Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Dansk militært udstyr bidrager til krigen i Gaza
- Danmarks største forsvarsvirksomhed Terma eksporterer dele til F-35 kampfly, som Israel bomber med i Gaza.
- De dansk-udstyrede fly anvender megabomber, som FN advarer imod at bruge i tætbefolkede områder.
- Eksperter vurderer, at eksporten er i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
- De danske myndigheder er blevet sagsøgt for våbeneksporten til Israel.
Danmark bør omgående stoppe al direkte og indirekte salg af våben og andet militært udstyr til Israel på grund af risikoen for, at udstyret bliver anvendt til mulige krigsforbrydelser.
Så klart lyder kravet fra flere af Folketingets partier, efter Danwatch og Information har afsløret, hvordan dansk-udstyrede F-35 kampfly stod bag et blodigt luftangreb i Gaza, som har dræbt og såret flere hundrede civile i det, folkeretsjurister betegner som en mulig krigsforbrydelse.
Og Storbritanniens beslutning tidligere på ugen om omgående at stoppe eksporten af en lang række våbendele til Israel efter det britiske udenrigsministerium har vurderet, at Storbritannien risikerer at bidrage til krænkelser af den humanitære folkeret, hvis eksporten fortsætter, forstærker kun kravet.
Sådan lyder reaktionen på de seneste dages udvikling fra såvel De Radikale som Enhedslisten og Alternativet. De tre partier kræver samstemmende, at den danske regering skifter kurs og stopper al militæreksport, som ender eller risikerer at ende i Israel.
“Jeg ser med meget stor alvor på den aktuelle situation i Gaza. Nu står det lysende klart, at dansk-udstyrede kampfly bliver brugt til at kaste store megabomber over Gaza. Det synes både at være i strid med international ret og medfører utallige tab af civile liv,” siger de radikales politiske leder Martin Lidegaard.
“Det bør stoppe nu. Regeringen må være sit ansvar bevidst.”
Samme signal kommer fra Enhedslistens udenrigsordfører Trine Pertou Mach.
“Det er helt forrykt men desværre forudsigeligt, at Information og Danwatch nu kan afsløre, at F-35-fly med dansk udstyr anvendes til at slå civile ihjel i Gaza. Vi har advaret mod det i månedsvis”, siger hun.
“Jeg kan kun gentage, at Danmark må omgående suspendere al eksport til Israel, direkte som indirekte.”
Også Alternativet vil have stoppet al eksport af militært udstyr til Israel.
“Nu er det jo bevist, at F-35 eksporten indebærer en risiko for, at Danmark bidrager til mulige krigsforbrydelser, så vi må have svar på, om den danske regering har tænkt sig at følge trop og stoppe al våbeneksport til Israel, som vi burde have gjort det for længst,” siger partiets udenrigsordfører Sasha Faxe.
Britisk stop for Israel-eksport
Netop risikoen for at bidrage til mulige krigsforbrydelser fik tidligere på ugen det britiske udenrigsministerium til med omgående virkning at suspendere en større del af landets militære eksport til Israel.
Ifølge en pressemeddelelse er beslutningen truffet, efter at Udenrigsministeriet har vurderet, at der er “en klar risiko for, at en del af (Storbritanniens, red.) militære eksport til Israel kan blive anvendt til overtrædelser af den humanitære folkeret”.
I første omgang suspenderer de britiske myndigheder derfor 30 ud af cirka 350 gældende militære eksporttilladelser til Israel, herunder dele til militærfly, kampfly, helikoptere, droner samt udstyr til måludpegning, fremgår det.
Direkte F-35 eksport forbudt
Ifølge den britiske handelsminister Jonathan Reynolds berører suspenderingen af eksporttilladelserne ikke den generelle britiske eksport til det omdiskuterede F-35 kampflyprogram, “med mindre eksporten sker direkte til Israel.”
I praksis betyder det, at Storbritannien ikke fremover kan sende f.eks. reservedele til Israels F-35 kampfly, der som Danwatch og Information har beskrevet, er på vingerne i døgndrift i forbindelse med krigen i Gaza.
Dermed følger den britiske regering samme kurs, som Holland tidligere på året blev nødt til at følge, efter den hollandske landsret pålagde myndighederne at stoppe eksporten af F-35 reservedele til Israel fra et fælleseuropæisk lager på den hollandske Woensdrecht Air Base.
