Ny mystik om Terma-radar: Forsvaret vurderer, at den er militær

Ifølge en aktindsigt vurderer Forsvaret, at Termas radarer, som er anvendt i Yemen-krigen, kan have “helt eller delvist militær endelig anvendelse”. Alligevel klassificeres de hverken som militært eller såkaldt dual-use udstyr, og Terma kan dermed sælge radarer trods eksportforbud til Emiraterne. “Helt forrykt”, siger politikere.

En reportage fra emiratisk tv viser, hvordan et emiratisk krigsskib med radarsystemer fra Terma stopper et fragtskib som led i blokaden af Yemen. FN-eksperter har vurderet blokaden til en mulig krigsforbrydelse, fordi den udsulter Yemens befolkning. Screenshot: Aloom al-Daar / Youtube 2015

Næsten et år efter at Danmark besluttede at stoppe eksport af militært udstyr til De Forenede Arabiske Emirater, fortsatte danske Terma med at levere reservedele til avancerede radarsystemer på emiratiske krigsskibe, som deltog i Yemen-krigen.

Det kunne Danwatch, TV2 og det hollandske medie Lighthouse Reports dokumentere i sidste måned.

Efter Danwatch og TV2 begyndte at interessere sig for sagen, fik Terma lavet en hastevurdering af radarerne hos Erhvervsstyrelsen. Den bekræfter, at myndighederne ligesom Terma vurderer, at radarerne hverken er militært udstyr eller såkaldt dual-use, som kan anvendes til både civile og militære formål.

Dermed strider eksporten umiddelbart ikke mod det danske eksportforbud til Emiraterne. Og dermed er der tilsyneladende ikke noget forkert ved, at Terma aldrig tidligere har kontaktet danske myndigheder for at ansøge om tilladelse til at eksportere radarerne.

[Boks2]

Danwatch og TV2 har nu fået aktindsigt i den tekniske vurdering af radarerne, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har lavet for Erhvervsstyrelsen.

Her skriver FMI imidlertid: “Produktet vurderes at kunne have en helt eller delvist militær endelig anvendelse idet det kan inkorporeres i militære produkter”.

Alligevel konkluderes det kort efter, at radarerne ikke vurderes til at være på EU’s liste over såkaldte dual-use produkter.

Skylder en god forklaring

Ifølge Erhvervsstyrelsens egen ‘Guide til klassificering af dual-use produkter’ dækker dual-use over “civile produkter, der også kan have en potentiel militær anvendelse og særligt også kan bruges i forbindelse med udvikling af masseødelæggelsesvåben”.

Når danske myndigheder både kan komme frem til, at radarerne kan “have en helt eller delvist militær endelig anvendelse”, og at de samtidig ikke er dual-use, overrasker det derfor en række politiske ordførere.

“Det forstår jeg simpelthen ikke. Det er muligt, at der er en juridisk forklaring, men i min bog er produkter, der kan finde militær anvendelse, per definition dual-use”, siger tidligere udenrigsminister og nuværende udenrigsordfører for Radikal Venstre, Martin Lidegaard.

“I den konkrete sag er der jo ingen tvivl om, at de er blevet anvendt militært og derfor burde være underlagt den embargo, som den danske regering besluttede sig for.”

“Jeg synes efterhånden, at de ansvarlige ministre skylder os en rigtig god forklaring på, hvordan man har kunnet nå til den konklusion, at dette ikke var dækket af den gældende forordning”, siger han.

Martin Lidegaard bakkes op af Enhedslistens forsvars- og udenrigsordfører, Eva Flyvholm.

“Det virker helt forrykt, at de her radarer ikke bliver stoppet af systemet. Der er åbenlyst noget galt, når det står sort på hvidt i vurderingen, at radarerne kan bruges militært – men man samtidig konkluderer, at de ikke er omfattet af reglerne”, siger hun.

Har sin egen logik

Inden Terma fik lavet hastevurderingen hos de danske myndigheder, havde en række internationale eksperter vurderet overfor Danwatch og TV2, at Termas radarsystemer burde kategoriseres som militært udstyr eller som minimum et dual-use produkt.

Og flere eksperter undrer sig stadig over, at radarerne ikke skulle være omfattet af eksportkontrol. Men når danske myndigheder både kan komme frem til, at radarerne kan have militær anvendelse, og at de ikke er dual-use, forklarer flere det med, at myndigheder i en række europæiske lande bruger en snæver teknisk tolkning, når de vurderer, om et produkt er militært udstyr eller falder ind under EU’s forordning om dual-use.

”Hvorvidt et produkt passer på EU’s kategorier, afhænger ofte af meget specifikke tekniske kapaciteter, der er skitseret på listerne. I forhold til radarer omhandler det blandt andet, om de bruger specifikke militære frekvenser, og hvilken opløsning det resulterer i”, forklarer Otfried Nassauer, direktør for tænketanken Berlin Information Center for Transatlantic Security, som særligt beskæftiger sig med våbeneksport.

“Så hvad, der umiddelbart virker fuldstændig ulogisk, har sin egen logik. Det resulterer i, at sådanne komponenter til eksempelvis krigsskibe kan eksporteres ukontrolleret – det ser vi også i Tyskland og andre EU-lande”, siger han.

Otfried Nassauer bakkes op af Quentin Michel, der er professor ved Liège Universitet i Belgien og ekspert på dual-use forordningen.

“Når myndigheden foretager vurderingen, sammenholder de produktet med de kategorier, der findes i bilag 1 til forordningen. Hvis der er et match, betragtes det som dual-use. Det bliver i de tilfælde et rent juridisk begreb. Hvis produktet ikke fremgår af listen, er det i princippet ikke dual-use”, siger han.

Myndigheder er behjælpelige

Frank Slijper, der er programchef for afdelingen for våbenhandel i den hollandske NGO PAX, mener, at Termas radarsystemer ifølge hensigten med lovgivningen burde have været udsat for eksportkontrol. Han sammenligner det med en sag om hollandsk eksport af kommunikationssystemer i tanks, som Saudi Arabien har anvendt i Yemen-krigen.

“I begge tilfælde ser produktet umiddelbart ud til at være udviklet til militær brug. Det bliver i hvert fald særligt solgt til militære kunder”, siger han og henviser til, at de pågældende radarsystemer fra Terma er solgt til en lang række af flåder verden over.

“Alligevel kategoriseres de ikke engang som dual-use, fordi de ikke lever op til nogle meget særlige tekniske specifikationer. Og det ser i visse tilfælde ud til, at myndigheder er behjælpelige med at sørge for, at der ikke behøves eksporttilladelser, selvom der er tale om produkter med overvejende militær brug”, siger Frank Slijper.

Tages op på dobbelt samråd

Efter Danwatch og TV2’s afsløringer af, at Termas udstyr har været anvendt i Yemen-krigen, har Erhvervsstyrelsen indledt en undersøgelse af eksportens lovlighed.

Erhvervsstyrelsen har oplyst Danwatch, at eksporten af Termas radarsystemer muligvis kan falde ind under den såkaldte catch-all bestemmelse i EU’s forordning om dual-use udstyr. Catch-all bestemmelsen bør kunne stoppe eksport af udstyr, som ellers ikke optræder på listen over dual-use produkter, blandt andet hvis de eksporteres til et militær, som er mål for en våbenembargo.

Emiraterne ikke er mål for nogen international våbenembargo, men i en mail til Danwatch understreger Erhvervsstyrelsen, at der er internationale våbenembargoer mod Yemen. Det kan derfor være afgørende for en mulig anvendelse af catch-all bestemmelsen, at Danwatch og TV2 har afsløret, at Termas udstyr har været anvendt i Yemen-krigen.

Hverken Terma eller Udenrigsministeriet ønsker at kommentere sagen, så længe Erhvervsstyrelsens undersøgelse er i gang.

Flere af Folketingets partier har kaldt udenrigsminister Jeppe Kofod (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S)  i samråd om sagen. Det dobbelte samråd finder sted fredag den 12. juni.

Flere artikler fra undersøgelsen:

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right