Mulige krigsforbrydelser
Krigen i Yemen brød ud i 2015, da houthi-oprørere væltede landets regering, som støttes af blandt andet Saudi-Arabien og Emiraterne.
Krigen har kostet mere end 100.000 mennesker livet og har ifølge Oxfams landechef i Yemen Muhsin Siddiquey gjort 80 procent af landets befolkning afhængige af nødhjælp.
Både FN, menneskerettighedsorganisationer og uafhængige eksperter vurderer, at Emiraterne er medansvarlig for grove menneskeretskrænkelser og mulige krigsforbrydelser i Yemen.
Mere end ti millioner mennesker sulter blandt andet på grund af en saudisk-ledet flådeblokade, som Emiraterne har været med til at opretholde gennem store del af den fem år lange krig, og som forhindrer nødhjælp og fødevarer i at nå frem.
Derudover har Emiraterne løbende gennemført flyangreb på civile mål, heriblandt skoler, hospitaler og civile boligområder.
“Emiraterne er dybt involveret i blokaden af Yemen. Blokaden har haft katastrofale konsekvenser for civilbefolkningen og er medvirkende årsag til omfattende hungersnød, fordi forsyninger af mad og medicin ikke kan komme ind i landet”, siger Trine Christensen, generalsekretær i Amnesty International i Danmark.
Hun understreger, at De Forenede Arabiske Emirater også er ansvarlige for en stor del af de luftbombardementer, som kræver uproportionalt mange civile ofre i Yemen.
Den vurdering deler professor Frederik Harhoff.
“Det er selvfølgelig kun en domstol, der kan afgøre, om det, der foregår i Yemen, er en krigsforbrydelse eller ej. Men det lugter stærkt af krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden“, siger han.
Ulovlig våbeneksport
Allerede i 2015 advarede Amnesty International om, at våbeneksport til Saudi-Arabien og de Forenede Arabiske Emirater var i strid med international lov. Og i 2019 vurderede et særligt FN-ekspertpanel, at lande, der eksporterer våben og militært udstyr til den saudisk-ledede koalition, kan være medansvarlige for krigsforbrydelser.
Panelet konkluderede, at våbeneksporterende lande er med til at forlænge den væbnede konflikt og humanitære krise i landet.
Den vurdering gælder også for Danmark, hvis danske virksomheder eksporterer udstyr til de stridende parter, mener den britiske juraprofessor Charles Garraway, lektor ved Center for Menneskerettigheder på det britiske Essex Universitetet.
Han var indtil for nylig medlem af FN-ekspertpanelet bag rapporten og følger udviklingen i Yemen tæt.
“Hvis Danmark leverer militært udstyr til medlemmer af den saudisk-ledede koalition til brug i konflikten i Yemen, så er Danmark med til at forlænge konflikten og den yemenitiske befolknings lidelser”, siger han til Danwatch.
Det bakkes op af Muhsin Siddiquye, landechef for den internationale udviklingsorganistation Oxfam i Yemen.
“Det er et paradoks, at lande som Danmark med den ene hånd støtter Oxfam og andre humanitære
organisationers arbejde i Yemen og med den anden hånd tillader salget af militært udstyr, som anvendes til at bombe os og afholde nødhjælp fra at nå frem”, siger han.
“Vi forstår, at Danmark og danske firmaer har økonomisk interesser i at sælge militært udstyr, men hvis alle lande fortsætter med at gøre det, får vi aldrig stoppet krigen”, siger Muhsin Siddiquye.
Krigsskibe i aktion
Emiraterne har deltaget i Yemen-krigen siden den brød ud i marts 2015, men for første gang kan Danwatch, TV2 og Lighthouse nu dokumentere, at landet anvender skibe med danskproduceret radarudstyr om bord til at forhindre nødhjælp i at nå frem til mere end ti millioner sultende yemenitter.
Det sker som del af den stærkt kritiserede flådeblokade af Yemen. Blokaden ledes af Saudi-Arabien, men Emiraterne har løbende deltaget med et eller flere krigsskibe udstyret med det danske Scanter 2001 radarsystem, som Terma producerer.
Det fremgår blandt andet af en oversigt over skibenes udstyr, som det ansete militære researchcenter Jane’s har udarbejdet.
Selve deltagelsen i blokaden fremgår blandt andet af en video fra 2015, som Danwatch, TV2 og Lighthouse har opsporet.
Videoen er optaget af den lokale emiratiske tv-station Aloom al-Daar og viser, hvordan den emiratiske korvet Al-Dhafra standser og border et fragtskib ud for Yemens kyst som led i blokaden.