Hvor omfattende det hollandske eksportstop bliver, behandles af landets højesteret den 6. september, men indtil videre har blandt andet Danmark tilsyneladende overtaget opgaven med at forsyne de israelske F-35 fly med reservedele.
I hvertfald oplyste forsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) for nylig i en orientering til Folketinget, at Danmark har levereret flere reservedele til Israel i løbet af foråret.
Klar risiko ved eksport
Ligesom Enhedslisten og Alternativet understreger De Radikale, at den britiske vurdering af risikoen ved at fortsætte eksporten af militært udstyr til Israel bør få udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) til at genoverveje den danske militære eksport til Israel.
“Det er positivt og på tide, at briterne nu suspenderer deres våbeneksport i henhold til international ret. Men det sætter jo Danmark i et endnu dårligere lys, at vi ikke rettidigt har taget samme skridt,” siger tidligere udenrigsminister Martin Lidegaard.
Han peger desuden på, at den hollandske domstol allerede i februar slog fast, at der foreligger en klar risiko for, at våbeneksport til Israel bliver brugt til at krænke folkeretten.
“At der er tale om en klar risiko, bør være tilstrækkeligt til at skride til handling. Men nu tyder alt på, at det ikke længere er en risiko, men en realitet,” siger han med henvisning til Danwatch og Informations afsløring af israelske F-35 flys deltagelse i et bombardement den 13. juli 2024, som sårede og dræbte op mod 300.
Både FN’s våbenhandelstraktat og EU’s regler for våbenhandel forbyder Danmark at eksportere militært udstyr, hvis der er en “klar risiko” for, at udstyret vil blive anvendt til mulige krigsforbrydelser.
Regeringen står fast
Danwatch og Information har forgæves forsøgt at få et svar fra udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen på, hvilke konsekvenser den britiske vurdering af risikoen for at bidrage til krigsforbrydelser får for den danske militære eksport til Israel.
Men på grund af problemerne med sexchikane og mobning i Moderaternes partisekretariat har det ikke været muligt at få ministeren i tale.
I et skriftlig svar oplyser Udenrigsministeriets pressechef Kristoffer Jonsson, at:
“Udenrigsministeriet har noteret sig den britiske beslutning om at suspendere visse eksisterende våbeneksporttilladelser til Israel. Suspensionen berører efter det oplyste ikke britiske leveringer til det globale F35-program.”
Alt i alt fastholder ministeriet sin hidtidige kurs, oplyser pressechefen, der pointerer, at Udenrigsministeriet anlægger “en meget restriktiv tilgang i vurderingen af sager om eksport af våben og militært udstyr samt dual-use udstyr til Israel.”
“Det er fortsat Udenrigsministeriets opfattelse, at Danmarks tilgang til eksportkontrol, også når det gælder F-35-programmet, er i overensstemmelse med Danmarks EU-retlige og internationale forpligtelser i øvrigt,” skriver han.
Indtil videre har den danske regering afvist at stoppe den omfattende danske eksport af flydele til F-35 programmet, som i praksis foregår via USA, hvor flyene samles på den amerikanske flyfabrik Lockheed Martin.
Blandt regeringens argumenter for at opretholde eksporten af F-35 dele, er, at det vil skade alliancen med USA, hvis Danmark stiller krav om at danske flydele ikke må ende på israelske F-35 fly.
I et forsøg på at få regeringen i tale om F-35 eksporten til Israel har Enhedslisten endnu en gang kaldt udenrigsministeren i samråd fredag den 13. september.
Her skal Lars Løkke Rasmussen blandt andet svare på, om det er rigtigt, når regeringen hævder, at det ikke kan lade sig gøre at stoppe eksporten til Israel, fordi man ikke ved hvilket fly, en konkret flydel bliver monteret på.
Baggrunden for spørgsmålet er Danwatch og Informations afsløring før sommerferien af, hvordan Terma har oplyst de danske myndigheder om, at Israel er en af de potentielle slutbrugere af virksomhedens F-35 dele i forbindelse med en eksportansøgning.
Men på de efterfølgende tilladelser fra de danske myndigheder var slutbruger markeret som “ukendt”.