26. oktober 2023

Afsløring: Russisk spionskib på mystisk mission i Danmark

Et spionskib fra Ruslands tophemmelige militærprogram for dybhavs-spionage opholdt sig i midten af oktober over to døgn i Danmark, hvor det foretog en række mystiske manøvrer.

Det russiske skib Yevgeniy Gorigledzhan tilhører en tophemmelig russisk dybhavsenhed under det russiske militær, som er berømt og berygtet for at foretage spionage og sabotage. Her er skibet fotograferet, idet det passerede Storebælt 16. oktober 2023. Foto: Oliver Sesemann via MarineTraffic.
Ved du noget om spionskibets færd, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv til danwatch@protonmail.com eller klik på knappen her.
Del din viden

I oktober i år forlod et spritnyt russisk spionskib fra Putins tophemmelige militærprogram GUGI et skibsværft i Kaliningrad og satte kurs mod Danmark. 

Her ankom skibet til danske farvande om aftenen den 14. oktober, og klokken 2 om natten gjorde det ophold i farvandet omkring Femern i over et døgn, hvor det sejlede i zigzag-bevægelser over et lille stykke havbund.

Det kan Danwatch og Ekstra Bladet i dag afsløre på baggrund af offentligt tilgængelige positionsdata, som skibets egen AIS-sender har delt, og som flere OSINT-analytikere har beskrevet på det sociale medie X.

I følge de data gik der også over otte timer, før det lille tysk kystvagtskib “Neustadt” ankom til Femern Bælt og tæt på skibet Evgeny Gorigledzhan, der er designet til at kortlægge kommunikationskabler og rørledninger på havbunden, blandt andet ved hjælp af to bemandede mini-ubåde.

Spionskibet er også i stand til at udføre sabotage af kritisk infrastruktur, og på billeder, som Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af, fremgår det, at soldater om bord var bevæbnet med maskingeværer.

At et moderne russisk spionskib tilsyneladende har kunnet sejle helt uforstyrret rundt i Danmark, undrer orlogskaptajn og militær analytiker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet, Jens Wenzel Kristoffersen.

”Enhver, som sidder i et kommandocenter og følger skibstrafikken, burde jo undre sig her. Det er jo ikke en civil færge, det er en specialenhed! Det burde straks have fået de kraftigste alarmklokker til at bimle.”

”Det virker meget, meget underligt, at vi tilsyneladende ikke følger bedre med i, hvad der foregår. Ud fra AIS-dataene ser det ud til, at der går helt op til otte timer, før et lille tysk kystvagtskib når frem. Otte timer midt om natten, hvor det her fartøj ligger og sejler frem og tilbage og laver et eller andet. Og der skal man jo huske, at det her er ikke hvem-som-helst. GUGI kender man jo til. Det her er topprofessionelle mennesker,” siger han.

Her ses det russiske spionskibs sejlrute gennem Danmark i dagene 14. – 17. oktober 2023. Undervejs gjorde skibet holdt i farvandet syd for Gedser, hvor det foretog en række besynderlige manøvrer. Foto og data: HiFleet. Illustration: MG

Russiske flådeskibe har lovmæssig ret til at passere gennem Danmark, men det er usædvanligt, at de gør længere ophold.

Danwatch og Ekstra Bladet har derfor stillet en række spørgsmål til Forsvarskommandoen (FKO) om Evgeny Gorigledzhans sejlads i dansk farvand, men FKO oplyser, at man tidligst kan svare i næste uge.

Spækket med Rockwool

GUGI’s flådebase er placeret i en lille bugt, Olenya Bay, på Ruslands nordvestlige Kola-halvø op mod Barentshavet. Her ligger tjenestens efterretningsskibe og ubåde fortøjet, blot 100 kilometer øst fra Norges grænse.

Derfor er spiontjenesten også på radaren i den norske efterretningstjeneste.I Etterretningstjenestens årlige trusselsvurdering fra 2021 står der blandt andet  med reference til GUGI:

“Ruslands opbygning af undervandskapaciteter er ved at blive en alvorlig trussel mod undersøiske kabler og undervandssystemer.”

Danwatch og Ekstra Bladet har tidligere spurgt efterretningstjenesten i Norge, om man har kendskab til skibet “Evgeny Gorigledzhan”. I et skriftligt svar skriver tjenesten:

“Vi ønsker ikke at kommentere på et enkelt fartøj.”

Efterretningstjenesten henviser desuden til kommentarer, som chefen for Etterretningstjenesten i Norge, Nils Andreas Stensønes, har givet i forbindelse med medierne DR, NRK, SVT og Yles dokumentarserie “Skyggekrigen” fra tidligere i år, hvori der sættes fokus på russiske spionskibe, der forbereder mulig sabotage mod kritisk infrastruktur på havbunden i Danmark og Norden.

“GUGI er en militær organisation og et militært program i Rusland, som har til hensigt at kortlægge vestlig infrastruktur på havbunden, og de har overfladefartøjer, ubåde og undervandsfartøjer til at lave de operationer,” sagde Nils Andreas Stensønes i forbindelse med programmerne.

“Det her er en strategisk kapacitet for Rusland, som anses for meget vigtig og kontrolleres direkte fra Moskva,” siger han.

GUGI kom for alvor i søgelyset, da et andet af tjenestens spion-skibe Yantar i 2015 blev spottet ved Guantánamo Bay på Cuba – og siden har Arktisk Kommando bekræftet, at skibet i sommeren 2016 havde ligget for anker ud for Nuuk i Grønland.  

