Lovbrud: Dansk adoptionsbureau ignorerede advarsler

Adoptionsbureauet DIA, som er udpeget af den danske stat, har trods løftede pegefingre udbetalt støtte til deres repræsentant i Madagaskar i strid med reglerne. Risiko for handel med børn, vurderer juraprofessor.
Adoptionsbureauet DIA, som er udpeget af den danske stat, har trods løftede pegefingre udbetalt støtte til deres repræsentant i Madagaskar i strid med reglerne. Risiko for handel med børn, vurderer juraprofessor.
Redaktør: Adam Dyrvig Tatt | Ansv. chefredaktør: Jesper Nymark
Såkaldt adoptionrelateret hjælpearbejde såsom økonomisk støtte til børnehjem i lande, hvor der foregår international adoption, har længe været en omstridt praksis. Blandt andet fordi det kan medføre, at et barn bliver foreslået til international adoption i stedet for at afsøge mulighederne for anbringelse i hjemlandet. Espen Rasmussen / VG.no

I seks måneder bad Ankestyrelsen adoptionsbureauet Danish International Adoption (DIA) om at stramme op og rette ind efter reglerne. 

Alligevel valgte DIA at ignorere de løftede pegefingre og holde fast i en ulovlig praksis i den afrikanske østat Madagaskar.

Det viser en over 400 siders korrespondance mellem Ankestyrelsen og DIA, som Danwatch har fået indsigt i.

Helt konkret handler det om adoptionsbureauets såkaldte adoptionshjælp til en række børnehjem i den fattige østat. Ifølge reglerne skal den slags økonomisk støtte udbetales til de madagaskiske myndigheder, men DIA har valgt at give pengene til deres repræsentant på øen i stedet, som har købt mad og andre fornødenheder til børnehjemmene

Den praksis strider ellers mod DIA’s akkrediteringsvilkår, som udstikker rammerne og regelgrundlaget for DIA arbejde med international adoption.

I november i år fik Ankestyrelsen nok og gav DIA en officiel advarsel. Heri fremgår det, at DIA i forbindelse med deres adoptionsformidling fra Madagaskar har handlet i strid med principperne i konventioner og adoptionsloven.

DIA’s åbenlyse tilsidesættelse af reglerne vækker kritik hos eksperter. Professor i socialret ved Københavns Universitet Stine Jørgensen mener, at man skaber tvivl om betalingerne, og det bliver uklart, hvad der betales for.

“Det betyder, at man skaber en ikke særlig transparent betalingsstruktur, der gavner adoptionsformidlingen. Det må aldrig være tilfældet, for så taler vi jo om risiko for handel med børn”, siger Stine Jørgensen, der har forsket i international adoption.

Ekstern lektor i forvaltningsret ved Aarhus Universitet Klaus Josefsen er ligeledes kritisk overfor DIA’s udbetaling af støttemidler i Madagaskar. Ifølge ham efterlader sagen “en berettiget mistillid til DIA som kompetent aktør på området”. 

“At DIA fortsat udbetaler støttemidler i strid med reglerne er yderst kritisabelt og efterlader betydelig tvivl om, hvorvidt de formår at varetage de funktioner og beføjelser, som de er blevet tillagt i forhold til internationale adoptioner”, siger Klaus Josefsen. 

Direktør i DIA, Kaspar Bro, anerkender, at der har været rod i betalingerne: 

“Vi må bare konstatere, at vi ikke har fremvist den dokumentation, som er nødvendigt i forhold til at sikre, at de her adoptioner sker i henhold til børnenes bedste interesse”, siger Kaspar Bro, der siden 2022 har været vicedirektør i DIA, indtil han tiltrådte stillingen som direktør den første maj i år. 

Han tilføjer, at de lige har fået advarslen og nu er ved at tage stilling til, hvilke konkrete tiltag der skal indføres. 

“Det er det arbejde, vi er gået i gang med, og det har vi selvfølgelig fuld fokus på”, siger Kaspar Bro. 

Flere løftede pegefingre

Social- og boligmininster Pernille Rosenkratz-Thiel stoppede i maj i 2023 al adoption fra Madagaskar efter en indstilling fra Ankestyrelsen. De 400 dokumenter, Danwatch har fået aktindsigt i, skitserer forløbet, der ledte op til beslutningen. 

Hvad er adoptionsrelateret hjælpearbejde?

Adoptionsrelateret hjælpearbejde er økonomisk støtte fra en adoptionsorganisation til projekter i et land, hvor der adopteres børn fra. Det kan blandt andet være støtte til børnehjem i form af mad, medicin og pleje til børnene.

I 2020 blev der truffet en politisk beslutning om, at DIA pr. 1. januar 2022 kun må yde donationer og hjælpearbejde, hvis betalingerne er reguleret i afgiverlandets regler eller ydes til de kompetente myndigheder i udlandet.

Læs mere om reglerne for adoptionsrelateret hjælpearbejde og donationer i akkrediteringsvilkårene. 

