Del af en undersøgelse
Denne artikel er en del af undersøgelsen Rockwools russiske forbindelser
- Efter Ruslands ulovlige annektering af Krim-halvøen og militære aggression mod Ukraine i 2014 fortsatte Rockwool ufortrødent med at sælge produkter til Ruslands militær.
- Ved at dykke ned i en omfattende samling af russiske dokumenter og kontrakter kan Danwatch bevise, hvordan Rockwool via en snæver kreds af distributører og faste samarbejdspartnere har tjent millioner af kroner på at levere produkter til Ruslands militær.
I oktober i år forlod et spritnyt russisk spionskib fra Putins tophemmelige militærprogram GUGI et skibsværft i Kaliningrad og satte kurs mod Danmark.
Her ankom skibet til danske farvande om aftenen den 14. oktober, og klokken 2 om natten gjorde det ophold i farvandet omkring Femern i over et døgn, hvor det sejlede i zigzag-bevægelser over et lille stykke havbund.
Det kan Danwatch og Ekstra Bladet i dag afsløre på baggrund af offentligt tilgængelige positionsdata, som skibets egen AIS-sender har delt, og som flere OSINT-analytikere har beskrevet på det sociale medie X.
I følge de data gik der også over otte timer, før det lille tysk kystvagtskib “Neustadt” ankom til Femern Bælt og tæt på skibet Evgeny Gorigledzhan, der er designet til at kortlægge kommunikationskabler og rørledninger på havbunden, blandt andet ved hjælp af to bemandede mini-ubåde.
Spionskibet er også i stand til at udføre sabotage af kritisk infrastruktur, og på billeder, som Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af, fremgår det, at soldater om bord var bevæbnet med maskingeværer.
At et moderne russisk spionskib tilsyneladende har kunnet sejle helt uforstyrret rundt i Danmark, undrer orlogskaptajn og militær analytiker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet, Jens Wenzel Kristoffersen.
”Enhver, som sidder i et kommandocenter og følger skibstrafikken, burde jo undre sig her. Det er jo ikke en civil færge, det er en specialenhed! Det burde straks have fået de kraftigste alarmklokker til at bimle.”
”Det virker meget, meget underligt, at vi tilsyneladende ikke følger bedre med i, hvad der foregår. Ud fra AIS-dataene ser det ud til, at der går helt op til otte timer, før et lille tysk kystvagtskib når frem. Otte timer midt om natten, hvor det her fartøj ligger og sejler frem og tilbage og laver et eller andet. Og der skal man jo huske, at det her er ikke hvem-som-helst. GUGI kender man jo til. Det her er topprofessionelle mennesker,” siger han.

Russiske flådeskibe har lovmæssig ret til at passere gennem Danmark, men det er usædvanligt, at de gør længere ophold.
Danwatch og Ekstra Bladet har derfor stillet en række spørgsmål til Forsvarskommandoen (FKO) om Evgeny Gorigledzhans sejlads i dansk farvand, men FKO oplyser, at man tidligst kan svare i næste uge.
Spækket med Rockwool
Officielt er Evgeny Gorigledzhan et oceanografisk forskningsfartøj, men det tilhører det såkaldte Hoveddirektorat for Dybhavsforskning, også kendt som GUGI, som er et tophemmeligt spionprogram under Ruslands militær og refererer direkte til Putin og generalstaben i Moskva.
Evgeny Gorigledzhan blev officielt søsat i august i år på værftet Yantar i Kaliningrad, og det skete blandt andet med danske materialer. Stenuldgiganten Rockwool har således gennem en officiel samarbejdspartner leveret skibsisolering i 2018 og 2020 for cirka 730.000 kroner efter datidens kurs, der skulle bruges i Evgeny Gorigledzhan.
Det fremgår af dokumenter fra Ruslands officielle udbudsdatabase, som Danwatch og Ekstra Bladet er i besiddelse af.
På det tidspunkt havde skibsværftet udsendt flere pressemeddelelser om, at skibet skulle indgå i GUGI’s flåde, der udover efterretningsskibe også består af flere ubåde og hjælpefartøjer.
Danwatch og Ekstra Bladet har stillet en række spørgsmål til Rockwool om leverancerne, men dem ønsker Rockwool ikke at svare på og henviser i stedet til selskabets hjemmeside.
Mistænkelig sejlrute
De første spor efter Evgeny Gorigledzhan kom lørdag den 14.oktober kl. 20:15, hvor efterretningsskibet tændte sin AIS-sender, da det nærmede sig Danmarks indre farvande.
Nogle timer senere, ved 2-tiden om natten, begyndte skibet at sejle frem og tilbage over et lille stykke farvand i Femern Bælt, hvor den fremtidige tunnel mellem Danmark og Tyskland kommer til at ligge. Først klokken lidt i fem om morgenen den 16. oktober – altså mere end et døgn senere – sejler Evgeny Gorigledzhan videre med kurs mod Storebælt.
Cirka kl. 11:30 passerer skibet under Storebæltsbroen, hvor flere amatørfotografer tager billeder af det. Og først da det er forbi Anholt cirka kl. 20, støder det danske patruljeskib Diana til. Ifølge AIS-dataen slukker Evgeny Gorigledzhan sin sender, mens danskerne de næste tre timer eskorterer skibet nord for Læsø, før det igen sejler tilbage til Frederikshavn.
Jens Wenzel Kristoffersen vil ikke spekulere i, hvad russerne har foretaget sig ved Femern Bælt, men det virker “bestemt mistænkeligt”, mener han.
“Jeg kan kun sige, at skibet jo ikke bare har været i transit. Det er heller ikke normalt, at et skib af denne kategori ligger og sejler frem og tilbage på stort set samme modsatrettede kurser gennem længere tid, med mindre der er tale om en afledningsmanøvre og for at tiltrække sig myndighedernes opmærksomhed”.
Idet Evgeny Gorigledzhan forlader Skagerrak og sejler ud i Nordsøen, forsvinder AIS-signalet igen. Sidste lokation på skibet var klokken 11:46 tirsdag den 17. oktober. Men alt tyder på, at efterretningsskibet er fortsat mod farvandet mellem Holland og Storbritannien. En talsmand for Hollands forsvarsministerium udtaler til Danwatch og Ekstra Bladet:
“Vi har været opmærksomme på dette russiske fartøj i Nordsøen og farvandet mellem Holland og Storbritannien. Vi har monitoreret sagen grundigt, men på grund af operationelle hensyn vil vi ikke give flere detaljer for nu”.
En talsmand for den britiske flåde afviser at kommentere på specifikke operationer, men oplyser til Danwatch og Ekstra Bladet:
“Vi monitorerer rutinemæssigt aktivitet i Storbritanniens farvande og dets Eksklusive Økonomiske Zone (EEZ, red.) og fastholder en tilstedeværelse for at modstå og afskrække potentielle trusler”.
Ekstra Bladet og Danwatch har også forsøgt at få en kommentar om Evgeny Gorigledzhans mission i Danmark gennem den russiske ambassade og Ruslands Forsvarsministerium, men har ikke modtaget svar ved artiklens udgivelse.