I november 2016 udgav NATO en “HANDBOOK OF RUSSIAN INFORMATION WARFARE”. Heri står om Rusland og GUGI:

“Nuværende aktiviteter giver et pejlemærke om mulige former for fremtidige russiske operationer”

“Et godt eksempel er undersøgelse af undersøiske kommunikationskabler. Dette menes at være en af ​opgaverne for Hoveddirektoratet for Dybhavssforskning (GUGI), en tidligere meget hemmelighedsfuld organisation, som nu får offentlig opmærksomhed på grund af stærkt øget tempo og fremtræden af ​​dens operationer.”

Siden kom den daværende chef for NATO’s ubådsstyrker, kontreadmiral Andrew Lennon, i december 2017 med en advarsel i Washington Post: 

“Vi ser nu russisk undervandsaktivitet i nærheden af ​​undersøiske kabler, som jeg ikke tror, ​​vi nogensinde har set. Rusland er tydeligvis interesseret i NATO og NATO-landenes undersøiske infrastruktur.”

Advarslerne blev i 2021 fulgt op i en rapport fra NATO Energy Security Centre of Excellence (ENSEC COE), hvor der står:

“På trods af Ruslands store indsats for at holde det skjult, er der rigeligt med beviser for tilstedeværelsen af en formidabel militær-flåde af specialfartøjer beliggende i Olenya Guba på kysten af Barentshavet. Den opererer under Ruslands Hoveddirektorat for Dybhavsforskning (kendt som GUGI på russisk), der omfatter  traditionelle ubåde, efterretningsskibe og hjælpeskibe, hvoraf nogle er i stand til at forstyrre undersøisk kabelinfrastruktur”.

Officielt er Evgeny Gorigledzhan et oceanografisk forskningsfartøj, men det tilhører det såkaldte Hoveddirektorat for Dybhavsforskning, også kendt som GUGI, som er et tophemmeligt spionprogram under Ruslands militær og refererer direkte til Putin og generalstaben i Moskva.

Evgeny Gorigledzhan blev officielt søsat i august i år på værftet Yantar i Kaliningrad, og det skete blandt andet med danske materialer. Stenuldgiganten Rockwool har således gennem en officiel samarbejdspartner leveret skibsisolering i 2018 og 2020 for cirka 730.000 kroner efter datidens kurs, der skulle bruges i Evgeny Gorigledzhan.

Det fremgår af dokumenter fra Ruslands officielle udbudsdatabase, som Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af.   

På det tidspunkt havde skibsværftet udsendt flere pressemeddelelser om, at skibet skulle indgå i GUGI’s flåde, der udover efterretningsskibe også består af flere ubåde og hjælpefartøjer.

Danwatch og Ekstra Bladet har stillet en række spørgsmål til Rockwool om leverancerne, men dem ønsker Rockwool ikke at svare på og henviser i stedet til selskabets hjemmeside.  

Mistænkelig sejlrute

De første spor efter Evgeny Gorigledzhan kom lørdag den 14.oktober kl. 20:15, hvor efterretningsskibet tændte sin AIS-sender, da det nærmede sig Danmarks indre farvande.

Nogle timer senere, ved 2-tiden om natten, begyndte skibet at sejle frem og tilbage over et lille stykke farvand i Femern Bælt, hvor den fremtidige tunnel mellem Danmark og Tyskland kommer til at ligge. Først klokken lidt i fem om morgenen den 16. oktober – altså mere end et døgn senere – sejler Evgeny Gorigledzhan videre med kurs mod Storebælt.

Cirka kl. 11:30 passerer skibet under Storebæltsbroen, hvor flere amatørfotografer tager billeder af det. Og først da det er forbi Anholt cirka kl. 20, støder det danske patruljeskib Diana til. Ifølge AIS-dataen slukker Evgeny Gorigledzhan sin sender, mens danskerne de næste tre timer eskorterer skibet nord for Læsø, før det igen sejler tilbage til Frederikshavn.

Jens Wenzel Kristoffersen vil ikke spekulere i, hvad russerne har foretaget sig ved Femern Bælt, men det virker “bestemt mistænkeligt”, mener han.

“Jeg kan kun sige, at skibet jo ikke bare har været i transit. Det er heller ikke normalt, at et skib af denne kategori ligger og sejler frem og tilbage på stort set samme modsatrettede kurser gennem længere tid, med mindre der er tale om en afledningsmanøvre og for at tiltrække sig myndighedernes opmærksomhed”.

Idet Evgeny Gorigledzhan forlader Skagerrak og sejler ud i Nordsøen, forsvinder AIS-signalet igen. Sidste lokation på skibet var klokken 11:46 tirsdag den 17. oktober. Men alt tyder på, at efterretningsskibet er fortsat mod farvandet mellem Holland og Storbritannien. En talsmand for Hollands forsvarsministerium udtaler til Danwatch og Ekstra Bladet:

“Vi har været opmærksomme på dette russiske fartøj i Nordsøen og farvandet mellem Holland og Storbritannien. Vi har monitoreret sagen grundigt, men på grund af operationelle hensyn vil vi ikke give flere detaljer for nu”.

En talsmand for den britiske flåde afviser at kommentere på specifikke operationer, men oplyser til Danwatch og Ekstra Bladet:

“Vi monitorerer rutinemæssigt aktivitet i Storbritanniens farvande og dets Eksklusive Økonomiske Zone (EEZ, red.) og fastholder en tilstedeværelse for at modstå og afskrække potentielle trusler”.

Ekstra Bladet og Danwatch har også forsøgt at få en kommentar om  Evgeny Gorigledzhans mission i Danmark gennem den russiske ambassade og Ruslands Forsvarsministerium, men har ikke modtaget svar ved artiklens udgivelse.

Ved du noget om spionskibets færd, så hører vi meget gerne fra dig. Skriv til danwatch@protonmail.com eller klik på knappen her.
Del din viden
Flere artikler fra serien: 
Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right