Kilde: Akkrediteringsvilkårene, DIA, Ankestyrelsen

Danwatch har gået hele korrespondancen igennem med en tættekam, og i flere måneder stiller Ankestyrelsen spørgsmål til DIA’s arbejde i den store østat, herunder deres udbetalinger af adoptionsrelateret hjælpearbejde til deres egen repræsentant i landet. 

Allerede i september 2022 bliver DIA gjort opmærksom på, at der kunne være problemer i  måden, de yder støtte på. Her henviser Ankestyrelsen til DIA’s akkrediteringsvilkår, som tilsiger, at det alene er tilladt at yde adoptionsrelateret hjælpearbejde i lande, hvor DIA kan indbetale pengene til den myndighed, der står for adoptioner. 

To måneder senere – i november –  bliver reglerne for hjælpearbejdet bragt op igen. I et internt referat fra et møde mellem Ankestyrelsen og DIA fremgår det, at Ankestyrelsen spørger, om DIA har lavet en aftale med den madagaskiske adoptionsmyndighed ACAM om fremover at give støttemidler gennem dem.

Til et møde i december runger samme ekko. Ligesom i november viser det interne referat, at Ankestyrelsen endnu engang spørger DIA, om de har talt med ACAM med henblik på at ændre deres udbetaling af støtte og rette ind efter reglerne. 

Nægter at følge reglerne 

Alle gangene er svarene til Ankestyrelsen det samme. DIA fortsætter med at yde støtte i Madagaskar, som de hele tiden har gjort.

Til mødet i november lyder det blandt andet fra den daværende direktør i DIA, Robert Jonasen, at han ikke mener, at ACAM har den nødvendige kapacitet til at administrere den økonomiske støtte fra DIA. Han fastholder derfor, at pengene betales til deres repræsentant i Madagaskar og fremhæver samtidig, at “det kun er ganske små beløb, det drejer sig om”. 

Samme tilgang har DIA til mødet i december. Da Ankestyrelsen spørger, om DIA i forbindelse med deres rejse til Madagaskar har benyttet muligheden for at lave en aftale med ACAM om støtten, svarer DIA nej. 

DIA vil, som det lyder i et internt referat, fortsat udbetale støtte til repræsentanten, der så køber mad for pengene, som hun efterfølgende leverer til ACAM. Og det er, hvad de gør: I december 2022 udbetaler DIA lidt over 13.000 kr. til deres repræsentant i Madagaskar.

Danwatch har forelagt hele forløbet for professor i socialret ved Københavns Universitet Stine Jørgensen, og hun mener ikke, at DIA’s svar “giver mening”. 

“Det er jo helt skørt, at DIA mener, at centralmyndigheden i Madagaskar har ressourcer til at varetage internationale adoptioner men ikke til at håndtere den økonomiske støtte, DIA selv betegner som småbeløb”, siger Stine Jørgensen med henvisning til, at DIA gennem hele korrespondancen står fast på, at adoptioner fra Madagaskar sker på et fagligt forsvarligt grundlag. 

  • Danish International Adoption, også kaldet DIA, er Danmarks eneste adoptionsbureau, der står for formidling af internationale adoptioner. Det har de gjort siden 2015, hvor det blev besluttet at fusionere de to formidlingsorganisationer AC Børnehjælp og DanAdopt.
  • I dag formidler DIA adoptioner fra seks lande: Filippinerne, Indien, Sydafrika, Thailand, Taiwan og Tjekkiet. 
  • Det er Ankestyrelsen, der godkender alle adoptionerne til Danmark. De fører også tilsyn med DIA efter regler, der er fastsat af Socialministeriet. 
  • Læs mere om regler og rammer for DIAs arbejde her.

Eksperter: Kan have brudt loven 

Efter lukningen af Madagaskar fortsatte Ankestyrelsen med at undersøge DIA’s adoptionsformidlinger fra øen. Fra maj til november får DIA mulighed for at indsamle dokumentation for at redegøre for deres betalinger til repræsentanten, men i november faldt hammeren så med en advarsel. 

Heri kritiserer Ankestyrelsen, at “DIA har udbetalt støtte i Madagaskar uden at have kendskab til, om støtten var i overensstemmelse med DIA’s akkrediteringsvilkår”.

De henviser blandt andet til, at DIA har udbetalt støtte uden først at henvende sig til Ankestyrelsen, og at DIA heller ikke har været i dialog med ACAM om rammerne og kriterierne for støtten.

Danwatch har foreholdt to adoptionseksperter sagen, og i tråd med Ankestyrelsen vurderer de, at DIA har brudt sig mod de gældende adoptionsregler.

“Det ser ud som om, at DIA har brudt sig mod den danske adoptionslovgivning og de akkrediteringsvilkår, de er forpligtet til at følge”, lyder det fra Stine Jørgensen.

Lektor i forvaltningsret Klaus Josefsen er enig: 

“DIA har handlet i strid med loven. Det er det, der er tale om”, vurderer Klaus Josefsen.  

Risiko for handel med børn

Netop adoptionsrelateret hjælpearbejde såsom økonomisk støtte til børnehjem i lande, hvor der foregår international adoption, har længe været en omstridt praksis.

