Supermarkeder: Grænseværdien for farligt sprøjtemiddel bør sættes ned

Danske supermarkeder stiller strengere krav til kontrol med farlige sprøjtemidler på frugt og grønt end myndighederne. Flere supermarkeder vil have grænseværdien for chlorpyrifos, der beskyldes for at give børn hjerneskader, sat ned.
Danske supermarkeder stiller strengere krav til kontrol med farlige sprøjtemidler på frugt og grønt end myndighederne. Flere supermarkeder vil have grænseværdien for chlorpyrifos, der beskyldes for at give børn hjerneskader, sat ned.
Foto: Siine Fiig (Coop)
Redaktør: Jesper Hyhne | Ansv. chefredaktør: Jesper Nymark
En Danwatch-undersøgelse

Supermarkeder: Grænseværdien for farligt sprøjtemiddel bør sættes ned

Supermarkedernes egne grænseværdier for chlorpyrifos i fødevarer er skrappere end de danske myndigheders. “Stram kravene”, siger supermarkederne.

Flere store supermarkedskæder i Danmark mener, at grænseværdierne for farlige pesticider som chlorpyrifos bør sættes ned.

Coop, Lidl og Aldi tillader mindre chlorpyrifos i frugt og grønt end myndighederne kræver, og flere andre dagligvarekæder opfordrer myndighederne til at sætte grænseværdierne sat ned.

“Når vi kan halvere vores grænseværdier, bør man også kunne nedsætte den officielle værdi”, siger Thomas Roland, chef for social ansvarlighed i Coop til Danwatch.

I Salling Group, der også ejer blandt andet Føtex, Netto, Bilka og Salling, afventer man, at myndighederne sætter grænseværdierne ned.

“Vi støtter op om en strammere EU-pesticidregulering”, skriver Mai Bakmand, kommunikationskonsulent i Salling Group, i en email til Danwatch.

Ingen krav til supermarkeder. Coop og Salling kritiserer lovgivning

Det er ikke et lovkrav, at supermarkederne skal teste for sprøjtemidler som chlorpyrifos, selv om stoffet er forbudt i Danmark. Men de største supermarkedskæder gør det alligevel.

Kontrollerne varierer fra 96 prøver om året hos Rema 1000 til omtrent 700 om året hos Lidl.

Når supermarkederne finder chlorpyrifos i fødevarerne ligger mængden et stykke under det, som myndighederne tillader. Derfor kan myndighederne ligeså godt kan sætte grænseværdien ned, forklarer kommunikationskonsulent Mai Bakmand fra Salling Group.

Aldi har sat deres grænseværdier 20-30% under de europæiske, Lidls ligger på 66% under de europæiske grænseværdier, imens Coop har sat deres grænseværdier til 50% af myndighedernes krav.

FAKTA

Sådan tjekker dit supermarked for sprøjtemidler

De fleste supermarkeder tager selv prøver til pesticidtest – hvor mange?

Nogle supermarkeder har selv fastsat grænseværdier, der er lavere end EU's – hvor meget lavere?

0

Har ikke fastsat egne grænseværdier

0
0 %

under EU’s og den danske grænseværdi

0
0 %

under EU’s og den danske grænseværdi

0
0 %

under EU’s og den danske grænseværdi

Ikke oplyst

Har ikke fastsat egne grænseværdier

Ikke oplyst

Har ikke fastsat egne grænseværdier

Følsomme overfor dårlig omtale

Hos Forbrugerrådet TÆNK ers fødevarepolitisk seniorrådgiver, Camilla Udsen positiv overfor supermarkedernes beslutning:

“Detailhandlen har ekstremt stor indflydelse på markedet, fordi de kan stille krav til producenterne. Det er en god vej, men vi skal selvfølgelig arbejde henimod, at det bliver forbudt”, siger Camilla Udsen.

Supermarkedernes sænkede grænseværdier er også et spørgsmål om, at de er blevet mere følsomme over for “dårlig omtale”, fortæller Carsten Daugbjerg, der er professor i landbrugs- og fødevarepolitik på Copenhagen Business School.

“De har deres renommé, som de gerne vil beskytte, og det har den direkte økonomiske konsekvens, at hvis der er en dårlig sag, så kan forbrugerne nemt skifte over til at købe deres kylling eller ris i det konkurrerende supermarked, der måske ligger lige ovre på den anden side af gaden”, siger Carsten Daugbjerg.

Undersøgelsen delt op i artikler
Denne undersøgelse har fået et efterspil

Dokumentation

Gå ikke glip af den næste afsløring

Nyhedsbrev sign-up

Gå ikke glip af den næste afsløring

  • Få nyt fra en af landets største graverredaktioner.
  • Vi holder virksomheder og stater ansvarlige i forhold til love, konventioner og egne CSR-politikker.
  • Vi forbinder den almindelige dansker med globale problemstillinger og giver et oplyst grundlag at træffe valg på – uanset om det drejer sig om pension, mad, tøj eller andre forbrugsvarer.
Nyhedsbrev sign-up
heartexit-upmagnifiercross