Nyt russisk spionskib på vej: Isoleret med Rockwool

Rockwool har igennem selskabets officielle russiske distributør leveret materialer til et nyt spionskib til Ruslands tophemmelige militærprogram for undervands-spionage.

Sådan kommer det russiske spionskib "Almaz", der er isoleret med Rockwool, til at se ud. Foto: United Shipbuilding Corporation
Har du et tip om danske virksomheders handler med det russiske militær? Så kan du kontakte journalisterne på danwatch@protonmail.com eller klikke på knappen her.
Del din viden

GUGI kom for alvor i søgelyset, da et andet af tjenestens spion-skibe Yantar i 2015 blev spottet ved Guantánamo Bay på Cuba – og siden har Arktisk Kommando bekræftet, at skibet i sommeren 2016 havde ligget for anker ud for Nuuk i Grønland.  

I november 2016 udgav NATO en “HANDBOOK OF RUSSIAN INFORMATION WARFARE”. Heri står om Rusland og GUGI:

“Nuværende aktiviteter giver et pejlemærke om mulige former for fremtidige russiske operationer”

“Et godt eksempel er undersøgelse af undersøiske kommunikationskabler. Dette menes at være en af ​opgaverne for Hoveddirektoratet for Dybhavssforskning (GUGI), en tidligere meget hemmelighedsfuld organisation, som nu får offentlig opmærksomhed på grund af stærkt øget tempo og fremtræden af ​​dens operationer.”

Siden kom den daværende chef for NATO’s ubådsstyrker, kontreadmiral Andrew Lennon, i december 2017 med en advarsel i Washington Post: 

“Vi ser nu russisk undervandsaktivitet i nærheden af ​​undersøiske kabler, som jeg ikke tror, ​​vi nogensinde har set. Rusland er tydeligvis interesseret i NATO og NATO-landenes undersøiske infrastruktur.”

Advarslerne blev i 2021 fulgt op i en rapport fra NATO Energy Security Centre of Excellence (ENSEC COE), hvor der står:

“På trods af Ruslands store indsats for at holde det skjult, er der rigeligt med beviser for tilstedeværelsen af en formidabel militær-flåde af specialfartøjer beliggende i Olenya Guba på kysten af Barentshavet. Den opererer under Ruslands Hoveddirektorat for Dybhavsforskning (kendt som GUGI på russisk), der omfatter  traditionelle ubåde, efterretningsskibe og hjælpeskibe, hvoraf nogle er i stand til at forstyrre undersøisk kabelinfrastruktur”.

I årevis har det avancerede russiske spionskib “Yantar” skabt overskrifter og frygt, fordi det er i stand til både at sabotere og spionere på kritisk infrastruktur på havbunden. 

Det 108 meter lange efterretningsskib, der blandt andet er udstyret med to bemandede mini-ubåde, overgik i 2015 til Ruslands hemmelige militær-program GUGI, der officielt hedder Hoveddirektoratet for Dybhavsforskning og har base i Olenya Bay på Kolahalvøen tæt på grænsen til Norge.

GUGI refererer direkte til Putin og generalstaben i Moskva, og NATO har i årevis advaret mod tjenesten og ikke mindst også skibet “Yantar”. Blandt andet da “Yantar” i 2015 blev spottet ved Guantánamo Bay på Cuba, og da Arktisk Kommando i sommeren 2016 noterede sig, at skibet lå for anker ud for Nuuk i Grønland. 

Herunder ses “Yantar”, da skibet i 2017 lå til kaj i Buenos Aires. Foto: Argentinas flåde.

Det har skabt så stor tilfredshed hos Putin og forsvarsministeriet, at det russiske skibsværft Yantar lige nu er i fuld gang med at bygge et moderniseret søsterskib. Skibet hedder “Almaz”, og det får et dansk islæt, når det fremover skal følge i “Yantars” fodspor.

Officielle russiske købsdokumenter afslører nemlig, at Rockwool gennem selskabets faste distributør og samarbejdspartner Marine Complex Systems LLC (MKS LLC) i 2018 leverede Rockwool-isolering for 15,1 mio. rubler til skibsværftet Yantar, vel vidende at det skulle bruges specifikt til skibet “Almaz” med projektnummer 22010. 