Loven er derfor flere gange blevet tilpasset og skærpet, når det kommer til at adskillelsen af humanitært arbejde og adoptionsformidling. Argumentet har som regel været, at der ikke må være et afhængighedsforhold mellem penge og adoption, der i sidste ende kan minde om børnehandel. Der er dog til dato ingen kendte sager af børnehandel i forbindelse med adoptioner til Danmark.

Ifølge organisationen Defence for Children kan det humanitære bidrag fra adoptionsbureauer blandt andet medføre, at et barn bliver foreslået til international adoption i stedet for at afsøge mulighederne for anbringelse i hjemlandet. 

Defence for Children skriver også, at der med adoptionsrelateret hjælpearbejde følger en risiko for, at landene bliver afhængige af de indtægter, der er forbundet med international adoption. En lignende bekymring lufter Ankestyrelsen i en rapport fra 2019.

I rapporten fremgår det, at den slags hjælpearbejde kan medvirke til, at antallet af børn, der bliver adopteret internationalt, kunstigt opretholdes. 

DIA: Reageret for langsomt

I et interview til Danwatch erkender DIA, at der har været problemer i Madagaskar. 

“Vi har reageret for langsomt”, siger direktør Kaspar Bro, der påpeger, at forløbet med Madagaskar er sket under en tidligere direktør. 

Hvad har I tænkt jer at gøre for at sikre at det her (ulovlig udbetaling af adoptionsstøtte, red.) ikke sker igen?  

“Vores samarbejde i Madagaskar er jo ophørt”. 

Men jeg tænker også i forhold til andre lande? 

“Madagaskar var det eneste land, hvor vi har haft adoptionsrelateret hjælpearbejde. Og det var en fejldisponering. Vi havde ikke rammerne på plads til det”. 

Bliver der rettet op på det nu? 

“Vi laver ikke adoptionsrelateret arbejde i andre lande”.

Men bliver der lavet en fast procedure for den slags hjælpearbejde? 

”Den slags hjælpearbejde vil slet ikke være en del af DIA’s måde at arbejde på længere”.

Danwatch har forelagt den tidligere direktør for DIA Robert Jonasen kritikken. Han er ikke enig i alle Ankestyrelsens vurderinger, men har derudover ingen kommentarer til forløbet.

Ekspert: Ankestyrelsen har sovet i timen 

Fra september 2022 til marts 2023 har Ankestyrelsen og DIA ping-ponget frem og tilbage om, hvorvidt adoptionsarbejdet og adoptioner fra Madagaskar følger de konventioner og regler, som international adoption er underlagt. 

Ifølge Klaus Josefsen viser forløbet, at DIA har fået for lang snor. Han mener, at Ankestyrelsen langt tidligere burde have sikret sig dokumentation for, at betalingerne foregik i overensstemmelse med reglerne. 

“I flere måneder påtaler de overfor DIA, at det strider imod reglerne, men DIA holder fast i deres praksis. Der burde Ankestyrelsen have gået hårdere til dem og sagt nu skal vi simpelthen have syn for sagen, at det her stopper”, siger Klaus Josefsen. “På den måde har Ankestyrelsen jo sovet i timen”. 

Han tilføjer, at sagen bør give anledning til, at Ankestyrelsen nu ser på de øvrige lande, hvor DIA arbejder i for at sikre, at noget lignende ikke foregår.  

Danwatch har forelagt kritikken for Ankestyrelsen, som henviser til deres advarsel, der ligger på deres hjemmeside. Heri vurderer Ankestyrelsen, at “DIA ikke har dokumenteret, at det adoptionsrelaterede hjælpearbejde i Madagaskar er i overensstemmelse med DIA’s akkrediteringsvilkår”. 

De vurderer også, at “udbetalingen af støtte heller ikke imødekommer det bagvedliggende formål om at skabe større gennemsigtighed samt sikre et større indblik og styring med disse betalinger hos de respektive centralmyndigheder”. 

Ankestyrelsens skriver desuden i en mail, at såvel sagsforløb som Ankestyrelsens tiltag er tydeligt beskrevet i deres indstilling til ministeriet og i Ankestyrelsens advarsel til DIA. 

Der er blevet adopteret 42 børn fra Madagaskar siden 2007. 

Rettelse: Eksperter vurderer, at DIA’s lovbrud potentielt kan risikere at føre til børnehandel. Der er dog ingen kendte tilfælde af børnehandel i forbindelse med adoptioner til Danmark, og dette er nu tilføjet til artiklen.

Sådan beskytter vi sårbare kilder

  • Danwatch er i besiddelse af de konkrete børnesager, interne mails fra DIA samt korrespondance mellem Ankestyrelsen og DIA, der alt sammen er fortroligt materiale. Af hensyn til børnene og deres familier og sagsbehandlere hos både DIA og Ankestyrelsen har vi besluttet at udelade navne på personer.
  • Det er institutioner, der bliver udsat for kritik, ikke navngivne personer.
Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross