret sammen med Dagbladet Information, at Saga Shipping og to andre danske virksomheder har handlet med den russiske skyggeflåde. Selskaberne siger, at de har meget svært ved at identificere skyggeskibene og afvise dem.
Skibet, der mistænkes for det seneste tilfælde i rækken af mistænkelige kabelbrud i Østersøområdet, har altså få måneder forinden ligget for anker i Danmark.
En del af Ruslands skyggeflåde
Eagle S er et mere end 20 år gammelt tankskib, der i en længere periode har været involveret i russisk oliehandel som en del af skyggeflåden, der sejler olie udenom sanktionerne.
Ifølge det britiske maritime analyseinstitut Lloyd’s List Intelligence er Eagle S en del af et skyggeflåde-rederi med 26 tankskibe under sig.
Mandag den 16. december offentliggjorde de nordisk-baltiske lande sammen med flere allierede, at vestlige myndigheder vil begynde at kortlægge skyggeflådens forsrikringsselskaber.
Det gør man, fordi skibene ofte sejler med tvivlsomme eller mangelfulde forsikringer, og dem vil man lave en liste over. Listen kan ifølge eksperter bruges til at udvælge skibe, der skal sanktioneres.
Danwatch har set lækkede dokumenter, der viser, at Eagle S i perioden omkring inspektionen i Danmark juni selv oplyste at være forsikret gennem et større vestligt selskab med base i Storbritannien, hvilket er højst usædvanligt for skyggeflåden.
Men aftalen udløb i marts i år og var derfor ikke gældende, da inspektionen blev udført, viser dokumenter fra Lloyd’s List Intelligence.
De lækkede dokumenter viser også, at skibet samtidig har haft en anden forsikringskontrakt med det russiske selskab Ingosstrakh, som Danwatch tidligere har afsløret som værende en af de store selskaber, der udsteder forsikringer til skyggeflåden.
Eksperter har længe advaret mod hybridkrig
Helt tilbage i juni kunne Danwatch og Dagbladet Information fremlægge en analyse af skyggeflådens aktiviteter i Østersøen og Danmark, hvilket fik forsvarsanalytikere til at råbe vagt i gevær.
Netop potentiel sabotage af infrastruktur blev nævnt som mulige eksempler på, hvad de her tankskibe kan bruges til.
”I en tid med stigende russisk hybridkrigsførelse er det kun fantasien, som sætter grænser for, hvad Ruslands anvendelse af et eller to fuldlastede olietankskibe i de danske farvande kunne føre til af forurenings- og miljømæssige katastrofe”, lød det blandt andet fra orlogskaptajn Jens Wenzel Kristoffersen dengang. Han tilføjede:
”Jeg er af den overbevisning, at et hybridt angreb med eksempelvis olietankskibe som våben ville være et af de redskaber, som kunne tages i brug, såfremt Putin vurderer, det vil gavne Rusland”.
Eagle S er en i rækken af tankskibe, som tidligere har været beskrevet af Financial Times for at have været involveret i meget lyssky handler mellem en britisk advokat og det russiske statsselskab Lukoil.
På verdensplan er der knap 700 tankskibe i skyggeflåden. Hundredvis af dem sejler hvert år hvert år rundt i Danmark.
I skrivende stund opholder omkring 45 skibe fra skyggeflåden sig i Østersøområdet, og 8 af dem befinder sig nær Danmark.
Ingosstrakh bekræfter
Ingosstrakh bekræfter efter denne artikels udgivelse, at selskabets forsikrede Eagle S, da skibet – som Danwatch skriver – gennemgik en inspektion i Danmark i juni 2024.
Ingosstrakh gør også opmærksom på, at forsikringen af Eagle S er ophørt i august 2024, hvilket også bekræftes af Lloyds.
“Ingosstrakh overholder fuldt ud gældende love og opretholder strenge interne kontroller for at sikre, at der ikke ydes forsikring til fartøjer, der er involveret i aktiviteter, der er usikre eller med restriktioner. Selskabet afviser kategorisk at være en betydelig forsikringsgiver af den såkaldte ‘russiske skyggeflåde’”, skriver Ingosstrakh videre i en mail.