“Almaz” blev køllagt ved en ceremoni på Yantar skibsværft i 2016. Tilstede var den daværende leder af GUGI, Alexei Burilichev, som oplyste, at Almaz bliver 10 meter længere end Yantar og vil blive udstyret med mere avanceret teknologi, så den kan løfte en bredere vifte af opgaver end søsterskibet. 

Det er uvist præcis, hvorår Almaz er klar til at overgå til GUGI. I en artikel i det russiske medie Paluba fra december 2022 lyder det fra Yantar skibsværftet, at der stadig arbejdes på skibet.

Danwatch har stillet følgende spørgsmål til Rockwool om Almaz:

  • Var Rockwool inden leverancen bevidst om, at Rockwools produkter skulle bruges til skibet “Almaz”?
  • Modtog Rockwool specifikationer på “Almaz” inden gennemførelsen af ordren?
  • Rockwools faste distributør, MKS LLC, slår sig op på at være storleverandør til Ruslands krigsskibe. Har Rockwool haft nogen betænkeligheder ved at indgå samarbejde med en virksomhed, der primært lever af at være leverandør til militæret?
  • Har Rockwool foretaget en grundig due diligence på pågældende ordre vedr. isolering af “Almaz”?
  • Mellem 2015 og 2020 har MKS LLS udstyret russiske krigsskibe med Rockwool-produkter for 100 millioner rubler, svarende til mere end 110.000 m2 Rockwool-stenuldsplader. Er det foreneligt med Rockwools værdier?
  • På MKS hjemmeside ligger et certifikat, hvor Rockwool har udnævnt MKS til officiel distributør i Rusland. Hvilke krav og retningslinjer har Rockwool stillet over for Jeres officielle distributører og samarbejdspartnere i forhold til produkternes slutbrug?

Rockwool kommunikationschef Michael Zarin vil dog ikke forholde sig til de konkrete spørgsmål og skriver i stedet i en mail:

”Som tidligere beskrevet, har det frem til februar 2022 været normal praksis for både danske og internationale virksomheder at være til stede i Rusland. Der er derfor ikke noget specielt ved, at både ROCKWOOL og andre danske og udenlandske selskaber har drevet virksomhed der i perioden mellem Ruslands annektering af Krim-halvøen og deres invasion af Ukraine. Via distributører er vores produkter bredt tilgængelige på det russiske marked, hvilket også er tilfældet på mange andre markeder. Hverken ROCKWOOL A/S eller vores russiske datterselskaber sælger direkte til russiske slutbrugere eller har et kundeforhold med det russiske militær.

“I ROCKWOOL plejer vi ikke at kommentere på detaljerne, I spørger ind til, der vedrører konkrete projekt- eller kundeforhold. Men som vi tidligere har udtalt, har ROCKWOOL omfattende retningslinjer, når det kommer til risikovurderinger og due diligence. ROCKWOOL har overholdt alle Rusland-relaterede sanktioner, hvilket Erhvervsstyrelsen også har konkluderet.”

“For god ordens skyld kan vi derudover oplyse, at produktionen af maritime isoleringsprodukter i Rusland ophørte i marts 2022.”

Udover leverancen til “Almaz” har Danwatch tidligere dokumenteret, at Rockwool er endt i en række andre fartøjer i den russiske flåde, som du kan se herunder.

OVERBLIK

Her er de russiske krigsskibe med Rockwool

Danwatch har foretaget en omfattende undersøgelse af russiske udbud og kontrakter, som afslører milliondyre kontrakter mellem Rockwools militære distributører og en række af det russiske militærs største skibsværfter.

Herunder kan du se de skibe, som beviseligt er udstyret med stenuldsprodukter fra den danske Rockwool-koncern. Du kan klikke på billederne, hvis du vil vide mere om skibene og se de afslørende kontrakter.

Fotos: ShipSpotting.com, Mil.ru / Wikimedia Commons, Черноморский Флот / Telegram, United Shipbuilding Corporation
Har du et tip om danske virksomheders handler med det russiske militær? Så kan du kontakte journalisterne på danwatch@protonmail.com eller klikke på knappen her.
Del din viden
Flere artikler fra serien: 
Flere artikler fra undersøgelsen:
Flere artikler om

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Vi skriver ud 1-2 gange om ugen og bruger selvfølgelig kun din e-mail-adresse til vores nyhedsbreve

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up

Vi skriver ud 1-2 gange om ugen og bruger selvfølgelig kun din e-mail-adresse til vores nyhedsbreve

heartexit-upmagnifiercrosschevron-downchevron-leftchevron-right